MySQL en PhpMyAdmin - User accounts!?

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 17:23
Hallo,

Na veel gepruts en leeswerk is 't me gelukt een Apache webserver met PHP, MySQL, .htaccess en phpmyadmin op te zetten. Alle werkt nu wel, maar ik heb nog een vraag:

Tijdens de installatie van MySQL moest ik o.a een naam en wachtwoord intikken. Bijvoorbeeld naam: 'administrator' en paswoord 'tweakers' ofzo.

Alleen als ik nu PhpMyadmin start, dan zegt ie:
Your configuration file contains settings (root with no password) that correspond to the default MySQL privileged account. Your MySQL server is running with this default, is open to intrusion, and you really should fix this security hole.
Maar ik heb in MySQL al een wachtwoord ingesteld?! Met het WinMySQLadmin utility kan ik verder ook weinig doen.

In PhphMyadmin zit de optie tot het aanmaken van users met privileges. Hier zijn er default al vier aangemaakt:

code:
1
2
3
4
5
User   Host         Password     Global privileges   Grant   Action  
Any    gcw          No          USAGE                  No        Edit 
Any    localhost    No           USAGE                  No        Edit 
root   gcw          No          ALL PRIVILEGES         Yes      Edit 
root   localhost     No          ALL PRIVILEGES          Yes     Edit

Nou kan ik in het bestand config.inc.php in de phpmyadmin map ook een “user” en “passwoord” invullen. Het leek mij waarschijnlijk dat je daar dus een user moest invullen die met behulp van de privileges in phpmyadmin zijn aangemaakt. Dit lijkt alleen niet te werken, want als ik een nieuwe user aanmaak met de privileges van phphmyadmin en die username invul in config.inc.php, dan kan ik opeens geen database meer aanmaken omdat ik daar de priveleges niet voor heb (had wel alle opties aangevinkt!) Als ik ook een paswoord in config.inc.php invul, dan kan ik opeens helemaal niet meer connecten! De melding over "root" access is overigens dan wel verdwenen...

Maargoed, ik snap het verband dus niet tussen het MySQL naam en wachtwoord, de 4 users die met PHPmyadmin aangemaakt zijn en de username en passwoord in config.inc.php :?
Bvd!

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 15:38

Shedman

Met het hart op de goede plek

Wat je het beste kunt doen is in phpMyAdmin root een password geven en dan dus in config.inc.php dat er ook bij zetten, dan geeft 'ie die melding niet meer.

[ Voor 79% gewijzigd door Shedman op 14-11-2003 08:56 . Reden: Praat geen poep ... ]

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 17:23
Shedman schreef op 14 november 2003 @ 08:54:
Wat je het beste kunt doen is in phpMyAdmin root een password geven en dan dus in config.inc.php dat er ook bij zetten, dan geeft 'ie die melding niet meer.
Ok, eindelijk werkt het. PHP blijkt automatisch @localhost toe te voegen aan de gebruikersnaam |:( ... en ik me maar afvragen waarom dat inloggen maar niet normaal werkte!

Overigens kon ik, toen MySQL 3 er nog opstond (draai nu 4), met elke inlognaam in config.inc.php naar MySQL connecten zolang ik maar geen wachtwoord invulde... Erg raar dus...

Nu kan phpmyadmin alleen connecten naar MySQL wanneer de juiste naam en pass in config.inc.php zijn ingevuld. Idem voor PHP scripts. Lijkt me dus OK zo.

Ik vraag me alleen nog af waarom je in phpmyadmin nog verschillende users kan aanmaken?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Ik raad je overigens aan om
code:
1
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']     = 'http';    // Augthentication method (config, http or cookie based?)
te gebruiken :)