Linux sda mounten.

Pagina: 1
Acties:

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Topicstarter
Ik heb een probleem met het mounten van een Externe HD.

Ik krijg deze niet gemount omdat het een Serial device is.
Op mijn usb schijf staan 5 partities C, D, linux boot, linux root en een linux swap. alleen nu moet ik van de root (of mischien Home) 3 document halen. onder windows krijg ik ze er niet af. en onder linux krijg ik de usb camera wel gemount alleen de sda linux pertitie niet :(.
Weet iemand hoe je die partitie wel kan mounten? :?

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

zie http://gathering.tweakers...messages/814909#partities

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 13:23 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

hoe probeer je hem te mounten? Geef ons eens de output van het commando dmesg (laatste paar regels) zodra je de usb device erin stop?

• Looki

Looki

Topicstarter
Eerst ga ik naar Super user mode.. dus SU en dan passwoord
Daarna ga ik de device mounten met " mnt -t /dev/Sda1 /mnt/usbschijf" de usbschijf map is aangemaakt.
alleen ik heb keuze uit 435 Sda opties.. dus allemaal proberen is geen optie :) ..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Looki

Looki

Topicstarter
USB.c : USB disconnect on device 00:07.2-1 adress 2
hub.c : new usb divice 00:07.2-1, assigned adress 3
Warning usb mass storage data integrity not assured
USB mass st...... found at 3

Alleen is dit niet mijn C of D schijf?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
C of D schijf? Que :? Wat is dat?

Maareh, wat voor type USB stick is het eigenlijk? Heb je met google gezocht of die door Linux ondersteund is, en hoe je hem dan zou kunnen gebruiken? Welke Linux distributie (en versie daarvan) gebruik je?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Zoals ook al in de FAQ stat (zie link hierboven), geef je met '-t' het bestandssysteem door een mnt. Jij zegt mnt dat het bestandssysteem '/dev/Sda1' is, wat helemaal geen bestandsformaat is. Laat die '-t' optie dus maar weg. En weet je zeker dat het een hoofdletter S is?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Looki

Looki

Topicstarter
Het is geen hoofdletter sorry.

Wat is het is een trancend Externe usb hd met een 6GB laptop schijfje erin.
maar zou ik hem nu moeten mounten met " mount /dev/sda3 /mnt/usbschijf" ?
Als ik dat zeg, geeft hij "/dev/sda3 is not a valid block device"

[ Voor 7% gewijzigd door Looki op 14-11-2003 13:55 ]

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32

lonkhuijzen

100% ADH

probeer eens:

mount -t *soort filesystem* /dev/sda1 /plaatsvan je usbschijf map

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Looki

Looki

Topicstarter
Yea.. ik heb nu al de boot partitie van linux gemount.. die zit op sda6.. alleen moet ik ze nu allemaal gaan proberen?
Ik zou niet weten of de root een ext2 of ext3 is? iemand dit dit weer? (ik dacht ext2)

[ Voor 28% gewijzigd door Looki op 14-11-2003 14:03 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:16
Doe anders eens fdisk -l /dev/sda.
Krijg je een overzicht van de partities.

[edit]
Ext3 kun je ook gewoon als Ext2 mounten, moet niet uitmaken dus enzo :)

[ Voor 34% gewijzigd door MikeN op 14-11-2003 14:05 ]

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
(jarig!)
Looki schreef op 14 november 2003 @ 13:59:
Yea.. ik heb nu al de boot partitie van linux gemount.. die zit op sda6.. alleen moet ik ze nu allemaal gaan proberen?
Ik zou niet weten of de root een ext2 of ext3 is? iemand dit dit weer? (ik dacht ext2)
ext 3 kan je in ieder geval als ext2 mounten, dus dat is niet echt een probleem.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• MrScratch
  • Laatst online: 16:35

MrScratch

I am rubber, you are glue

Looki schreef op 14 november 2003 @ 13:59:
Nee, da's niet nodig. Het lijkt zo te zijn dan je usb-schijf op /dev/sda zit volgens je huidige setup. Die nummertjes erachter gaan volgens de partitietabel. 1 t/m 4 zijn primaire partities en 5 en verder is op logische volumes.

Probeer eens:

/sbin/fdisk -l /dev/sda

Dit zou een overzicht van je usb-schijf moeten geven. Daar kun je de nummertjes dan uithalen.

Laat bij mounten gewoon -t <filesystemsoort> weg, dan detecteert hij hem meestal zelf wel.

Damn, halve dubbelpost

[ Voor 4% gewijzigd door MrScratch op 14-11-2003 14:07 . Reden: dubbelpost ]

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

Doe dan even
ls /dev/sda*

en je ziet waarschijnlijk:
/dev/sda
/dev/sda1
/dev/sda5
/dev/sda6
/dev/sda7
/dev/sda8
(gokje)

mount ze gewoon allemaal (wel met het juiste type, vfat voor fat32, ext2, 3 etc voor de juiste linux types), behalve de swap; maak gewoon wat dirs aan in /mnt:
/mnt/removable1
/mnt/removable2
/mnt/removable3
/mnt/removable4

even mounten, en je kunt overal bij.

• Looki

Looki

Topicstarter
Ik heb nu locate fdisk gedaan.. het bleek dat die in sbin stond.. en toen ging het goed.. nu heb ik een table gekregen.. en dan is het sda 7 waarschijnlijk.. alleen het umounten wil niet.. divice is buzzy :(
Maar het gaat denk ik wel lukken nu.

Het werkt!!!!!! allemaal super bedankt! jullie zij te handig met linux.. ik ben er nog niet zo lang mee bezig.. te weining tijd.. :( .. ben al blij dat ik een linux server thuis heb draaien met web, dhcp en i-net deling.. maar nogmaals super bedankt.. ik wilde graag mijn files terug.. mijn laptop schijf kon ik alleen via de usb aansluiten. 2 passen er niet in :)

[ Voor 43% gewijzigd door Looki op 14-11-2003 14:20 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:16
Even cd / doen en hij zal niet meer busy zijn denk ik ;)

• lonkhuijzen
  • Laatst online: 17:32

lonkhuijzen

100% ADH

MrScratch schreef op 14 november 2003 @ 14:06:
[...]

Laat bij mounten gewoon -t <filesystemsoort> weg, dan detecteert hij hem meestal zelf wel.
Zo leer je nog eens wat :D danku

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Looki schreef op 14 november 2003 @ 14:13:
Ik heb nu locate fdisk gedaan.. het bleek dat die in sbin stond.. en toen ging het goed.. nu heb ik een table gekregen.. en dan is het sda 7 waarschijnlijk.. alleen het umounten wil niet.. divice is buzzy :(
Omdat er nog een proces is dat file(s) open heeft op die partitie.

Waarschijnlijk je shell (bash), omdat je nog ergens in een directory op die harddisk staat. Zoals voorgesteld: cd / en dan nogmaals proberen te unmounten.

Hoe dan ook, succes ermee verder :)

Als je meer over Linux wilt leren, is het goed lezen van handleidingen en HOWTO's toch aan te raden trouwens ;)
Pagina: 1