[Linux] 2 mensen in 1 console?

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Okee, ik hoop niet dat ik nu een hele domme vraag stel (maar het schijnt dat domme vragen niet bestaan :+ )

Ik ben newbie op linux gebied. Ik heb net een kernel gecompileerd, wat trouwens erg simpel was met een kleine handleiding en debian, viel me erg mee.

Nu miste ik alleen toch een paar dingen, en wil een echte linux-er mij helpen met configgen. Dat kan natuurlijk met SSH. Maar nu: ik wil wel zien wat die doet, om zo te kunnen overleggen over opties, wel aan niet aan, wat betekend dit, etc.

Is het mogelijk om met 2 mensen in 1 console te zitten :? Dat mag op 2 manieren wat mij: Ik kijk op de linux bak zelf, staat toch naast mij, zie commando's over het tekst scherm lopen, en kan als ik dat wil zelf wat typen en configgen terwijl die ander meekijkt. Dit met een client als putty ofzo. VNC werkt dus niet aangezien er geen GUI op draait.

Ik heb gezocht hier op GoT met meerdere zoektermen, google, en op freshmeat.net wat mij werd aangeraden, maar niks kunnen vinden wat er ook maar een beetje op lijkt.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zeg 'm alles in screen te doen, dan kun jij met 'screen -x' aan dezelfde sessie attachen en meedoen. Je kunt dan zowel kijken als typen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• pierre-oord
CyBeR schreef op 13 november 2003 @ 20:15:
Zeg 'm alles in screen te doen, dan kun jij met 'screen -x' aan dezelfde sessie attachen en meedoen. Je kunt dan zowel kijken als typen.
Eum, "in screen" ? Is dat een speciale term? Ik kan op de computer zelf kijken, of via mijn windows PC kijken. De linux bak staat dus bij mij. Hoe hij connect weet ik niet , linux of windows, maar stel dat het putty is?

Als je ook op de linux pc commando's ziet gaan zou ik het zelf kunnen testen... Dan maak ik nu een SSH naar de linux PC, en hoe zie ik dan het juiste scherm?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pierre-oord schreef op 13 november 2003 @ 20:20:
Eum, "in screen" ? Is dat een speciale term?
screen is een CLI programma; zie "man screen".

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
http://www.guckes.net/screen/
Description: Screen is a full-screen window manager that multiplexes a physical terminal between several processes

[ Voor 8% gewijzigd door AlterEgo op 13-11-2003 20:24 . Reden: link fixord ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Screen is een programma. Als je helpdesk er even mee speelt kan hij je precies uitleggen hoe je 't moet gebruiken :)
edit:
Opzoeken van de juiste link kost blijkbaar 1 minuut :)

[ Voor 19% gewijzigd door ajvdvegt op 13-11-2003 20:25 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• pierre-oord
ajvdvegt schreef op 13 november 2003 @ 20:24:
Screen is een programma. Als je helpdesk er even mee speelt kan hij je precies uitleggen hoe je 't moet gebruiken :)
edit:
Opzoeken van de juiste link kost blijkbaar 1 minuut :)
owkee, ik ga zelf wel ff kijken, helpdesk is nog niet thuis :P ;)

[aangezien het een apart progsel is is het niet erg verwonderlijk dat je bij "man screen" krijgt te zien: no manuel entry for screen... ;)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pierre-oord schreef op 13 november 2003 @ 20:26:
[aangezien het een apart progsel is is het niet erg verwonderlijk dat je bij "man screen" krijgt te zien: no manuel entry for screen... ;)
Eh, als screen goed geinstalleerd is krijg je wel degelijk de manual page van screen te zien als je "man screen" intypt ;)

• pierre-oord
warp schreef op 13 november 2003 @ 20:30:
[...]

Eh, als screen goed geinstalleerd is krijg je wel degelijk de manual page van screen te zien als je "man screen" intypt ;)
jah, dat bedacht ik me al voor ik deze reply las ;)

Ik heb het geinstalleerd,maar ik snap ff niet hoe het werkt, ook niet met die manuel. kan iemand heel eenvoudig zeggen hoe ik 1 screen krijg, in putty, in in linux zelf? In putty kan ik geen CTRL toets gebruiken (windows :S ) en het dakje doet ook niks.

Ikkan nu wel schermen wijzigen in een console, maar ze werken nog steeds apart van elkaar? In putty en in m'n console kan ik beide screen draaien, maar ze werken afzonderlijk van elkaar :?

