Toon posts:

[WinXP] Maar weer eens over de pagefile :/

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in het forum gezocht, maar ik kon niet een gelijke vraag vinden, dus hier nog maar eens over de swapfile...

Beste Tweakers,

Nadat ik hier een bak heb neergezet bij mn vriendin met een XP2100 en 1 GB SDRam (ze is een photoshoppert) heb ik vele pogingen gedaan om het virtueel geheugen aan te passen.

Omdat ik vind dat WinXP Pro best met een swapfile van 100 MB of 256 MB aan de bak kan, heb ik geprobeerd die instelling aan deze bak op te leggen.
1 GB RAM is mijns inziens voldoende om de OS flink van het geheugen te laten snoepen en niet meer zoveel van de HDD.

Dus heb ik een beetje gemonitored en de max usage van de swapfile is nooit boven 60 mb geweest, dus ik stelde de min/max in op 100 MB.
Ik heb ook andere settings geprobeerd (256/256 & 256/768 of 100/1000 you name it..)
Maar elke x als ik reboot, krijg ik het volgende te zien: swapfile is teruggezet door windows naar 1535 mb :(

Afbeeldingslocatie: http://www.sector024.nl/images/zledh/swapfile.jpg

BUT WHAAAAAAAAAAAAIIII>?!?!?!?!

Ik snap er nix van, zoals op plaatje te zien is heeft ie wel mijn setting van 100 MB toegepast, maar op mijn c-drive prijkt wel lafjes dat bestand van 1536 MB :/
Weet iemand misschien waarom?!
thnx

KlaaZ

Verwijderd

hmmm heb er zelf nooit problemen mee gehad om het in te stellen. Heb je eens een keer geprobeert om geen wisselbestand in te stellen. Tijdelijk dan. En als het dan inderdaad fysiek weg is het eens een keertje met 100 te proberen.
Ik ga er trouwens wel vanuit dat je weet dat je moet rebooten voordat het fysiek aangepast wordt ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nukkende Windows-trekjes hebben niks met CPU's, mobo's en RAM te maken :+

Processors, Mobo's & Geheugen > Windows Operated Systems

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 13 november 2003 @ 11:49:
Nukkende Windows-trekjes hebben niks met CPU's, mobo's en RAM te maken :+

Processors, Mobo's & Geheugen > Windows Operated Systems
Ik was van mening dat dit topic JUIST ging over RAM en gebruik daarvan (oa middels je pagefile..) maargoed als ie hier beter staat, mij best :D

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

er staat dat windows een bepaalde grootte adviseert.
dit is altijd 1,5 maal het interne geheugen.

leuk bedacht dat je denk dat 1024 mb intern geheugen genoeg is, maar dat vind windows niet. bovendien heb je altijd minimaal evenveel swap als intern geheugen nodig, anders valt er niets te swappen.

ik snap zowieso niet wat er tegen een swap file van 1,5 is. HD's tegenwoordig zijn groot genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 11:48:
hmmm heb er zelf nooit problemen mee gehad om het in te stellen. Heb je eens een keer geprobeert om geen wisselbestand in te stellen. Tijdelijk dan. En als het dan inderdaad fysiek weg is het eens een keertje met 100 te proberen.
Ik ga er trouwens wel vanuit dat je weet dat je moet rebooten voordat het fysiek aangepast wordt ;)
Uiteraard.. ik heb m op 0 gezet, reboot -> pagefile = 0
Maar zonder swapfile is toch ook niet echt gezond,...
Terug bij af-> elke setting (behalve 0) wordt teruggezet naar 1535..

• wagenveld
  • Niet online
Knopje instellen wel gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
ik snap zowieso niet wat er tegen een swap file van 1,5 is. HD's tegenwoordig zijn groot genoeg.
5 gb partitie.. er zit een 20 gb schijf in namelijk die ook nog met een mac gegevens moet delen.

Geef me 1 reden waarom ik 1 GB swap nodig heb.. laat windows lekker dat geheugen gebruiken! als ik PS + AI + Inet + mail + msn etc etc aanzet. gebruikt ie nog geen 200 MB geheugen...

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op 13 november 2003 @ 11:55:
Knopje instellen wel gebruikt?
kerel...

