2 voedingen aan elkaar knopen met fail-safe

Pagina: 1
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik zit met het volgende probleem: ik wil 2 voedingen aanelkaar knopen met een beveilinging er tussen voor het geval 1 van beide voedingen uitvalt. maar helaas is mijn kennis over elektronica niet van zon hoog nivo dat ik zonder twijfel even wat inmekaar pruts. dus vandaar dat ik wat advies wil inwinnen bij mensen die wat meer zicht hebben op dit soort zaken. ik heb met paint ( :+ ) een schematje inmekaar geflanst:

brak gepaint schema.jpg

uitleg:

beide voedingen sturen met de +5v FSB lijn een relais aan. (de paarse draad van je ATX stekker) deze spanning staat ook op de voeding als de pc uitstaat. het relais schakelt pin 14&15 (power on) van de andere voeding. dus theoretisch kan geen van beide voedingen aangezet worden als ze niet allebeide aangesloten zijn op het lichtnet, en de voeding aangezet is met de schakelaar achterop de voeding.

ok, maar wat moet het doen?

- beveiliging tegen het aanzetten van de pc met maar 1 voeding aan de netspanning
- als iemand per ongeluk op een lan (of thuis) een stekker lostrekt van 1 van beide voedingen, het systeem meteen uitvalt om eventuele schade te voorkomen (en ja, dat komt voor :( )
- het systeem platgooien als 1 van beide voedingen het begeeft.

de vragen:

- is het schadelijk voor het moederbord of andere hardware om op deze manier de pwr_on te onderbreken?
- is het noodzakelijk om de Pwr_on te scheiden met een diode?
- kan ik ook ipv. een relais een schakeling solderen die sneller reageert dan een relais? (het is immers "zwakstroom")
- zo ja, wat heb ik nodig en hoe moet ik het schakelen? (sorry, ik ben niet zo bekwaam in deze dingen)
- ben ik nog iets vergeten?

ow, dit is trouwens voor mn servercube, een casemod heimelijk in progress :)
alle tips zijn welkom, ik preffereer een schakeling boven een relais, maar ik zou zelf niet weten hoe ik er eentje moet maken :/

bij voorbaat dank!

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95477

Ik snap je post wel maar heb er helaas geen antwoord op, maar ik heb wel een vraag, waarom wil je zo graag 2 voedingen aan elkaar knopen als 1 goede 400 of 550 watt voeding het ook aan kan, want als je bij 1 voeding de kabel eruit trekt stopt ie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Geen idee wat je van plan bent, maar hou er wel rekening mee dat je "0 Volt" via het metaal van de behuizing weer aan elkaar kan komt te liggen. Zo worden je diodes in de 0 Volt lijn kortgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Anoniem: 95477 schreef op 14 november 2003 @ 01:37:
Ik snap je post wel maar heb er helaas geen antwoord op, maar ik heb wel een vraag, waarom wil je zo graag 2 voedingen aan elkaar knopen als 1 goede 400 of 550 watt voeding het ook aan kan, want als je bij 1 voeding de kabel eruit trekt stopt ie ook?
het systeem gaat 10 harddisks herbergen, en dat kan een 400W psu niet aan... en ja, ik heb research gedaan, een 7200 RPM disk used 2A op de 12v lijn, (Seagate Barracuda) en dat is dus totaal 20A, en dan het mobo nog... dat gaat dus niet lukken...

ik heb nu 2 Zalman 400W voedingen liggen hier voor mn mod, en die kunnen maximaal 15A op de 12V lijn hebben per voeding.

en ja, 10 harddisks is idd overkill.. maar dit bakje wordt mn thuisserver en filesserver @ lans, en ik wil dat dit bakje nog een aantal jaartjes kan meedraaien zonder upgrades, dus vandaar het extreme aantal van 10 harddisks. bovendien wordt een deel van de data gemirrored, dus ik kan niet alle disks tot hun volle capaciteit usen (50% voor de disks in Raid-1)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 15:40

M14

Waarom zou je willen dat als 1 voeding plat gaat, het hele systeem plat moet? Voor een server zou het juist andersom moeten zijn. Als er bij 1 voeding een kabel word uitgetrokken, dat de andere nog voor stroom zorgt.

