Toon posts:

vraag over monitoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
keej na een *lange* tijd zoeken naar een goeie monitor heb ik wat vragen gekregen. Voor de scherpte van het beeld is de dotpitch belangrijk? als ik nou naar schermen met een shadowmask kijk dan zie ik dat ze bv een dotpitch van 27 - 22 hebben :? wat wil dat nou zeggen? dat ze steeds een andere hebben ofzo? Dan nog de refreshrate. de monitor die ik wil kan max 1280 x 1024 @ 65Hz maar op 65Hz krijg je na 5 minuten al een hoofdpijn van hier tot china van dat geflikker van het beeld. Hoe komt het dat zodra de res. omhoog gaat de refreshrate zo crap word?

p.s. de monitor waar ik het over heb is de

IIYAMA LS704UT Vision Master 1403 17 Inch Black

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 08:24
Kijk hier en zoek met F3 naar dotpitch, daar staat een stuk tekst met het antwoord op je vragen..

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23
Dotpitch is de ruimte die tussen pixels op je monitor zitten, dus hoe kleiner die is, hoe scherper je beeld zou moeten zijn. Een dotpitch van zo rond de 26 is nog best te doen, daarboven kan je het echt gaan zien dat het wat lelijker wordt.

En dat als de resolutie omhoog gaat de refreshrate omlaag gaat is natuurlijk vrij logisch:
een scherm die bestaat uit 300 x 200 (= 60.000) pixels is door een gemiddelde monitor laten we zeggen 200 keer per seconde te verversen, wat dus wil zeggen dat ie 200 Hz aan kan. Neem je echter een resolutie van 600 x 400 (= 240.000) pixels, dan doet je monitor er wat langer over, simpelweg doordat er meer pixels in beeld zijn.

The devil is in the details.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 15:13:
keej na een *lange* tijd zoeken naar een goeie monitor heb ik wat vragen gekregen. Voor de scherpte van het beeld is de dotpitch belangrijk? als ik nou naar schermen met een shadowmask kijk dan zie ik dat ze bv een dotpitch van 27 - 22 hebben :? wat wil dat nou zeggen? dat ze steeds een andere hebben ofzo? Dan nog de refreshrate. de monitor die ik wil kan max 1280 x 1024 @ 65Hz maar op 65Hz krijg je na 5 minuten al een hoofdpijn van hier tot china van dat geflikker van het beeld. Hoe komt het dat zodra de res. omhoog gaat de refreshrate zo crap word?

p.s. de monitor waar ik het over heb is de

IIYAMA LS704UT Vision Master 1403 17 Inch Black
Dotpitch: afstand tussen de dots (beeldpunten), hoe kleiner hoe beter.

De refreshrate = aantal keren per seconde dat het beeld opnieuw wordt opgebouwd. Omdat het opbouwen bij een hogere resolutie langer duurt (meer lijnen) wordt daar de refresh rate lager...

edit:
Te laat

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MaRc0 schreef op 13 november 2003 @ 15:18:
Dotpitch is de ruimte die elke pixel
Das fout, een pixel bestaat uit meerdere dots toch :? (voor elke basiskleur een dot)

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 13-11-2003 15:22 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Op grote monitoren kan het zijn dat de dotpitch niet constant is over het hele scherm.

Verder moet de straal op hogere resoluties meer doen in dezelfde tijd dus dan gaat dat tenkoste van de refreshrate. Als je een kwaliteitsmonitor hebt dan zal je er weinig van merken dat je van 800x600@120Hz naar 1200x102@85Hz gaat.
Op cheap-ass monitoren dropt de refresh rate soms snel naar de 60Hz, iets wat je goed merkt.

Senile! Senile Oekaki

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23
johnnyv.nl schreef op 13 november 2003 @ 15:22:
[...]

Das fout, een pixel bestaat uit meerdere dots toch :? (voor elke basiskleur een dot)
Zin was een beetje fout geformuleerd :+

The devil is in the details.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De dot pitch is inderdaad (zoals meerdere mensen al hebben opgemerkt) de afstand tussen de subpixels. Wat ik hier nog niet heb gezien (maar wel belangrijk is) is het verschil tussen een schaduwmasker beeldbuis en een Trinitron buis.

Het beeld van een schaduwmasker beeldbuis (zoals in de LS704 zit) bestaat uit steeds drie subpixels (rood-groen-blauw) die in een driehoekje gepositioneerd zijn. Elke pixel bestaat dus uit een driehoekje van drie ronde gaatjes. De dot pitch is de afstand tussen deze ronde gaatjes (gemeten vanuit het midden, als ik me niet vergis...).