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Ik heb zelf dit probleem nooit gehad terwijl ik wel op elk systeem waar ik op werk de pagefile handmatig aanpas.

het enige verschil dat ik zie is dat ik altijd een andere partitie of disk gebruik voor de pagefile en dat ik het origineel (op de c: partitie) weggooi.

zet hem dan eens tijdelijk op een andere disk en verwijder het origineel.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:35

zyberteq

nou, dat dus

Ik heb zelf 512MB ram, en mijn swap staat gewoon op 256MB hoor (of was het 512?)

naja maakt niet uit, mijn stelregel voor swap is altijd minimaal 128MB, in jouw geval zou ik 256 proberen, maakt volgens mij niet echt uit, want Windows gebruikt zowiezo die swap.

trouwens als Photoshop start... gaat het swap-gebruik dan niet toevallig met minstens 50MB omhoog??

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Verwijderd

Al eens nagedacht over wat er gebeurt wanneer je vriendin meerde grote bestanden opent?? Mijn 512MB loopt redelijk snel vol hoor :o

Met 1GB zal je het niet zo snel hebben, maar je weet maar nooit! Zeker niet als ze een paar EPS-jes opent van een 300MB per stuk ;)

Verwijderd

Topicstarter
het enige verschil dat ik zie is dat ik altijd een andere partitie of disk gebruik voor de pagefile en dat ik het origineel (op de c: partitie) weggooi.
zet hem dan eens tijdelijk op een andere disk en verwijder het origineel.
heb ik gedaan, maar de performance neemt duidelijk af bij bijvoorbeeld een game.
Er zit maar 1 fysieke HDD in, dus het verplaatsen naar een andere partitie zorgt alleen maar voor vertraging..

Verwijderd

Topicstarter
wat ik gewoon niet snap is dat volgens windows als ik er 5 GB geheugen inprik er een swapfile komt van 7,5 GB..
Alsof meer beschikbaar (snel) geheugen de noodzaak voor langzame diskswap noodzakelijk maakt...
We zijn het er toch over eens dat 1 GB geheugen het wel af moet kunnen met laat ik zeggen 1 GB swap? Ik vind het best, maar om terug te keren naar mijn vraag, waarom luisterd windows niet naar mij :(
Waarom resized ie m zelf weer naar 1535? iemand daarover nog suggesties?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 11:51:
Ik was van mening dat dit topic JUIST ging over RAM en gebruik daarvan (oa middels je pagefile..) maargoed als ie hier beter staat, mij best :D
Je hebt een probleem met software en niet met hardware B)

• job
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

KlaaZVaaG, heb je nou al eens een andere waarde geprobeert ipv 100.
begin bijvoorbeeld met de 1024 mb. maar geef een waarde op met een ongelijke min en max. als 1024 lukt, ga dan telkens een stap lager. misschien kan het wel, maar zit het minimum vrij hoog.

je hebt het al wel wat geprobeert, maar misschien lagen die waardes net onder het minimum.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 13-11-2003 16:58 ]

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

ik heb altijd geleerd dat je iig je swap 2,5xmem moet doen... dat heeft xp zo te zien al gedaan.

als je windows helemaal van het geheugen wilt laten snoepen, kan je de swapfile ook uitzetten... met zo'n bak geheugen kan dat volgens mij wel

Als je dan Toch een swapfile nodig hebt, probeer die dan op een andere schijf/partitie te knallen om windows optimaal te laten gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 13 november 2003 @ 16:57:
KlaaZVaaG, heb je nou al eens een andere waarde geprobeert ipv 100.
begin bijvoorbeeld met de 1024 mb. maar geef een waarde op met een ongelijke min en max. als 1024 lukt, ga dan telkens een stap lager. misschien kan het wel, maar zit het minimum vrij hoog.

je hebt het al wel wat geprobeert, maar misschien lagen die waardes net onder het minimum.
Bedankt, ik ga het eens proberen. De laagste waarde die ik genomen heb was 256, dus ik zal het eens met 500 ofzo proberen.

--------------------------
BalusC -> je snapt het geloof ik niet helemaal..

Maximilian -> 2.5x je mem is een fabeltje....en het verplaatsen naar een andere partitie op dezelfde fysieke drive is alleen maar langzamer... (wordt alleen sneller als het een andere fysieke hdd betreft op een ander IDE-kanaal

Iedereen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1