[Fedora] Gstreamer en Alsa

Pagina: 1
Acties:

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:43
Ik heb een vraag over Gstreamer en Alsa. Ik heb inmiddels ALSA draaiend op mijn systeem en dit werkt goed. Nu gebruik ik veel gstreamer applicaties (Rhythmbox o.a.) en ik vroeg me af of die nou ook Alsa gebruiken (volgens mij namelijk niet). Ik vind overal allerlei RPM's voor ALSA onder Fedora, maar geen welke alsa support aan gstreamer toevoegd (alleen voor Mandrake zijn deze te vinden).

Dus: Heb ik nou al ALSA ondersteuning in Gstreamer (ik kan het nog niet instellen vollgens mij met gstreamer-preferences)? Zo nee, hoe kan ik dat toevoegen?

Ik heb namelijk het vage probleem dat, zodra ik de soundserver in Gnome start voor het weergeven van systeemgeluiden, Rhythmbox de foutmelding geeft dat /dev/dsp in gebruik is (eigenlijk geeft oss die melding heb ik het idee).

• Martin Sturm
Ik heb een beetje rondgezocht in de sourcecode van gst-plugins.. daarin wordt wel melding gemaakt van ALSA, maar ik weet niet hoe compleet dat is....
Moet ik daarvoor een nieuwere versie van gstreamer gebruiken?

Verwijderd

code:
1
2
ryo-ohki [r3boot]$ dpkg -l | grep gstreamer | grep alsa
ii  gstreamer-alsa 0.6.4-2        ALSA plugin for GStreamer

Ff de plugin installen dus.

• Martin Sturm
Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 12:37:
code:
1
2
ryo-ohki [r3boot]$ dpkg -l | grep gstreamer | grep alsa
ii  gstreamer-alsa 0.6.4-2        ALSA plugin for GStreamer

Ff de plugin installen dus.
Ja.. k ben er al uit.. alleen de plugin die in gstreamer-plugins 0.6.3 zit, is een beetje oud (eind 2001 laatst aan gewerkt) en in 0.7.1 is ie een stuk beter. Dus ik heb hem even gebackport naar 0.6.3 (ik hoop dat dat gaat werken) en ben er nu ff een rpm van aan het bouwen :) (overigens zit daar ook mp3, mpeg2 en lame support in. Is een replacement voor gstreamer-plugin zoals geleverd bij fedora core).

Het Rhythmbox probleem heb ik inmiddels ook opgelost. Rhythmbox was expliciet gecompileerd zonder mp3 ondertsteuning. Dus heb ik ff een RPM gemaakt die dat wel aankan (is overigens Rhythmbox 0.6.0, bij Fedora Core zit standaard 0.5.3)
Die is HIER te downloaden.