Tips voor verlengen flatcable laptop scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 729 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_debruin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 11:03
Hi,

Ik heb een oude (Dell Xpi 75) laptop. En ik heb heel veel ebooks. Nou wil ik die laptop daarvoor gaan gebruiken.

Ik wil er dus een soort tabletpc van maken. Dus eigenlijk het scherm omdraaien zodat je hem andersom kan dichtklappen waardoor je dus een compact geheel hebt wat makkelijker vast te houden is dan een opengeklapte laptop.

Nou heb ik al vanalles zitten proberen maar ik kom tot de conclusie dat het kabeltje gewoon te kort is.

Nou is dit zo'n folie flatcable en die kan je dus niet zo makkelijk los solderen.

Is er iemand die een tip heeft om dit te verlengen?
Of heeft iemand een ander idee?

Ik heb zelf al zitten denken om een andere behuizing te maken, maar zo compact als het er nu inzit krijg je zelf nooit voor elkaar.

Ook is de aansluiting op het mainboard zo'n hele speciale dus die koop je ook niet zomaar ergens.

Ik hoop dat iemand nog een ideetje heeft.

Alvast bedankt.

Knerds rule the world!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 15:11

Exigence

dnkroz

Hans22 schreef op 14 november 2003 @ 15:02:
Hi,

Ik heb een oude (Dell Xpi 75) laptop. En ik heb heel veel ebooks. Nou wil ik die laptop daarvoor gaan gebruiken.

Ik wil er dus een soort tabletpc van maken. Dus eigenlijk het scherm omdraaien zodat je hem andersom kan dichtklappen waardoor je dus een compact geheel hebt wat makkelijker vast te houden is dan een opengeklapte laptop.

Nou heb ik al vanalles zitten proberen maar ik kom tot de conclusie dat het kabeltje gewoon te kort is.

Nou is dit zo'n folie flatcable en die kan je dus niet zo makkelijk los solderen.

Is er iemand die een tip heeft om dit te verlengen?
Of heeft iemand een ander idee?

Ik heb zelf al zitten denken om een andere behuizing te maken, maar zo compact als het er nu inzit krijg je zelf nooit voor elkaar.

Ook is de aansluiting op het mainboard zo'n hele speciale dus die koop je ook niet zomaar ergens.

Ik hoop dat iemand nog een ideetje heeft.

Alvast bedankt.
Is het niet gewoon zo'n aansluiting waarbij je de flatcable in een gleuf duwt en dan iets eromheen aanduwt. (Ja, enorm vaag)
Zo ja, dan kan je hem er gewoon uittrekken en naar je elektroboer gaan om een langere te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_debruin
Nee helaas, was het maar zo eenvoudig....

Hier een 2-tal plaatjes van hoe het eruit ziet...

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Hans22-IMG_0106.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Hans22-IMG_0107.jpg

Zoals je ziet allemaal heel specifiek.

Gewoon doorknippen en langere draadje aan solderen gaat niet werken vrees ik...
Het is gewoon veel te dun.

.:modbreak:.
Preview Plaatjes resized, niet iedereen heeft breedband! Zie: CME Faq & Forum Faq

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 16:59 . Reden: modedit: modbreaked ivm plaatjes resizen ]

Knerds rule the world!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij zit die aan de laptop kant toch ergens "ondergeklemt" hoor. Bijna bij alle laptops zo, anders wordt het lastig bij repa's en bij montage.

Toch even rustig en goed kijken want er moet iets los te klikken/trekken zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de insteekconnector van het bord lossolderen en daaraan een normale flatcable solderen. Houdt het wel zo kort mogelijk ivm EMI en signaalverlies.

Een andere optie is een langere flatcable halen bij de electronicaboer, of recycling en die evt. op breedtemaat knippen.

Zie ook [rml]Lapmod [ digitale fotolijst][/rml] voor veel naslag van laptopmods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik heb precies hetzelfde gedaan met een HP Omnibook 2000CT

Een deel van de flatkabel zat opgerolt rond het scharnier waarover het display draait. Ik heb deze eraf geschoven en uitgerolt, en hij was meer dan lang genoeg om het scherm er andersom erop te zetten.
Op de foto te zien heb je m echter al uitgerold, mits hij deze was...