Om even terug te komen op je vraag:
Het is heel eenvoudig om te maken als voeding 1 uit valt, dat voeding 2 ook uit gaat (en andersom). Je pakt 2 relais. Relais1 hang je aan de +12V van voeding1, en de schakelaar van relais1 hang je tussen de voedingskabel van voeding2. Relais2 hang je aan de +12V van voeding2, en de schakelaar van relais2 hang je tussen de voedingskabel van relais1.

De situatie nu: Als beide voedingen aan staan, en voeding 2 gaat uit, dan valt relais2 af, en onderbreekt de voedingskabel van voeding1. Als voeding1 uit gaat, dan valt relais1 af, en onderbreekt de voedingskabel van voeding2.

Nu heb je wel 1 probleem: Het systeem opstarten gaat nu niet. Je moet dus een schakelaar parallel over de schakelaars van relais1 en relais2 zetten. Nu kun je handmatig de voedingskabel doorverbinden, zodat beide voedingen stroom kunnen leveren aan de rest van het systeem. Als beide voedingen aan staan kun je de schakelaar weer open zetten zodat de relais-schakeling weer actief wordt.

In jou geval kun je 1 schakelaar pakken met 2 polen. Als de schakelaar uit staat kan het systeem niet worden opgestart, als de schakkelaar aan staat kan het systeem alleen met 2 voedingen gestart worden. :)

Ik denk dat hiermee je hele probleem oplost is. :) Ik zal even een tekening maken.

[Edit]
Hier de tekening:

Klikker-de-klik Afbeeldingslocatie: http://armyweapons.hypermart.net/schemametrelais.jpg

[ Voor 91% gewijzigd door M14 op 14-11-2003 11:25 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
[quote]M14 schreef op 14 november 2003 @ 08:55:
Waarom zou je willen dat als 1 voeding plat gaat, het hele systeem plat moet? Voor een server zou het juist andersom moeten zijn. Als er bij 1 voeding een kabel word uitgetrokken, dat de andere nog voor stroom zorgt.

euh, ja voor server systemen heb je redundant psu's, maar redundancy is niet het doel, en beide voedingen zijn niet zwaar genoeg om alles in hun eentje te voeden, dus vandaar dat ik er een fail-safe tussen wil hebben.

Om even terug te komen op je vraag:
Het is heel eenvoudig om te maken als voeding 1 uit valt, dat voeding 2 ook uit gaat (en andersom). Je pakt 2 relais. Relais1 hang je aan de +12V van voeding1, en de schakelaar van relais1 hang je tussen de voedingskabel van voeding2. Relais2 hang je aan de +12V van voeding2, en de schakelaar van relais2 hang je tussen de voedingskabel van relais1.

De situatie nu: Als beide voedingen aan staan, en voeding 2 gaat uit, dan valt relais2 af, en onderbreekt de voedingskabel van voeding1. Als voeding1 uit gaat, dan valt relais1 af, en onderbreekt de voedingskabel van voeding2.

Nu heb je wel 1 probleem: Het systeem opstarten gaat nu niet. Je moet dus een schakelaar parallel over de schakelaars van relais1 en relais2 zetten. Nu kun je handmatig de voedingskabel doorverbinden, zodat beide voedingen stroom kunnen leveren aan de rest van het systeem. Als beide voedingen aan staan kun je de schakelaar weer open zetten zodat de relais-schakeling weer actief wordt.

In jou geval kun je 1 schakelaar pakken met 2 polen. Als de schakelaar uit staat kan het systeem niet worden opgestart, als de schakkelaar aan staat kan het systeem alleen met 2 voedingen gestart worden. :)

Ik denk dat hiermee je hele probleem oplost is. :) Ik zal even een tekening maken.

bedankt voor je tip, maar deze optie heb ik ook al aan gedacht. opzich zou het prima te gebruiken zijn, maar deze voedingen bezitten condensatoren die eerst moeten ontladen om de voeding uit te laten vallen (dit duurt bij deze exemplaren echt 5 seconden) dat vindt ik te lang, ik wil iets hebben wat sneller schakeld dus vandaar dat ik het via de +5v FSB wil proberen.

ik heb al een ander idee, ik zal het even uittekenen...

