Toon posts:

Beste manier van schoonmaken van hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet echt goed onder welk topic dit moet maar als iemand het weet zeg het me even :)

Mijn pc aan de binnenkant is nogal erg vuil omdat ik zelf rook bij de pc en ventilatoren aan de buitenkant heb die lucht naar binnen blaast gaat de rook automatisch mee.

Nu is het algemeen bekend dat rook + stof = Plakkerige bende.

Wat ik me nu afvraag al die plakkerige bende zit aan me electronica vast dus aan de kabels, moederbord, hardeschijf, ProcKoeler, videokaart.
Nu wil ik graag die bende eraf halen voordat ik straks een kapotte onderdeel krijg en daar heb ik niet zoveel zin in.

Nu mijn vraag aan jullie of er een manier is of een spul wat gemakkelijk en snel werkt om die bende eraf te kijgen want, een papieren doekje maakt het alleen maar erger 8)7 het verspreid zich (omdat het klef is)

Alvast bedankt ;)

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

alle stof kan je weghalen met een kwastje en de stofzuiger.

de plakkerige zooi, met een licht vochtig doekje (NIET NAT) met een klein beetje afwasmiddel. gewoon afnemen en niet 'schrobben'.

gebruik wel je gozend verstand, dingen kunnen stuk als je er te ruw mee omgaat.

let wel op ESD en het aarden van jezelf en de werk-oppervlakken.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 12:58

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik denk het beste met perslucht.

Je kunt natuurlijk allemaal andere goedjes doen, maar perslucht werkt het beste.... en stoppen met roken ook !!

Eigenlijk dus..... stoppen met roken ! ;)

We gaan alweer richting de 1e januari.... ideetje ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
all_by_myself schreef op 13 november 2003 @ 11:48:
Ik denk het beste met perslucht.

Je kunt natuurlijk allemaal andere goedjes doen, maar perslucht werkt het beste.... en stoppen met roken ook !!

Eigenlijk dus..... stoppen met roken ! ;)

We gaan alweer richting de 1e januari.... ideetje ?
Whahahahahaha :P eigenlijk wel ja

Maar ja perslucht ik heb geen compressor hier liggen tenzij mijn vader hard kan blazen :P

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 12:58

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 11:49:
[...]

Whahahahahaha :P eigenlijk wel ja

Maar ja perslucht ik heb geen compressor hier liggen tenzij mijn vader hard kan blazen :P
Je kunt toch van die spuitbusjes kopen ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Stof kan je vrij makkelijk weghalen. Sommigen raden de stofzuiger af, omdat dat statische elektriciteit zou opwekken.

De plakkerige troep die jij beschrijft kan je misschien het beste weghalen met isopropanol of een ander niet-geleidend, snel-verdampend, goed oplossend (maar niet zo goed dat het plastic oplost) goedje. Als je dat in een spuitbus hebt spuit je het erop en de vette troep komt er zo van af. Gebruik geen papieren doekje, want die scheuren als je over iets scherps gaat.

Verwijderd

Topicstarter
orca schreef op 13 november 2003 @ 11:47:
alle stof kan je weghalen met een kwastje en de stofzuiger.

de plakkerige zooi, met een licht vochtig doekje (NIET NAT) met een klein beetje afwasmiddel. gewoon afnemen en niet 'schrobben'.

gebruik wel je gozend verstand, dingen kunnen stuk als je er te ruw mee omgaat.

let wel op ESD en het aarden van jezelf en de werk-oppervlakken.
Nou ik heb gehoord als je het met een stofzuiger het doet dat je last kan krijgen van magnetische velden en dat je electronica kan verpesten.
En misschien zelfs zo dat het je bios kan wissen van zowel je MObo en je videokaart.

De plakkerige zooi met een licht vochtig doekje doen mmhzzz kan proberen alleen heb het nooit zo gehad met water en electronica hehehe maar kan het proberen.

En ik aard mezelf altijd als ik in mijn kast pruts dus dat zit goed.

Verwijderd

Topicstarter
all_by_myself schreef op 13 november 2003 @ 11:50:
[...]

Je kunt toch van die spuitbusjes kopen ?
Ja dat ken maar ik heb zoiets al gevraagd aan een computer winkel of ze zoiets verkopen of iets ervan weten maar die lui bleken nog minder van een pc af te weten dan me moeder zelf 8)7

Waar ken je zoiets halen? of bestellen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 11:51:
Stof kan je vrij makkelijk weghalen. Sommigen raden de stofzuiger af, omdat dat statische elektriciteit zou opwekken.

