Tyan Tiger MPX S2466N-M opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Mijn systeem heeft van de een op andere dag problemen weten te generen die ervoor zorgen dat het systeem niet meer opstart en een orgie van piepjes mij doet toekomen.
Nu heb ik reeds het een en ander uitgezocht, de piepjes die mijn PhoenixBIOS geeft zijn 1-3-4-3, dit duidt op een 512K Base Memory error. Iets wat mij eigenlijk niet zoveel zegt.
Wat ik verder nog geprobeerd heb is het geheugen uit de 4 banken halen en met alleen bank1 gevuld booten. Als ik dit doe start het systeem normaal op, zonder piepjes en ben ik in staat 3DMark2k3 en PCMark2k2 te draaien zonder problemen. Dit heb ik zo gedaan voor al het geheugen, conclusie dat werkt. Daarna heb ik het geprobeerd met memtest86, conclusie dat werkt ook. Dit geeft voor mij aan dat het geheugen zelf gewoon goed lijkt te werken.
Op dat moment heb ik de alle banken weer gevuld met geheugen, de piepjes kwamen uiteraard weer terug. Toen heb ik bank4 geleegd, conclusie piepjes. Daarna bank3 ook geleegd, conclusie geen piepjes. Maw, het systeem is stabiel als ik alleen bank1 en 2 vul, ook met het geheugen wat uit bank3 en 4 is gekomen.
Uiteraard was ik nog niet uitgespeeld dus heb ik bank3 en 4 gevuld en bank1 en 2 leeg gelaten, conclusie geen piepjes. Daarna toch maar weer alle banken gevuld, conclusie piepjes.

Om het verhaal iets in te korten in wat leuke kreten:

BANK1 = OK
BANK2 = OK
BANK3 = OK
BANK4 = OK
BANK1-2 = OK
BANK3-4 = OK
BANK1-2-3 = FAIL
BANK1-2-3-4 = FAIL

FAIL BEEP = 1-3-4-3 (512KB Base Memory Error)

Systemspecs:
Tyan Tiger MPX S2466N-M
AMD MP2200+ (2x)
Apacer 512MB PC2100 CL2 ECC REG (4x)
Western Digital 80GB 7200RPM 8MB (4x)
Hercules Ati Radeon 9700 Pro
Creative Audigy 1394
Enermax 431Watt

Ik verwacht dat het moederbord gewoon naar de klote is, maar als iemand mij wat meer kan enlighten over het 512KB Base Memory dan vind ik dat opzich ook wel prettig :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je het systeem wel eens echt kaal gemaakt, dus alleen opstarten met 1 proc, het ram en een videokaart?

Heb je de ram-sockets geinspecteerd en uitgezogen?, wie weet...

specs

• ConZito
Jeps, niet uitgezogen maar met perslucht uitgeblazen, heeft 0% effect. Ik weet dat de Tyan Tiger daar gevoelig voor is, dus dat is ook het eerst dat ik geprobeerd heb. Processor uitwisselen ook en op 1 processor draaien ook. Hij blijf piepen :(

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Ik heb hier hetzelfde mobo liggen, ook veel gedonder gehad met geheugen. Onder andere de bekende 4-beebs achter elkaar.

Daarom vorige week een 256mb Twinmos reep bijgedaan als vervanging van een overleden reepje, en wederom zwart scherm en niet willen booten. Uiteindelijk 1 CPU erui gehaald, nog niks. CPU verwisselt, en op socket 1 gezet, et voila, booten?

Conclusie: die Tyan is vaag, zeker als het op geheugen aankomt. Ik neem aan dat je gewoon ECC registered erin hebt zitten? Ik zou haast denken dat er een probleem komt zodra zowel de registered als niet-registered banken aangesproken worden, dit kun je testen door geheugen in bank 2-3 te doen, zal zo even de manual erbij pakken of dit (normaliter) kan :)

Maar ik denk dat je het beste een nieuwe bios erop kan flashen, typisch mobo probleem lijkt me dat wellicht daaraan te wijten is :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• ConZito
Dan gaan we dat nu ook even proberen, die 4-beebs achter elkaar heb ik ook gehad, maar dat is nu dus de 1 3 4 3 geworden :) Dus geheugen in 2 en 3. Altijd het proberen waard, geheugen is ECC Registered, allemaal zelfde type opvolgende serienummers ook, dus die komen uit 1 batch. Ohjah ik draai al like lang op de nieuwste BIOS. Ik probeer iig dit eerst even uit, ook nog een keer een processor wissel.

[ Voor 19% gewijzigd door ConZito op 13-11-2003 14:20 ]

• ConZito
Nou processors weer gewisseld, dat gaat dan 1 keer goed, kom ik in de BIOS zie ik heel mooi 2GB geheugen en dan hangt de zooi. Dan reboot ik krijg ik weer me piepjes terug, dat is dan met 4 banken gevuld. Nu weer met 2 banken gaat alles goed, als ik bank 2 en 3 vul gaat het ook goed. Ik ben nu verder zwaar idee loos en ik ben bang dat het gewoon stuk is.
Pagina: 1