Hoe een antenne versterker intestellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 30492

Topicstarter
Hopelijk kan iemand mij (z.s.m) helpen met het oplossen van dit probleempje.

Het signaal van de tv's boven hadden wat storing, die beneden overigens niet.
We hadden alleen splitters en geen versterker. Dus hadden we besloten om voor thuis een antenne versterker met regelbare versterking te kopen.

Nadat we alles (net) hadden aangesloten werd het beeld beneden, die eerst wel goed was slechter (sneeuw) en boven nog slechter. Nu zag ik dat er een Gain Control met + en - opstaat. Ik vermoed dat je hier de versterking mee kunt regelen, maar ik zou niet weten hoe. Het boekje kennelijk ook niet, want er staat niks over in :D Wie helpt me ? :D

Plaatje van de Soundex STV722:
Afbeeldingslocatie: http://www.electronicaonline.nl/TV%20en%20Video%20Kabels_bestanden/TV-V-KA%201622003/30473.jpg

Volgens de consumentengids was deze de beste koop.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- 2 tv's (of radio's) aansluitbaar
- Perfecte prijs/kwaliteit verhouding
- In sterkte regelbaar 15-13 dB
- Frequentie bereik 40-862 Mhz
- Ingangsimpedantie 75 Ohm
- Opgenomen vermogen slechts 3 Watt
- Afmetingen HxBxD 9.6 x 15 x 3.95 cm
- Ingebouwde netvoeding
- Kleur wit

Anoniem: 14455

De naam Antenneversterker zegt het al. Hij VERSTERKT het signaal... Het kan zijn dat er ergens iets zit dat er voor zorgt dat je signaal niet al te goed is (slechte kabels / kabelbreuk etc.). Als je vervolgens dat signaal gaat versterken, wordt het alleen maar slechter... :)

Topicstarter
Anoniem: 14455 schreef op 13 november 2003 @ 19:38:
De naam Antenneversterker zegt het al. Hij VERSTERKT het signaal... Het kan zijn dat er ergens iets zit dat er voor zorgt dat je signaal niet al te goed is (slechte kabels / kabelbreuk etc.). Als je vervolgens dat signaal gaat versterken, wordt het alleen maar slechter... :)
Dat weet ik, maar de vraag was hoe ik de antenne versterker kan instellen. Want hij is namelijk regelbaar. Er zou iets van een schroefje moeten zitten, maar zie niks

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 08:32

Mad_Demon

de dokter

als ik het plaatje zo bekijk moet je een schroevendraaier in dat gaatje steken (waar die gain controll zit). En dan draaien :)
Anoniem: 30492 schreef op 13 november 2003 @ 20:13:
[...]

Dat weet ik, maar de vraag was hoe ik de antenne versterker kan instellen. Want hij is namelijk regelbaar. Er zou iets van een schroefje moeten zitten, maar zie niks
Zeg dat dan :+

[ Voor 55% gewijzigd door Mad_Demon op 13-11-2003 20:16 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22

GaMeOvEr

Is een hork.

Dit soort "kwaliteitsversterkers" vernaggelen altijd je signaal, omdat ze alles even hard versterken, inclusief je ruis. Je kunt dus wel je versterking instellen (naja, jij hebt dus geen schroefje. :P ) maar je blijft extra ruis of trillende lijnen ofzo houden.

Een goede versterker filtert ook, maarja, die dingen kosten ook vanaf een euro of 50 ofzo. (Hirschmann bijvoorbeeld.)

Volgens dat plaatje zit dat schroefdingetje bovenop, in het midden? Dus dat gaatje zit er niet op die van jullie?

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 13-11-2003 20:25 ]

Aannames zijn fataal.

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 13 november 2003 @ 20:24:
Dit soort "kwaliteitsversterkers" vernaggelen altijd je signaal, omdat ze alles even hard versterken, inclusief je ruis. Je kunt dus wel je versterking instellen (naja, jij hebt dus geen schroefje. :P ) maar je blijft extra ruis of trillende lijnen ofzo houden.

Een goede versterker filtert ook, maarja, die dingen kosten ook vanaf een euro of 50 ofzo. (Hirschmann bijvoorbeeld.)

Volgens dat plaatje zit dat schroefdingetje bovenop, in het midden? Dus dat gaatje zit er niet op die van jullie?
Nja ik kan geen schroefje vinden, zelfs met laserlicht erin. Morgen ff naar de winkel als dat lukt, dan maar een Hirschmann proberen. Die wel 2,5 keer duurder is (90 euro), maar als ik er echt superbeeld door krijg, dan heb ik het er wel voor over.
Zelf weet ik als je signaal minder goed is en je versterkt het dat het dan minder wordt. Ik hoorde net van iemand die hier 500 meter vandaan woont dat het signaal wat rechtstreeks van de hoofdkabel afkomt ook al minder is dan deze hoort te zijn. Misschien is dat bij ons ook wel zo.

Anoniem: 64859

De consumentenbond slaat op electronica gebied vaak de plank mis.
TV's met een recyclebare achterwand komen als beste uit de bus, terwijl ik 10 jaar naar de voorkant kijk. :)

In je lijstje met specs mist de belangrijkste eigenschap, namelijk het maximale uitgangssignaal dat geleverd kan worden zonder dat intermodulatie (=vervorming, heb je ook als een radio te hard staat) optreedt.