Is het haalbaar om de connector van het mobo los te solderen en tussen de connector en mobo draadjes te solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_debruin
Ik heb het nog niet geprobeerd met dat scharnier. Het zit er soort van op vastgelijmd.

Ik zal eens kijken of ik het los krijg met warme lucht.

Knerds rule the world!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Ik zal eens kijken of ik het los krijg met warme lucht.
Flatcables vinden warme lucht niet fijn. :)

Het zijn maar een paar draden dus als je de connector voorzichtig verwijderd (pas op afbreken/scheuren van printbanen) dan kan je spoelwikkeldraad gebruiken.
Dit is zeer fijn afgeschermd draad. De uiteinden van de draden vertin je eenvoudig door ze even tegen de punt van de soldeerbout te houden en wat tin erbij te doen.
Het kan niet tegen eindeloos buigen, maar af en toe een beetje buigen kan geen kwaad.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_debruin
Het is gelukt!!!

Dat van die scharnier was de gouwe tip.

Ik heb het (voorzichtig) losgetrokken en toen was het lang genoeg.

Zie hieronder het resultaat.

De beide helften heb ik dmv dubbelzijdig plakband op elkaar geplakt. En dan zit echt heel vast... :P . Veel vaster dan ik had verwacht eigenlijk want je krijgt het ook echt niet meer los...

Anyway tenx voor alle reacties!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hansdb/hans/IMG_0118.JPG

en werkend:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hansdb/hans/IMG_0119.JPG

Knerds rule the world!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Woei, das leuk :P
Ik heb hier nog steeds een laptop waar ik al een lange tijd een mooi project in gedachten voor heb. Dit was echter het grootste minpunt.
Is eigenlijk best intressant om te weten. Nu nog hoe die open gaat ;).

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_debruin
Openmaken is geen probleem hoor. Gewoon durven en je schroevendraaier 'gebruiken'.

:P

Een tip: draai alle schroeven los die je kan vinden en haal alles wat eruit kan (accu, harddisk, floppy etc.) eruit.

Knerds rule the world!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 11-09 13:55
Gelukkig maar :)

Ik heb m niet vastgeplakt. Gewoon omgedraaid en weer netjes vast geschroeft.
Ik kan nu ook nog bij mn toetsenbord als ik hem openklap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook mijn oude Dell (een latitude CPi) gaan modden. Tot iets van een tablet of digi fotolijst. Alleen bij mij is de bewuste flatcable beschadigd (een paar aders). En Dell wil me geen nieuwe geven/verkopen.

Weet iemand hoe ik iets dergelijks kan vervangen? Ik ben niet zo handig met solderen en zo dus zeg maar niet dat ik er even een bout tegen aan moet zetten. (ik smelt waarschijnlijk dat kabeltje aan me bout vast.) Of heeft iemand een ouwe Dell laptop die helemaal naar de gallen is behalve dat kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ttts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 21:25
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 20:20:
Ik wil ook mijn oude Dell (een latitude CPi) gaan modden. Tot iets van een tablet of digi fotolijst. Alleen bij mij is de bewuste flatcable beschadigd (een paar aders). En Dell wil me geen nieuwe geven/verkopen.

Weet iemand hoe ik iets dergelijks kan vervangen? Ik ben niet zo handig met solderen en zo dus zeg maar niet dat ik er even een bout tegen aan moet zetten. (ik smelt waarschijnlijk dat kabeltje aan me bout vast.) Of heeft iemand een ouwe Dell laptop die helemaal naar de gallen is behalve dat kabeltje?
Ik heb hetzelfde voor met met packard bell laptop een klein scheurtje in de flatkabel juist na het scharnier stuk :'(
Heb hem ter herstelling gegeven maar ze beweren dat het scherm alleen kapot is (herstelprijs 1700€ was me wat te veel) heb hem nu teruggekregen steeds kapot maar aan het scherm zie ik niks mis alleen dat klein scheurje aan de flatkabel

[ Voor 15% gewijzigd door ttts op 22-12-2003 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Probeer het eens door de onderkant te plakken, en de banen te verlengen met een geleidende lijm oid, of een koperverbindinkje.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Pagina: 1