Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[UMTS] sms onder 3G

Pagina: 1
Acties:

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-11 15:17

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Ik zit hier een opdracht te maken, en ik moet vertellen waarom er onder de 3G netwerken voor telefonie zoals UMTS geen SMS beschikbaar is..

nu kan het prima aan mij liggen, maar

http://www.umtsworld.com/technology/overview.htm
en
http://www.protocols.com/pbook/umts.htm

doen mij sterk vermoeden dat sms prima wil, iig op UMTS...is dit zo, is dit zo alleen voor UMTS?
of kan het zo zijn dat het legacy gebruikt gaat worden, en eigenlijk niet kan onder 3g netwekren?

sig

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

SMS maakt gebruik van een deel van het gsm netwerk waarmee de telefoon zich ook aanmeld bij de zendmast en waarover service info gestuurd kan worden.
Het was aanhankelijk ook helemaal niet bedoeld om berichten over te versturen.

Ik weet niet hoe de UMTS technologie in elkaar steekt, maar het zou best kunnen dat dat stukje van het netwerk verdwijnt, omdat UMTS o.a. een permanente verbinding heeft.
Dit zou dus betekenen dat er bij de centrale een omzetting plaats moet vinden van UMTS bericht naar een sms bericht en visa versa, en dat UMTS zelf dus geen sms functie meer heeft.

Het is in mijn ogen een beetje vergelijkbaar als een sms naar een email-adres sturen (bij sommige abo's kan dat). Dat wil dus nog niet zeggen dat je foon op dat moment ook email ondersteunt. Je provider biedt alleen een dienst zodat sms omgezet kan worden naar email als de ontvanger een email-adres is ipv een tel. nummer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:03 ]

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 16:08:
UMTS is volledig packet georienteerd waar GSM echt gericht was op verbindingen. Dus pakketjes met data naar een ontvanger ipv een echte lijn verbinding.
sms is gebaseerd op package forwarding: dat zijn wel degelijk pakketjes, en ik denk dan, als je gewoon een sms-packetje over utms doet, dan moet dat toch gewoon iig op sms lijken?

volgesn mij is GSM niet echt een echte lijnverbinding..je hebt toch geen peer2peer oid met je ontvagenr? iig zeker niet met sms, dat is dus zoals net gezegt forward blah..

sig

Verwijderd

.

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:03 ]

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 21:02
In Japan zijn er bij alle carriers nog steeds dienste voor korte, instant messages, maar de technologie is niet meer hetzelfde als SMS(het idee natuurlijk wel).

Ik zelf heb een AU abo en daarmee kun je voor iets meer dan 1 eurocent een kort bereichtje naar een andere AU abonee sturen, dat gaat dan via een centrale server die daar speciaal voor ingericht en er wordt bij het versturen gewoon gebruik gemaakt van het WCDMA netwerk.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
hmm... tnx voor de replys..ik zal eens even een antwoord gaan formuleren...

sig

Pagina: 1