Tevens versterken de meeste versterkers teveel:
10 a 15 dB is meer dan genoeg.
Deze versterkt 15 tot 30 dB . waardoor nog eerder intermodulatie optreedt

Topicstarter
Anoniem: 64859 schreef op 13 november 2003 @ 20:36:
De consumentenbond slaat op electronica gebied vaak de plank mis.
TV's met een recyclebare achterwand komen als beste uit de bus, terwijl ik 10 jaar naar de voorkant kijk. :)

In je lijstje met specs mist de belangrijkste eigenschap, namelijk het maximale uitgangssignaal dat geleverd kan worden zonder dat intermodulatie (=vervorming, heb je ook als een radio te hard staat) optreedt.

Tevens versterken de meeste versterkers teveel:
10 a 15 dB is meer dan genoeg.
Deze versterkt 15 tot 30 dB . waardoor nog eerder intermodulatie optreedt
Dat weet ik dat de consumenten wel meer erg raar test en met rare resultaten komt. Zoals de speakertest van laatst :D

Ik ga morgen ff naar de winkel verder vragen :) Iedereen bedankt voor de reacties.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan beter investeren in goede kabel met goede (moer-verbinding) T-stukken,
Dit helpt vele malen meer dan van de dure versterkers en kost mogelijk net zoveel.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102887

dude... waarschijnlijk is de kabel in je huis of zelfs nog ervoor verzopen. dikke kans in ieder geval. het klopt inderdaad wat hierboven gezegd wordt, dat het slechte signaal versterkt wordt. waarschijnlijk moet je hiervoor casema bellen die vervolgens een aannemer laten komen omdat casema dat zelf niet doet. dat zal zo'n goeie 3/4 maanden duren... veel succes.
overigens hoeft dat natuurlijk niet het geval te zijn... het kan ook gewoon je kabel vanaf de hoofdaansluiting naar de wandcontactdoos waar het signaal wordt opgesplitst. het zou zelfs nog kunnen liggen in je versterker, maar die kans is vrij nihil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
zal nu wel opgelost zijn
aleen jammer dat je nooit weet hoe het afloopt :(

[ Voor 4% gewijzigd door ascona op 15-01-2004 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

joh.. ik wil niet moeilijk doen.. dit is vast een van de domste posts in history maar het afstel schroefje zit voorop

steek er een platte schroevendraaier in en draai voorzichtig richting plus.. ik neem aan dat het knopje is weggevallen ofzo.. als je effe met die versterker schudt, hoor je dan iets rammelen? daar zit dan je knopje

9 van de 10 keer haalt zo'n versterker niets uit.. kost wel ongeveer 25 euro per jaar aan stroom omdat ze zuipen en geen flikker uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Ik heb hier ook een versterker thuis (merk onbekend), maar mij is bij de aankoop verteld dat je die dingen aan het begin van je kabel moet zetten (voordat je gaat splitten). Uit het verhaal kan ik niet opmaken of je dat doet.

Als je dat niet doet (is mij verteld) dan "trek" je kwaliteit weg bij de overige tv´s.

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Maxster4th schreef op 15 januari 2004 @ 21:07:
Ik heb hier ook een versterker thuis (merk onbekend), maar mij is bij de aankoop verteld dat je die dingen aan het begin van je kabel moet zetten (voordat je gaat splitten). Uit het verhaal kan ik niet opmaken of je dat doet.

Als je dat niet doet (is mij verteld) dan "trek" je kwaliteit weg bij de overige tv´s.
nee, het zit zo

als je boven een tv hebt met ruis en je zet de versterker boven naast die tv wordt de ruis mee VERSTERKT, dus dan heb je er niets aan

je moet het signaal versterken waar het op zn best is en dat is in de eerste meters in het huis (meestal gangkast dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Je kan beter een profisonele spiltter neme, eentje met van die schroef conector's. Die geven veel beter beeld kwaliteit dan die goedkope gamma dingen.

Eventueel nog lekker dikke coax kabel gebruiken ( 50cent per meter) en je heb stukke beter singaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-04 17:31
Op het plaatje staat er een schroef bovenop de versterker, je kunt de versterking regelen door die schroef naar links of rechts te draaien.

Limbids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 18:53
Zoals al vermeld. Heb je cheap ass kabel/stekkers/wanddozen in huis dan kan je het beste die vervangen, dat scheelt echt een boel. Heb je al wel goed spul dan moet je ff je kabelboer bellen en melden dat je geen goed signaal krijgt en dat je 100% zeker weet dat het probleem niet binnenshuis ligt. Zij kunnen je signaal in je straat/buurt kastje ook ietsjes oppompen (wel ten koste van anderen meen ik ;)). Heb je 4 of meer tvs dan kan een goede versterker in sommige gevallen wel beter beeld opleveren, maar dan moet je al wel een goed signaal binnenkrijgen, de versterker zo dicht mogelijk bij het punt waar het signaal binnenkomt aansluiten én goede kabels/stekkers/wanddozen hebben liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door DIJK op 16-01-2004 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Een beetje contactspay in je contactdoos wil ook nog weleens helpen, vooral als dat ding er al een jaartje of 20 zit.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1