Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder
Alleen indexen leggen op velden die je veel gebruikt in je query's. Je IDs zijn waarschijnlijk meestal primary key, waardoor er sowieso al een index op ligt. Zo doe ik het tenminste altijd..
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Dat vroeg ik me gisteravond ook af, ik heb gegoogled en kwam bij een mooie FAQ van tweakers uit 
(Deze: P&W FAQ - SQL)
(Deze: P&W FAQ - SQL)
[ Voor 26% gewijzigd door Arjan A op 14-11-2003 13:04 . Reden: URL erbij ]
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Indexen leg je op velden waarop je zoekt, waarop gejoined wordt en eventueel waarop je sorteert.
Let er wel op dat indexen een vertragend effect hebben bij updaten/inserts/deletes. Leg dus geen indexen op velden die het niet nodig hebben.
Let er wel op dat indexen een vertragend effect hebben bij updaten/inserts/deletes. Leg dus geen indexen op velden die het niet nodig hebben.
https://fgheysels.github.io/
Kort gezegt.
Voordelen van indexes: sneller zoek in tabellen.
Nadeel update, inserts en delete query's hebben meer overhead omdat alle indexen bijgewerkt moeten worden.
Zeker bij een join is het handig dat je join op kolomen waar een index op staat. Natuurlijk is het zo dat bij een grotere tabel je het verschil sneller merkt aangzien de tabel sneller doorlopen kan worden. Verder moet je een gezonde afweging maken tussen een index en je queries. Hoevaak gebruik je een bepaalde query?
Ik weet niet wat het effect is van een index als je soteerd op een kolom. Wel is het zo dat zodra je sorteerd met 'DESC' MySQL overgaat op een filesort waardoor het redelijk traag kan worden. Ook kan je testen door "EXPLAIN" voor je query te zetten, je ziet dan welke indexen er gebruikt worden en kan je eventueel je indexen aanpassen.
Voordelen van indexes: sneller zoek in tabellen.
Nadeel update, inserts en delete query's hebben meer overhead omdat alle indexen bijgewerkt moeten worden.
Zeker bij een join is het handig dat je join op kolomen waar een index op staat. Natuurlijk is het zo dat bij een grotere tabel je het verschil sneller merkt aangzien de tabel sneller doorlopen kan worden. Verder moet je een gezonde afweging maken tussen een index en je queries. Hoevaak gebruik je een bepaalde query?
Ik weet niet wat het effect is van een index als je soteerd op een kolom. Wel is het zo dat zodra je sorteerd met 'DESC' MySQL overgaat op een filesort waardoor het redelijk traag kan worden. Ook kan je testen door "EXPLAIN" voor je query te zetten, je ziet dan welke indexen er gebruikt worden en kan je eventueel je indexen aanpassen.
buit is binnen sukkel