Het beeld van een Trinitron (of Diamondtron) beeldbuis (zoals in de duurdere modellen van Iiyama) bestaat (simpel gezegd) uit verticale draadjes met op korte afstanden dwarsdraadjes. Hier bestaat elke pixel dus uit een drietal rechthoekige gaatjes die weer in een driehoek gegroepeerd zijn. De dot-pitch is ook hier de afstand tussen de subpixels.

Wellicht kun je je voorstellen dat de afstand gemeten tussen twee ronde puntjes groter is dan die tussen twee rechthoekige gaatjes. Dit heeft twee belangrijke gevolgen:
1. Doordat de hoeveelheid 'donker materiaal' tussen de gaatjes in een schaduwmasker groter is, zal het scherm (als er geen signaal is of een zwarte pixel wordt weergegeven) nooit zo diepzwart worden als een Trinitron beeldbuis. Hierdoor is de contrastwerking van een Trinitron buis veel beter dan die van een schaduwmasker beeldbuis: veel 'diepere' kleuren!
2. Het verschil in afstand tussen de subpixels als gevolg van de vorm van de subpixels betekent concreet dat een schaduwmasker beeldbuis met een dot pitch van 0.27-0.28 ongeveer hetzelfde oplossend vermogen (delzelfde 'scherpte') heeft als een Trinitron beeldbuis met een dot pitch van 0.24-0.25. Let dus op als je schermen vergelijkt: de dot pitch van een Trinitron moet wat kleiner zijn dan die van zijn schaduwmasker-broertje om even 'scherp' te zijn.

Tegenwoordig zijn de schaduwmasker beeldbuizen in onbruik geraakt (vooral door de slechtere contrastwerking); alleen zeer goedkope modellen beschikken nog over een ouderwetse schaduwmasker beeldbuis. Deze schermen zijn op zich prima, maar echt niet fantastisch (ook de LS704 is geen wereldscherm IMO). De (duurdere) modellen met Trinitron beeldbuizen geven een veel prettiger beeld en beschikken meestal over verder ontwikkelde aanstuurelektronica en een grotere bandbreedte (dus: hogere refreshrate bij hogere resoluties!). Het nadeel van de Trinitrons is dat ze (vanaf 17") twee horizontale stabilisatiedraden op 1/3 en 2/3 van het scherm hebben zitten, die sommige mensen als storend ervaren. Deze draden zijn nodig tegen instabiliteit in het projectievlak van het scherm Weet je nog dat ik zei dat een schaduwmasker meer 'donker materiaal' heeft dan een Trinitron? Hierdoor is het masker van een schaduwmaskerbuis wel veel sterker en stabieler (onder invloed van het continue elektronenbombardement) dan een Trinitron, die dus die draadjes nodig heeft om te voorkomen dat de hele constructie gaat staan wapperen.

Wat is wijsheid? Als je het kan betalen, neem dan de beste monitor die je kan betalen. De LS704 is misschien een leuk scherm voor als je écht bijna blut bent, maar als het éven kan, kies dan voor een HM703 of HM704. Die geven een 100x beter beeld.

Verwijderd

Topicstarter
opzich ben ik wel bijna blut. Ik zit nu ook achter een scherm met een shadowmask en bij vrienden zit ik er ook wel is 8er en ik zie het niet als onscherp ofzo maar bij vrienden met zo'n diamandtron zie ik wel wat het scherper is. het enige probleem is alleen dat die schermen meteen weer 100 euro duurder zijn. Maar ik wil het scherm wel voor langere tijd gebruiken... Ik denk dat ik dan toch maar voor IIYAMA HM703UTA Vision Master Pro 413 17 Inch ga, hoop wel dat die er ook in t zwart is :D

bedankt voor jullie replies!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
iiyama gebruikt Diamondtron (Trinitron is enkel bij Sony beeldbuizen)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
b3n666: Goed idee; kies zeker voor de HM703/704, die monitor is gewoon stukken beter dan het instapmodel.

En inderdaad, Iiyama gebruikt Diamondtron beeldbuizen, omdat Sony (uiteraard) de naam Trinitron heeft gepatenteerd. Toen de Trinitron monitoren net bestonden kwamen andere fabrikanten op het idee om dezelfde beeldbuizen te maken, maar die mochten geen Trinitron genoemd worden, vandaar dat ze gekozen hebben voor de benaming Diamondtron.
Dus, Catfish: je hebt helemaal gelijk!

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 14-11-2003 20:15 ]

Pagina: 1