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

euh, ja voor server systemen heb je redundant psu's, maar redundancy is niet het doel, en beide voedingen zijn niet zwaar genoeg om alles in hun eentje te voeden, dus vandaar dat ik er een fail-safe tussen wil hebben.

bedankt voor je tip, maar deze optie heb ik ook al aan gedacht. opzich zou het prima te gebruiken zijn, maar deze voedingen bezitten condensatoren die eerst moeten ontladen om de voeding uit te laten vallen (dit duurt bij deze exemplaren echt 5 seconden) dat vindt ik te lang, ik wil iets hebben wat sneller schakeld dus vandaar dat ik het via de +5v FSB wil proberen.

ik heb al een ander idee, ik zal het even uittekenen...
Relais hebben meestal 2 schakelcontacten. Met het 2e schakelcontact kun je pwr-on lijn schakelen. Dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
ok, bedankt! ik ga het ff tekenen.. (was al bezig met een ander schema, maar kreeg bezoek)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

FiXeL schreef op 14 november 2003 @ 16:01:
ok, bedankt! ik ga het ff tekenen.. (was al bezig met een ander schema, maar kreeg bezoek)
Ik krijg net even een inval :) : Als je maar 2 relais gebruikt kan het misschien zijn dat de 230~V storing veroorzaakt. Het is misschien een beter idee om 4 relais te gebruiken. 2 kleine relais die aan de +5V hangen. Schakelcontact1 hangt aan de pwr-on lijn, schakelcontact2 gaat naar een ander relais dat ergens aan de achterkant van de voeding zit en de 230~V schakelt.

* M14 gaat ook nog een tekening maken ... als ie tijd heeft :)
Maar nu even niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je wilt dus eigenlijk gewoon 2 voedingen. Kun je er niet 1 hotlinken, zodat als je de master aanzet ze beide aangaan.

Er zijn genoeg mensen die 2 voedingen hebben voor hun peltier ofzo. Ff daar zoeken maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
M14 schreef op 14 november 2003 @ 16:11:
[...]

Ik krijg net even een inval :) : Als je maar 2 relais gebruikt kan het misschien zijn dat de 230~V storing veroorzaakt. Het is misschien een beter idee om 4 relais te gebruiken. 2 kleine relais die aan de +5V hangen. Schakelcontact1 hangt aan de pwr-on lijn, schakelcontact2 gaat naar een ander relais dat ergens aan de achterkant van de voeding zit en de 230~V schakelt.

* M14 gaat ook nog een tekening maken ... als ie tijd heeft :)
Maar nu even niet :P
grrr! ik heb de tekening net af!

Poging 2

maar dat idee met 4 relais is toch wel een goed idee, maar weer ff tekenen :P

edit: hier is Poging 3

de relais die de pwr_on sturen kunnen geloof ik ook wel vervangen worden voor optocouplers (TIL111) maar eerst maar eens zien wat goedkoper is, maar zoals ik het nu heb getekend, moet het goed zijn... hoop ik :+

[ Voor 18% gewijzigd door FiXeL op 14-11-2003 17:13 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
verder geen ideeën meer? [klein schopje]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zou de twee voedingen gewoon selfstandig gebruiken. Als je 1 voeding gebruikt voor moederbord e.d en de andere voor de hdd's (dan kun je nog kiezen waar je cd-drives op aan sluit) is er niets aan de hand.
Als de voeding van het moederbord uitvalt, dan hebben de drives nog gewoon stroom, een beetje onzinnig zonder moederbord, maar geen enkel probleem verder.
En als de voeding van de drives uitvalt gaat het moederbord gewoon door en zal windows crashen zodra de boot-schijf benaderd wordt. maar verder is het ook geen probleem.

Wanneer een voeding uitvalt komt gewoon de apparatuuur die aan die voeding hangt zonder stroom te zitten, het is niet zo dat dan geprobeerd worden via de ide/scsi lijntjes de drives of het moederbord toch van stroom te voorzien en zo de overgebleven voeding overbelast zou raken.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96662

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
dat zou ook nog een oplossing zijn, maar redundant voedingen zijn erg duur :(

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75682

RolandWitvoet schreef op 16 november 2003 @ 02:18:
Ik zou de twee voedingen gewoon selfstandig gebruiken. Als je 1 voeding gebruikt voor moederbord e.d en de andere voor de hdd's (dan kun je nog kiezen waar je cd-drives op aan sluit) is er niets aan de hand.
Als de voeding van het moederbord uitvalt, dan hebben de drives nog gewoon stroom, een beetje onzinnig zonder moederbord, maar geen enkel probleem verder.
En als de voeding van de drives uitvalt gaat het moederbord gewoon door en zal windows crashen zodra de boot-schijf benaderd wordt. maar verder is het ook geen probleem.