De plakkerige troep die jij beschrijft kan je misschien het beste weghalen met isopropanol of een ander niet-geleidend, snel-verdampend, goed oplossend (maar niet zo goed dat het plastic oplost) goedje. Als je dat in een spuitbus hebt spuit je het erop en de vette troep komt er zo van af. Gebruik geen papieren doekje, want die scheuren als je over iets scherps gaat.
Isopropanol oftewel Isopropylaminoacetyl

Spoor je wel zoiets aan mij te geven 8)7 8)7

http://www.dentaurum.com/sdb/ni/112-050.pdf

Wil je me dood hebben ofzo :D

Ik heb al genoeg hersen schade :P

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Het beste werkt gewoon je vinger. Even met de vinger over die printplaten en het schijnt als nooit tevoren. Dat vuil op je vinger slijt er wel af.

* Wekkel heeft zich nog nooit wat aangetrokken van statische electriciteitsverhalen etc.

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 13 november 2003 @ 12:02:
Het beste werkt gewoon je vinger. Even met de vinger over die printplaten en het schijnt als nooit tevoren. Dat vuil op je vinger slijt er wel af.

* Wekkel heeft zich nog nooit wat aangetrokken van statische electriciteitsverhalen etc.
Ja het is over me hele binnenkant van me Kast en tussen de ventilatoren.
Ik geloof niet dat me vingers tussen de ventilatoren past en de kleine hoekjes.

Geloof me alleen me vinger? Het word dus minimaal twee handen.

Verwijderd

Topicstarter
Alleen me pc is zo vuil van binnen het slaat zelfs aan op het plexiglas en het zit echt tussen de ventilatoren waar je dus echt moeilijk bij kunt en het kleft ook nog eens, dus het laat moeilijk los.

Edit ivm quoten verwijderde post

[ Voor 49% gewijzigd door Pollewob op 13-11-2003 12:49 ]

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De faatwasser is wel ongeveer de manier hoe bv roet van onderdelen afgehaald word na een brand.. Gebruik alleen geen leiding water en achtief drogen :)

Wat je in het algemeen goed kunt gebruiken is schuim schoonmaak spul voor printers. Is niet agresief voor de electronica en achter blijvend schuim geeft ook geen problemen als het opdroogd.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Verwijderd

Topicstarter
spook schreef op 13 november 2003 @ 12:21:
De faatwasser is wel ongeveer de manier hoe bv roet van onderdelen afgehaald word na een brand.. Gebruik alleen geen leiding water en achtief drogen :)

Wat je in het algemeen goed kunt gebruiken is schuim schoonmaak spul voor printers. Is niet agresief voor de electronica en achter blijvend schuim geeft ook geen problemen als het opdroogd.
Nee weet je wat het effect is van dat soort spul...Het laat een gigantische troep achter dat ik het alsnog schoon kan maken naderhand.
Dus dubbelop werk 8)7

En omdat het vol met kleine kieren ventilatoren enz..zit waar je dus moeilijk bij komt gaat die bende daarin ook zitten.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:07

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Vaatwasser op zich kan best, mits de temperatuur niet te hoog gaat, er ontkalkt water in gaat en je hem goed droogt. En geen vaatwasmiddel.

* sebastius heeft een keer een arcade game PCB gereinigd met een stoomreiniger.

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Volgens mij verkopen ze bij de V&D op de computerafdeling van die spuitbusjes voor iets van 7 euro. Je kan dat wel eens proberen.

System Specs

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op 13 november 2003 @ 12:24:
Vaatwasser op zich kan best, mits de temperatuur niet te hoog gaat, er ontkalkt water in gaat en je hem goed droogt. En geen vaatwasmiddel.

* sebastius heeft een keer een arcade game PCB gereinigd met een stoomreiniger.
Sorry maar er gaat gewoon leidingwater in.

Ik bedoel ik ben niet rijk ofzo dus niet iedereen heeft een grote ton SPA bronwater naast hun vaatwasser staan :D zoals ik wel bij meerdere mensen heb gezien dat hun leiding niet via de gewone waterleiding lopen. maar eerst via een speciale filter gaat die het water ontkalkt.

