[Access '97] Planningsprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:59
Hallo,

op het moment ben ik bezig om projecten te gaan plannen dmv. Access.

Deze tabellen heb ik nu:

PROJECTEN, |projectnr(pk)|status|startdatum|einddatum|Urenbudgettotaal|enz.

NAMEN, |HRNNR (soort pers.nr.)|Naam(pk)|Skills

TEAMS, |t_id|Projectnr|Naam|Uren_project--->daarin komt te staan hoeveel uur men per pers. aan een project mag besteden per week!

Nu zit ik met het volgende probleem. Ik zal een tabel moeten maken van hoeveel uur per week iemand beschikbaar is (bv 40uur standaard)

Nu moeten alle uren die men aan een project besteed per week, van het aantal standaard aantal uren beschikbaar worden gehaald.(die ±40uur)
Als uitkomst heb je dat het werkelijk aantal uur nog beschikbaar.

Nu zijn er meerdere personen aan 1 project bezig, en werkt elk persoon aan verschillende projecten.

De bescikbare tijd kan een week zijn, en ong. 20 uur in beslag nemen, maar bv ook een paar maanden en totaal 1000uur in beslag nemen.

Wie zou mij een opzetje kunnen geven of dit mogelijk is, en zo ja hoe ongeveer?

Verwijderd

Access is een leuke applicatie, maar heb je wellicht ook MS Project tot je beschikking? Dat is hier namelijk voor gemaakt.

• Valkje
Project is hier ook geprobeerd maar dat was niet echt een goede oplossing. Men heeft hier wel meer geprobeerd om hiermee te plannen, maar had schijnbaar niet het gewenste resultaat!

[ Voor 3% gewijzigd door Valkje op 13-11-2003 11:05 ]

Verwijderd

Eerst het antwoord op je vraag:
Maak een tabel met HrNNR, en 212 velden, voor elke week de komende 4 jaar dus 1.
In die tabel zet je als standaardwaarde in elk veld bij een Hrnnr 40.
Een zelfde tabel maak je voor de projecten. Die 2 tabellen ga je in verschillnde queries van elkaar af trekken.
Je maakt natuurlijk een mooie form voor wie je welke week aan een project toewijst.
Ik heb jarenlange ervaring met zowel Access als MS Project. Er is een hele duidelijke overeenkomst tussen beiden, je moet namelijk leren er mee om te gaan (NIET op cursus gaan is altijd duur), dit slaat niet op jou, wel op de mensen die Project afwijzen. Het programmeren van deze planningsapplicatie gaat je heeeeel veel tijd kosten. Maar het kan natuurlijk wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 14:13 ]

• Valkje
Dus als ik het goed begrijp komt het er zo uit te zien:

tabel WEKEN|HrnNr(pk?)|Week1_2003|Week2_2003|enz.
Standaard staat hier dus 40

tabel PROJECTUREN(pk?)|Week1_2003|Week2_2003|enz.
en hier worden dus de uren die zijn gwerkt per week ingevoerd.

Maar dat HRNNr. is een personeels nummer, dus zou het niet makkelijker zijn om deze Naan te noemen?

Verwijderd

En als het nu 2004 wordt? Maak je dan weer 52 velden erbij in de tabel?

Waarom niet

WEKEN|HrnNr|WeekNummer|Jaar|UrenBeschikbaar

primary ey zou dan zijn: HrnNr|WeekNummer|Jaar

en
PROJECTUREN(hrnNr|ProjectNr|WeekNummer|Jaar|UrenGewerkt.

primary key zou dan zijn: hrnNr|ProjectNr|WeekNummer|Jaar

• Valkje
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 09:50:
En als het nu 2004 wordt? Maak je dan weer 52 velden erbij in de tabel?

Waarom niet

WEKEN|HrnNr|WeekNummer|Jaar|UrenBeschikbaar

primary ey zou dan zijn: HrnNr|WeekNummer|Jaar

en
PROJECTUREN(hrnNr|ProjectNr|WeekNummer|Jaar|UrenGewerkt.

primary key zou dan zijn: hrnNr|ProjectNr|WeekNummer|Jaar
Maar op deze manier zal je elk jaar weer voor elke werknemer 52 rijen moeten maken omdat je per HrnNR (persoon dus) elke week een rij van te voren moet aanmaken.
Dus volgens mij maakt het niet zo veel uit, of je nu 52 velden of 52 rijen moet maken toch :?

Verwijderd

Je insert voor de komende jaren gewoon wat records in de tabel.

Voordeel van deze manier is dat je query's / rapportages / schermen niet hoeft te wijzigen omdat er geen velden bijkomen in de tabel maar records. Als je de tabellen steeds met velden uitbreid moet je ook alle objecten welk gebruik (gaan) maken van deze velden steeds aanpassen.

• Valkje
ja daar heb je gelijk in! :)

Ik ga meteen wel ff wat proberen!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-09 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

IkkeNietSnappe: dan maak jij je queries/rapportages/schermen niet goed.

Ik heb al redelijk wat databases gemaakt met dit soort systemen, en uiteindelijk heb ik nooit zo'n ranzige oplossing heoven gebruiken. Je beperkt op die manier gewoon de houdbaarheid van je database.

Ook kan je nog last krijgen van de beperking dat een tabel maar 255 velden mag hebben...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Boss schreef op 19 november 2003 @ 14:43:
IkkeNietSnappe: dan maak jij je queries/rapportages/schermen niet goed.

Ik heb al redelijk wat databases gemaakt met dit soort systemen, en uiteindelijk heb ik nooit zo'n ranzige oplossing heoven gebruiken. Je beperkt op die manier gewoon de houdbaarheid van je database.

Ook kan je nog last krijgen van de beperking dat een tabel maar 255 velden mag hebben...
??????????????? ..... euh .... mijn oplossing is om niet voor elke week een veld aan te maken maar een record te inserten ... dit vind jij ranzig????????? Volgens mij heb je niet goed gelezen ;)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-09 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Excuus, gaat om SanIsman :)

Niet goed gelezen...

't is tenslotte nog vroeg he!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1