Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Toepassing Logische Schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een profielwerkstuk voor Natuurkunde (1 + 2) voor mijn examen (5 HAVO NT Profiel). Ik ben van plan wat te gaan doen met Logische Schakelingen, zoals XOR, AND, OF, NAND, OR poorten etc.
Nu weet ik geen enkele mogelijkheid waar ik een aantal van deze poorten/schakelingen kan gebruiken. Ik wil namelijk iets maken met deze schakelingen wat nog nuttig is ook ;)
Ik was eerst aant het denken aan een rekenmachine, maar dat is een beetje te ingewikkeld!
Owjah, als je een idee hebt, hoef je niet perse een schema te hebben, het moet iets zijn waar ik nog een beetje kan gaan denken erover :)

Greetz & Alvast Bedankt,

Kolky
(euh jah, er zijn hier 2 kolky's... ikke ben de nieuwe! :*) )

Verwijderd

ten eerste, alles kan met nand poorten :*)
ten tweede, voor een profielwerkstuk is een rekenmachine echt niet teveel gevraagd, de simpele basisfuncties als optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen zijn heel makkelijk te realiseren mbv logica.

Verwijderd

Topicstarter
Het rekenen is idd niet zo'n probleem, maar voor mij het grootste probleem is het op een scherm te krijgen..
Ik heb al wat zitten te proberen met Logic, van Softronics. Maar om met zo'n numeric LED display een rekenmachine te maken.. is verrekte lastig :S

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Das niet te doen, zo'n rekenmachine. Eventueel kan je met een BCD converter wel een en ander omzetten..

Wat wél een leuke simpele toepassing is, zijn robots die het licht zoeken en obstakels ontwijken.

Verwijderd

Een Alu is niet zo moeilijk te maken die kan optellen,aftrekken, AND, OR, XOR enzo kan doen. Je ken die per bit maken en dan gewoon zoveel achter elkaar knopen als je wilt.
met een bcd naar 7 segments decodertje kun je het een en ander in beeld brengen. Maar dan moet je wel alles eerst converteren naar BCD

• Emboss
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-11 14:21
Ik weet nog dat wij toendertijd schakelingen moesten maken om de stoplichten op kruispunt te regelen. Met drukknoppen, sensoren en die poorten waar je het over had. Is dat misschien wat?

All my life, I always wanted to be somebody. Now I see that I should have been more specific.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat ook erg leuk is is een ECHTE pong maken. Elektuur heeft er lang lang geleden (1975 ofzo) een paar artikelen aan gewijd, hoe je uit logica beeld en spel kan maken.

http://www.pong-story.com/tv0774.htm < een soortgelijke artikelenreeks.

[ Voor 19% gewijzigd door sebastius op 13-11-2003 13:45 ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb in m'n middelbaar als eindwerk Logische Poorten gedaan.
Stelt uiteraard veel minder voor dan wat iemand van het hoger (Hoger/Unif) er van terecht zoumoeten brengen.

Maar ik zie wel's hier, als ik met iets kan helpen ofzo.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 10:49

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik heb voor mijn profielwerkstuk een karretje gemaakt dat een zwarte lijn kon volgen. Alleen het aansluiten was niet zo'n succes. Er waren wat veel kabeltjes voor nodig.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

In 5VWO heb ik eens een keer een verkeerssystemen voor een kruispunt gemaakt mbv logische poorten. Dit was een simpele praktische opdracht, voor een profielwerkstuk zul je het dus heel wat uitgebreider moeten doen ;) Het was geloof ik voor een stuk of 13 verkeerslichten met sensoren voor de auto's en drukknoppen voor de voetgangers. Schema's en simulaties hiervoor zijn overal op internet te vinden. Het lleuke is dus om de doorstroom zo optimaal mogelijk te maken.

Om het uit te breiden zou je bijvoorbeeld twee verschillende kruispunten maken die in dezelfde straat liggen. Ze worden dan zo ingesteld dat er een optimale doorstroom is, dat word al een stuk leuker :) Voor onze simpele versie hadden we al redelijk wat poorten nodig:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15359/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15360/full.jpg

Ja, met systeemborden inderdaad, maar dat was dus de opdracht :) Met logische poorten kun je dit véél kleiner houden.

Verwijderd

Huiswerk / schoolopdrachten zelf maken leer je het meeste van - en voor CME geldt een policy dat het computer gerelateerd moet zijn en dat proef ik hier niet echt uit.

Er is een howto/Faq in aanbouw alwaar je een logic opstapje kunt vinden: [rml]Riffic in "[ FAQ] Experimenteren met schakelingen"[/rml] en een beetje Google'n op "7400"+"schematic" kan ook héél verhelderend werken net als de diverse praktische schakelingen uit de Elektuur. Tip: loop de bibliotheek eens binnen ;) en neem hier ook eens een kijkje: http://www.scholierenlab.nl/
[google=practical application TTL logic]

Zie Welkom in Casemodding & Electronica (Policy) voor wat wij in CME verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 15:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.