Verwijderd

Topicstarter
lj2000 schreef op 13 november 2003 @ 12:27:
Volgens mij verkopen ze bij de V&D op de computerafdeling van die spuitbusjes voor iets van 7 euro. Je kan dat wel eens proberen.
Wat voor spuitbusjes :?

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

LUCHT!!!!

jongen jongen waar gaat dit topic over?

hoe oud zijn jullie :?

Verwijderd

Topicstarter
Rebels schreef op 13 november 2003 @ 12:35:
[...]

LUCHT!!!!

jongen jongen waar gaat dit topic over?

hoe oud zijn jullie :?
Als het topic eens gelezen werdt gaat het niet over stof...Maar over de combinatie ROOK + STOF.

Het is een klefferige bende dat haal je toch niet weg met lucht kom op jongens ik bedoel wil niet zeuren ofzo maar met lucht kom ik nergens ik bedoel dat had ik zelf ook wel kunnen verzinnen.

Mijn vraag gaat over hoe je van dat klefferige spul afkomt wat tussen de ventilatoren zit en op de electronica.

Dus een spul soort iets ervan wat electronica niet beschadigd tussen ventilatoren makkelijk kan en het klef spul wegvreet zonder zelf bende achterlaat.
Misschien met een doekje even erover heen maar niet al teveel troep achterlaat.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Reageer ajb ontopic, en reageer anders gewoon niet. Van die 'lollige' opmerkingen staan er inmiddels wel genoeg :)

Topig grondig opgeschoond, offtopic replies verwijderd. Vanaf nu gewoon serieus dus, anders zit er weinig anders op dan sluiten :)

[ Voor 38% gewijzigd door Pollewob op 13-11-2003 12:47 ]

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 12:00:
[...]

Isopropanol oftewel Isopropylaminoacetyl

Spoor je wel zoiets aan mij te geven 8)7 8)7

http://www.dentaurum.com/sdb/ni/112-050.pdf

Wil je me dood hebben ofzo :D

Ik heb al genoeg hersen schade :P
Geen idee hoe je bij Isopropylaminoacetyl komt maar isopropyl alcohol is een normaal vetoplossend en relatief veilig goedje hoor, vergelijkbaar met normale alcohol (ethanol) alleen iets milder voor je huid. Als het echt niet veilig zou zijn dan kan je het ook niet vrij verkrijgen. Ik gebruik het vaak om koelprutresten te verwijderen en andere aanslag op pc's.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op 13 november 2003 @ 12:47:
[...]

Geen idee hoe je bij Isopropylaminoacetyl komt maar isopropyl alcohol is een normaal vetoplossend en relatief veilig goedje hoor, vergelijkbaar met normale alcohol (ethanol) alleen iets milder voor je huid. Als het echt niet veilig zou zijn dan kan je het ook niet vrij verkrijgen. Ik gebruik het vaak om koelprutresten te verwijderen en andere aanslag op pc's.
Isopropanol hadden we het over geen isopropyl.
en Isopropylaminoacetyl is de volledige wetenschappelijke naam voor Isopropanol.

En lees maar http://www.dentaurum.com/sdb/ni/112-050.pdf in hoofdstuk 3 en 4

Isopropyl is een alcohol dat weet ik alleen ik kan het niet op electronica doen daar waar juist het klefferige spul zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 12:53 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 12:52:
[...]

en Isopropylaminoacetyl is de volledige wetenschappelijke naam voor Isopropanol.

Isopropyl is een alcohol dat weet ik alleen ik kan het niet op electronica doen daar waar juist het klefferige spul zit.
Dikke vinger, isopropanol is C3H8O en de aminoacetylvariant is C5H11NO. Isopropanol bevat een alcohol op koolstof 2, bij die aminoacetaal is dat een Acetaat-gecapte amine.

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 12:41:
[...]

Als het topic eens gelezen werdt gaat het niet over stof...Maar over de combinatie ROOK + STOF.

Het is een klefferige bende dat haal je toch niet weg met lucht kom op jongens ik bedoel wil niet zeuren ofzo maar met lucht kom ik nergens ik bedoel dat had ik zelf ook wel kunnen verzinnen.

Mijn vraag gaat over hoe je van dat klefferige spul afkomt wat tussen de ventilatoren zit en op de electronica.