Wanneer een voeding uitvalt komt gewoon de apparatuuur die aan die voeding hangt zonder stroom te zitten, het is niet zo dat dan geprobeerd worden via de ide/scsi lijntjes de drives of het moederbord toch van stroom te voorzien en zo de overgebleven voeding overbelast zou raken.
Maar hoe zorg je dat ze t power on sign krijgen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-07 22:01
[rml][ eh...] Hoe 2 voedingen koppelen???[/rml] ;)
2 X 250W PSU aan elkaar koppelen, vraagje!
2 ATX voedingen koppelen. Hoe?
[rml][ EL] Voedingen koppelen?[/rml]
Dubbele voeding, op naar de 500 watt >:)

Een beetje zoeken kan ook nog wel hoor O-)

offtopic:
Ligt het aan mij of is GoT traaaag?

[ Voor 70% gewijzigd door danslo op 09-02-2004 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Anoniem: 75682 schreef op 09 februari 2004 @ 17:22:
[...]

Maar hoe zorg je dat ze t power on sign krijgen ??
En daarvoor een oud topic kicken??

Als je had gezocht / gekeken naar schema's, dan had je gezien dat de grijze en groene ader aan elkaar geknoopt zaten. Zo krijgen ze beide het pwrgd en pwron signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5766

lijkt me redelijk simpel, neem zoals gezegt 2 zelfstandige voedingen. Dus 1 voor het mobo en een paar hdd's de andere voor de rest van de hdd's. De 0v-lijn moet gekoppelt zijn (gebeurt al via de behuizing).

koppel de groene draden van de twee voedingen(op die manier gaan ze tegelijkertijd aan).

voorzie de spanning naar de voedingen(de 230v lijn) met 2 12v-relais(elk aangestuurd door 1 van de voedingen). Op die manier krijgen de voedingen alleen spanning als BEIDE voedingen aanstaan.

Om het zooitje aan te zetten moet je het bovenste kunnen bypassen(een schakelaar over beide relais heen). met de schakelaar dicht starten, daarna schakelaar uit zetten, als 1 van de twee voedingen kapot gaat dan verliezen ze beide hun toevoer.

persoonlijk lijkt me echt dat er weinig kapot kan gaan als 1 van de voedingen ermee stopt en de andere door draait(mits ze als zelfstandige voedingen worden gebruikt, met dus alleen de 0v gekoppelt en niet ook de 12v ofzo).

persoonlijk zou ik zonder al die relais zooi gebruiken, alleen de 0v lijn en de groene draden van de twee voedingen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Anoniem: 5766 schreef op 09 februari 2004 @ 19:46:
lijkt me redelijk simpel, neem zoals gezegt 2 zelfstandige voedingen. Dus 1 voor het mobo en een paar hdd's de andere voor de rest van de hdd's. De 0v-lijn moet gekoppelt zijn (gebeurt al via de behuizing).

koppel de groene draden van de twee voedingen(op die manier gaan ze tegelijkertijd aan).

voorzie de spanning naar de voedingen(de 230v lijn) met 2 12v-relais(elk aangestuurd door 1 van de voedingen). Op die manier krijgen de voedingen alleen spanning als BEIDE voedingen aanstaan.

Om het zooitje aan te zetten moet je het bovenste kunnen bypassen(een schakelaar over beide relais heen). met de schakelaar dicht starten, daarna schakelaar uit zetten, als 1 van de twee voedingen kapot gaat dan verliezen ze beide hun toevoer.

persoonlijk lijkt me echt dat er weinig kapot kan gaan als 1 van de voedingen ermee stopt en de andere door draait(mits ze als zelfstandige voedingen worden gebruikt, met dus alleen de 0v gekoppelt en niet ook de 12v ofzo).

persoonlijk zou ik zonder al die relais zooi gebruiken, alleen de 0v lijn en de groene draden van de twee voedingen koppelen.
KIJK EENS NAAR DE DATUM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
M14 schreef op 09 februari 2004 @ 20:43:
[...]

KIJK EENS NAAR DE DATUM
En vanaf welke datum mag je niet meer reageren :?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75682

sorry hor had idd ff verdmoeten kijken kwam ik 2 minuten daarna ook 8ter tis gwoon dat stomme groene draadje :o :X
Pagina: 1