Ik maak eerst op mijn linux bak met screen -t pierre een screen aan. Dan met putty typ ik screen -x pierre. Krijg ik dit:
code:
1
2
3
[screen is terminating]
router:~# screen -x pierre
There is no screen to be attached matching pierre.

Ook als in een putty open en screen -t pierre doe, en nóg een putty open en dan screen -x pierre doe krijg ik dezelfde foutmelding. In dehelp ervan lees ik verder ookniets over beheren over afstand...

[ Voor 41% gewijzigd door pierre-oord op 13-11-2003 20:59 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

eerst: screen
typ wat, start een progje, weetikhet

In een andere teminal: screen -x
En ziedaar: je dingeltjes staan er.

Meestal wordt screen gebruikt om programma's te laten draaien zonder ingelogd te hoeven zijn, maar dit kan ook. Je kunt ook ctrl-a-d typen, dan detached 'ie. screen -r resumed.

Btw, ctrl kun je wel degelijk gebruiken in windows, maar mocht het echt niet kunnen, <esc><esc> doet in screen hetzelfde als ctrl.

• pierre-oord
CyBeR schreef op 13 november 2003 @ 21:54:
eerst: screen
typ wat, start een progje, weetikhet

In een andere teminal: screen -x
En ziedaar: je dingeltjes staan er.

Meestal wordt screen gebruikt om programma's te laten draaien zonder ingelogd te hoeven zijn, maar dit kan ook. Je kunt ook ctrl-a-d typen, dan detached 'ie. screen -r resumed.

Btw, ctrl kun je wel degelijk gebruiken in windows, maar mocht het echt niet kunnen, <esc><esc> doet in screen hetzelfde als ctrl.
Zeer 1337 dit, het werkt perfect. Waarom het eerst nou niet werkte? Ik weet bijna zeker dat ik hetzelfde heb gedaan?

In ieder geval: hardstikke bedankt! _/-\o_

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[screen is terminating] ;)

[ Voor 71% gewijzigd door CyBeR op 14-11-2003 02:03 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Ctrl-A D werkt ook vanuit Putty overigens prima hoor....

succes ermee :)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:01
't Werkt inderdaad erg goed...

Ik was trouwens de "helpdesk" in dit topic :D

Ik heb er nog even mee zitten spelen. Ik vond het nl. jammer dat het zo'n klein scherm was waarin ik moest werken... maar nu blijkt dat diegene die "screen" ingeeft de schermgrootte bepaald. :)

Verder wordt er in dit topic gelinkt naar een extern programma maar je kan natuurlijk ook <debian style> apt-get install screen doen. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Arnout op 16-11-2003 16:03 ]

• pierre-oord
MetHod schreef op 16 november 2003 @ 01:35:
't Werkt inderdaad erg goed...

Ik was trouwens de "helpdesk" in dit topic :-D

Ik heb er nog even mee zitten spelen. Ik vond het nl. jammer dat het zo'n klein scherm was waarin ik moest werken... maar nu blijkt dat diegene die "screen" ingeeft de schermgrootte bepaald. :)

Verder wordt er in dit topic gelinkt naar een extern programma maar je kan natuurlijk ook <debian style> apt-get install screen doen. ;)
Die apt-get heb ik ook gedaan, gewoon proberen :P
Kun je je scherm grootte wijzigen in linux? Het zou uber zijn als je 800x600 kunt draaien, kan ik tenminste een tekstregen in 1 scherm zien :P Hoe doe je dat?

En nog erg bedankt voor je hulp, "helpdesk" ;) nu kan ik tenminste verder leren ;)

Ik heb nu (weer) een nieuw topic geopend, over het wijzigen van eth0 en 1. Ik denk niet dat je dat weleens gedaan hebt, of wel? IIG wil ik je niet tot personal helpdesk maken ;) maar nogmaals bedankt hoor _/-\o_ _/-\o_

edit: @ CyBeR: Ik heb screen wel steeds netjes afgesloten, het plan om straks in screen screen screen screen screen te werken leek me niet zo handig ;) maar ik liet het natuurlijk wel aan staan als ik in putty ging werken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door pierre-oord op 16-11-2003 12:27 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25

deadinspace

The what goes where now?

pierre-oord schreef op 16 november 2003 @ 12:24:
Kun je je scherm grootte wijzigen in linux? Het zou uber zijn als je 800x600 kunt draaien, kan ik tenminste een tekstregen in 1 scherm zien :P Hoe doe je dat?
Je kunt booten met vga=ask, en dan een andere textmode kiezen, maar bijzonder geweldig heb ik dat nooit gevonden. Voor een wat elegantere oplossing moet je zoeken naar "framebuffer".
Pagina: 1