Beste back-up methode voor software

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb hier een aantal originele cd's liggen, van diverse programma's (Windows 98/ME/2000/XP, Office 97 t/m XP, grafisch), en hier wil ik kopieën van maken op DVD. Vanwege de veiligheid (dure software), maar ook vanwege het gemak en de ruimtebesparing.

Nu vraag ik me af hoe ik die het beste kan doen. Hierbij let ik op:

* Gemak van aanmaken back-up
* Bestandsgrootte
* Gemak van installeren vanuit de DVD

Ik weet een aantal methoden:

* ISO's maken met bijv. Alcohol 120% en dan de ISO op DVD zetten
* De bestanden op de CD 1 op 1 kopieren naar DVD
* De bestanden Winrarren/zippen en dan kopieëren naar DVD

Ik weet dat ISO's soms erg veel ruimte innemen, maar dat Winrar bijvoorbeeld weer erg veel tijd nodig heeft om alles te 'rarren'.

Wat is de beste methode, gelet op bovenstaande criteria? Graag gebaseerd op jullie ervaringen!

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-08 19:46
Tenzij het echt groote programma's zijn, zou ik ze gewoon in apparte mappen stoppen.
Dus geen ISO's maken, maar gewoon de files kopieeren ;)
Een DVD is toch groot genoeg, en anders verlies je teveel tijd met mounten/unraren. Een DVD-R kost toch niets meer. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door The Dud3 op 14-11-2003 00:27 ]

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
The_Dud3 schreef op 14 november 2003 @ 00:26:
Tenzij het echt groote programma's zijn, zou ik ze gewoon in apparte mappen stoppen.
Dus geen ISO's maken, maar gewoon de files kopieeren ;)
Een DVD is toch groot genoeg, en anders verlies je teveel tijd met mounten/unraren. Een DVD-R kost toch niets meer. ;)
Soms bereikt RAR wel een compressie van 30%. Met ISO is het heel erg wisselend.
Files kopieren wordt het zo rommelig van, en installeren gaat weer zo traag...

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08 00:07
ik zou ISO's op een DVD zetten en dan mocht je onverhoopt een 'cdtje' nodig hebben dan kan je alsnog de ISO mounten in Daemon Tools in plaats van een cdtje te fikken :)

/edit
als je windows XP installatie bestanden gaat rarren / kopieren en je brand daar een cd van, dan zal je van die cd nooit kunnen booten. van een ISO uiteraard wel.

[ Voor 37% gewijzigd door twiekert op 14-11-2003 09:08 ]

Verwijderd

Mijn voorkeur gaat ook uit naar ISO's. Dit in verband met eventueele kopieerbeveiliging. Alcohol en/of CloneCd zijn dan de beste keus.

ISO's kun je daarna gewoon 'mounten' met Daemon Tools of vergelijkbaar programma. Is alleen lastig voor windows CD's, die zul je (indien orgineel niet meer bruikbaar) wer op CD-R moeten zetten.