bios geluidskaart zou niet goed zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Ik heb een SB AWE 64 en net opnieuw windows 98 SE geinstalleerd. In het begin kreeg ik gewoon de MS sound te horen, maar nu hoor ik niks meer. Apparaatbeheer geeft voor alle drie de devices die bij de kaart horen (dus ook gameport) de volgende foutmelding aan:

This device is not working properly becausethe BIOS in the device is reporting the resources for the device incorrectly (Code 9).

Contact the device manufacturer to get an updated BIOS for your device.
---
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat dat zomaar gebeurt. Hoe kan ik dit oplossen? Op de website van creative zie ik geen bios update. Ik hebde drivers opnieuw geinstalleerd, geen effect. Nieuwste drivers gedownload, geen effect. HELP!

------
update: linux heeft totaal geen problemen met de kaart, hij doet het daar nog perfect! Moet dus een windows probleem zijn,maar wat?

Verwijderd

Delete ze 's uit de Device Manager, en laat dan de hardware opnieuw door Windows detecteren.

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Tja, dat dacht ik ook, maar dat helpt OOK al niet! En nu vraag ik me dus af of het wel zin heeft om de boel WEER opnieuw te installeren, straks begint het hele gezeik dan doodleuk weer... :(

Verwijderd

Heb je al eens in je systeem bios zitten kijken?

Ik heb het zware vermoeden dat daar je probleem zit.

Misschien (ik weet niet welke bios je hebt) staat in je bios het IRQ voor je geluidskaart toegewezen aan een ander IRQ dan windows dat doet......

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
PnP bios, hij heeft altijd automatisch de irq's toegewezen en doet dat nog steeds. Ik heb er ook niks aan veranderd. Het leek wel vanaf het ene op het andere moment dat ie het niet meer deed. Ik merkte het nadat ik winamp 2.5 had geinstalleerd, die meldde dat er geen device in werking was. Maar daarvoor werkte het dus wel gewoon en ik heb tussendoor niks aan de hardware of bios-instellingen veranderd.
Ik heb dus net nog maar eens opnieuw 98 se geinstalleerd, helemaal schoon opnieuw en hij doet het nog steeds niet. Maar de kaart is dus niet kapot, onder linux werkt ie echt perfect.

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Marger,

Tip: Kijk 's naar de PCI search-order.
Kun je waarschijnlijk instellen op Last-first en first-last. Mischien lost dit iets op.

Op nieuwere mobo's zit slot 5 nml. bovenaan.
(check het mobo-boekje)

Hamish

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Helaas, mijn bios heeft die optie niet. En het zou wel een beetje raar zijn als dat het was denk ik: hoe kan het zomaar opeens niet meer werken zonder dat ik in de bios gerommeld heb?
Alvast bedankt in elk geval voor de reacties, maar ik vrees dat dit een probleem is dat een mysterie blijft. Misschien ga ik maar een goedkoop 16bit PCI kaartje kopen en dan heel hard hopen dat die wel onder windows werkt... :( :(

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Nou, mijn computer geeft weer geluid! Hoe heb ik het opgelost? De jongens van Eynstein hadden de tip dat misschien de EEPROM op de kaart defect was: windows gebruikt die voor de settings, maar in Linux moet je gewoon zelf die settings geven. Dus heb ik ff ergens anders die kaart in een systeempje gehangen en inderdaad precies hetzelfde probleem. De kaart is dus wel kapot, alleen maakte dat voor Linux niks uit!
Nu gewoon een SB 16 erin en die doet het perfect. Ik dus :) :) :) :) :) :) :) :)

Verwijderd

Heb je toevalling een abit mobo ??
'k heb hetzetfde al es gehad.. awe64 kaduuk..
gechecked in ander systeem en al.
Pagina: 1