Heb hier een PC van een kennis, die na een tijd aangestaan te hebben spontaan
reboot.
Mobo: Aopen AK77-333, zie geen rotte condensators
Proc: AMD 1400Mhz (Athlon?)
Geheugen: 256Mb PC2100 Samsung
Video: Geforce 2 MX
Voeding: merkloos 300w
HDD: WD 80Gb
NIC: Realtek
CD: 1x CDRW, 1xDVD
Rest lijkt me niet boeiend, zo wel hoor ik het wel.
OS XP SP1. Vinkje bij "automatisch opnieuw starten" staat uit.
Toen ik 'm binnen kreeg eerst alles ge-update (BIOS, videodrv, VIA drv, audio drv, Windows Update), daarna AAW en Spybot gedraaid (stond veel troep op), onnodige opstartitems uit msconfig/register/services verwijderd. Geheugen al eerder bij die kennis met memtest86 getest (hele nacht), en bij mij thuis ook nog even (30 min) met Microsoft Memory Diagnostic. Tot die tijd had ie niet gereboot, dus ik hoopte er een beetje op dat de BIOS update geholpen had, anders misschien een driverupdate.
Daarna SiSoft Sandra gedraaid, en alle benchmarks gedaan. Ging allemaal goed. Toen de klap op de vuurpijl: CPUBurn (BurnK7). En ja hoor: na nog geen seconde reboot. Geen blauw scherm met stopmelding oid. Daarna komt ie weer in windows met de melding "Het systeem is hersteld van een ernstige fout". Systeemherstel al eerder uitgezet, anders zet ie op dit punt een herstelpunt terug, en dat haat ik. Bij de event viewer staat bij systeem een melding Event-ID 1003, Categorie 102, Bron: System Error. Beschrijving onduidelijk, een aantal geheugen adressen / 0x-enz waarden. Gezocht op Google en eventid.net op deze foutmelding, maar helemaal niks kunnen vinden.
Dus de koeler eraf gehaald, blijkt dat degene die de PC in elkaar had gezet dat niet goed had gedaan, want er was allejezus veel koelpasta gebruikt. Dus processor+koeler schoongemaakt. Viel me op dat er een klein hoekstukje van de core af was. Ook een soort schroeiplekje. Rijstkorrel Artic Silver ertussen en weer in elkaar gezet. PC start gewoon weer op, dus dat afgebroken deeltje van de core + schroeiplek zijn blijkbaar niet het probleem. Weer CPUBurn gedraaid, maar helaas rebootte ie weer, maar het duurde nu zeker 5 seconden.
Temps (Sandra en BIOS geven ongeveer dezelfde waarden):
Mobo: 45 graden (dit is toch extreem hoog?).
CPU: 46 graden.
Mijn eigen AMD XP1800+ (dat is dus niet de pc waar dit topic over gaat
) is idle rond de 60 graden (ik weet het dat is ook te hoog, maar ik heb geen problemen, behalve in de zomer als het 30+ graden is), dus 45 graden kan deze processor toch wel hebben? Hogere waardes dan deze heb ik niet kunnen waarnemen in de BIOS of via Sandra. Kast heeft 1 casefan onder de voeding die lucht vanuit de kast naar buiten blaast. Deze lucht is best koel. De lucht uit de voeding is wat warmer, maar niet extreem. Koeler van processor voelt warm aan, niet heet, niet koel. Koeler is heeft trouwens een onderkant van koper, ken deze koeler niet, maar heb ook niet zo ontzettend veel ervaring met koelers. Ziet eruit als een prima ding.
Voedingswaardes uit BIOS (van deze dingen heb ik geen verstand):
VCore: 1.71V
+3.3v = 3.36v
+5v = 4.99v
+12v = 12.40v
-12v = -12.03v
VBAT(V) = 3.13v
5VSB(V) = 5.42v
Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Behalve een nieuwe koeler proberen weet ik echt niet meer wat ik moet doen.
Edit: alle tests zijn gedaan zonder CD/DVD aangesloten.
reboot.
Mobo: Aopen AK77-333, zie geen rotte condensators
Proc: AMD 1400Mhz (Athlon?)
Geheugen: 256Mb PC2100 Samsung
Video: Geforce 2 MX
Voeding: merkloos 300w
HDD: WD 80Gb
NIC: Realtek
CD: 1x CDRW, 1xDVD
Rest lijkt me niet boeiend, zo wel hoor ik het wel.
OS XP SP1. Vinkje bij "automatisch opnieuw starten" staat uit.
Toen ik 'm binnen kreeg eerst alles ge-update (BIOS, videodrv, VIA drv, audio drv, Windows Update), daarna AAW en Spybot gedraaid (stond veel troep op), onnodige opstartitems uit msconfig/register/services verwijderd. Geheugen al eerder bij die kennis met memtest86 getest (hele nacht), en bij mij thuis ook nog even (30 min) met Microsoft Memory Diagnostic. Tot die tijd had ie niet gereboot, dus ik hoopte er een beetje op dat de BIOS update geholpen had, anders misschien een driverupdate.
Daarna SiSoft Sandra gedraaid, en alle benchmarks gedaan. Ging allemaal goed. Toen de klap op de vuurpijl: CPUBurn (BurnK7). En ja hoor: na nog geen seconde reboot. Geen blauw scherm met stopmelding oid. Daarna komt ie weer in windows met de melding "Het systeem is hersteld van een ernstige fout". Systeemherstel al eerder uitgezet, anders zet ie op dit punt een herstelpunt terug, en dat haat ik. Bij de event viewer staat bij systeem een melding Event-ID 1003, Categorie 102, Bron: System Error. Beschrijving onduidelijk, een aantal geheugen adressen / 0x-enz waarden. Gezocht op Google en eventid.net op deze foutmelding, maar helemaal niks kunnen vinden.
Dus de koeler eraf gehaald, blijkt dat degene die de PC in elkaar had gezet dat niet goed had gedaan, want er was allejezus veel koelpasta gebruikt. Dus processor+koeler schoongemaakt. Viel me op dat er een klein hoekstukje van de core af was. Ook een soort schroeiplekje. Rijstkorrel Artic Silver ertussen en weer in elkaar gezet. PC start gewoon weer op, dus dat afgebroken deeltje van de core + schroeiplek zijn blijkbaar niet het probleem. Weer CPUBurn gedraaid, maar helaas rebootte ie weer, maar het duurde nu zeker 5 seconden.
Temps (Sandra en BIOS geven ongeveer dezelfde waarden):
Mobo: 45 graden (dit is toch extreem hoog?).
CPU: 46 graden.
Mijn eigen AMD XP1800+ (dat is dus niet de pc waar dit topic over gaat
Voedingswaardes uit BIOS (van deze dingen heb ik geen verstand):
VCore: 1.71V
+3.3v = 3.36v
+5v = 4.99v
+12v = 12.40v
-12v = -12.03v
VBAT(V) = 3.13v
5VSB(V) = 5.42v
Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Behalve een nieuwe koeler proberen weet ik echt niet meer wat ik moet doen.
Edit: alle tests zijn gedaan zonder CD/DVD aangesloten.
[ Voor 5% gewijzigd door Mike Jarod op 13-11-2003 22:28 ]