Dus een spul soort iets ervan wat electronica niet beschadigd tussen ventilatoren makkelijk kan en het klef spul wegvreet zonder zelf bende achterlaat.
Misschien met een doekje even erover heen maar niet al teveel troep achterlaat.
zucht, mijn reactie was op jouw vraag van wat voor'n busjes

Ik rook hier ook alles onder en dat gaat dus echt wel perfect met die luchtbusjes dat schoonmaken

• eejee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-02 16:17
Busjes met perslucht zijn bij goede fotozaak te koop.

Verwijderd

Topicstarter
Rebels schreef op 13 november 2003 @ 13:03:
[...]

zucht, mijn reactie was op jouw vraag van wat voor'n busjes

Ik rook hier ook alles onder en dat gaat dus echt wel perfect met die luchtbusjes dat schoonmaken
Mmhhh oke dus luchtbusjes dat klefferige spul schoonmaken gaat dus ook :)

Dan mag dit topic dicht.

/slotje graag :)

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
Je hebt bij de betere electronica reinigings spray voor printplaten. Ik ben even de naam kwijt, maar als je je verhaal uitegt aan die man/vrouw dan weten ze wat je bedoeld.

Waarschijnlijk hebben ze daar ook die bussen lucht die uitermate geschikt is om stof op moelijk bereikbare plaatsen te verwijderen.

Vooral als je pc op de grond staat (ongeveer bij iedereen) zuigt je pc de stof van de grond aan. Ik maak ieder jaar even alle pc's thuis open en jaag er met de compressor doorheen. Hierdoor bespaar je je voeding en je ventilatoren.

Verwijderd

Topicstarter
MR_zip schreef op 13 november 2003 @ 13:43:
Je hebt bij de betere electronica reinigings spray voor printplaten. Ik ben even de naam kwijt, maar als je je verhaal uitegt aan die man/vrouw dan weten ze wat je bedoeld.

Waarschijnlijk hebben ze daar ook die bussen lucht die uitermate geschikt is om stof op moelijk bereikbare plaatsen te verwijderen.

Vooral als je pc op de grond staat (ongeveer bij iedereen) zuigt je pc de stof van de grond aan. Ik maak ieder jaar even alle pc's thuis open en jaag er met de compressor doorheen. Hierdoor bespaar je je voeding en je ventilatoren.
THNX :) ik zal even kijken bij een speciaal zaak bij ons in Den Helder genaamd handy man die zal het wel weten wat jij ook bedoelt met reinigings spray.

Deze topic mag gesloten worden.

Bedankt allen nogmaals :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 13:46:
Deze topic mag gesloten worden.
Vooralsnog bepalen alleen modjes of een topic op slot gaat. Misschien wordt uit dit topic nog een algemeen printplaatschoonmaaktopic of een ander scrabble-woord.

Verwijderd

Topicstarter
Ecteinascidin schreef op 13 november 2003 @ 14:03:
[...]

Vooralsnog bepalen alleen modjes of een topic op slot gaat. Misschien wordt uit dit topic nog een algemeen printplaatschoonmaaktopic of een ander scrabble-woord.
Ow sorry wist ik niet.

• Twarp

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 12:52:
[...]

Hier heb je het toch fout kijk maar eens op http://www.oehha.ca.gov/air/chronic_rels/pdf/67630.pdf

En het maakt juist enorm goed schoon op vettige oppervlakken en laat geen residu achter zoals alcohol omdat het geen waterresten bevat.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op 13 november 2003 @ 15:48:
[...]

Hier heb je het toch fout kijk maar eens op http://www.oehha.ca.gov/air/chronic_rels/pdf/67630.pdf

En het maakt juist enorm goed schoon op vettige oppervlakken en laat geen residu achter zoals alcohol omdat het geen waterresten bevat.
it is a defatting agent and can cause dermatitis
with prolonged exposure to skin (IARC, 1977). Hier zit ik niet echt op te wachten maar oke misschien helpt het wel maar ik ga denk ik toch voor die persluchtflessen (spuitbussen) maar in iedergeval bedankt :)

• Twarp

Twarp

just grin...

Nog sterker, het wordt gebruikt in anti acne producten, Inderm is zo'n product, het is niet zo ernstig als wat je denkt hoor, je werkt er toch per slot van rekening niet elke dag mee, dus zo erg veel kwaad kan het niet.

Meh ...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acne :?

Dit gaat wel heel erg offtopic :P

Verder is schoonmaken van electronica al tig keer langsgekomen - doe eens een search:
http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

Bovendien zegt iets mij dat de TS toch niet meer in staat zal zijn deze verlichte discussie voort te zetten O-)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.