Toon posts:

Opstartproblemen XP i.c.m. 2 HD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hulp gevraagd!

Ik heb 2 weken geleden een nwe PC aangeschaft. (P4 2.6Ghz, Asus P4C800-E de luxe, 1024 Mb 400Mhz DDR, Sappihre Radeon 9800 Pro (128Mb), Maxtor 80Gb 8Mb UDMA133, SB 5.1 live!, Iiyama E431S Prolite) Helemaal tevreden, maar niet meer toen ik mijn extra HD (Maxtor 40Gb 2Mb UDMA133) erin stak. Win XP start hierna echt supertraag op.....

Na de configuratie van dit systeempjuh heb ik mijn nieuwe HD (80 Gb) gepartitioneerd tijdens installatie van XP in 2 x 40 Gb. Op primary partitie (logisch) Windows XP gezet. 2de Partitie was dus D:\. (Overigens zat die 'oude' HD er tijdens de installatie van XP er nog niet(!) in......) en er was geen vuiltje aan de lucht. Ook het opstarten van mijn PC ging retevlot.
Enfin, toen die 'oude' HD eraan gehangen als 'slave' en toen begon de ellende. Het opstarten ging traaaaag..... en tot mijn verbazing herkend XP mijn nieuwe HD als C:\ en E:\ en mijn oude HD als D:\. De 'oude' (40 Gb) schijf was een extra schijf op m'n oude PC (had als driveletter I:\) en bevatte enkel data.

Wat ik mij dus afvraag is het volgende; Is de driveletter (in de mbr?) leidend of wordt deze door XP bij iedere start opnieuw toegewezen?
En is een mogelijke oplossing een fdisk-actie op beide schijven (PLUS "fdsik /mbr"!) en re-install van XP een oplossing?
Of kan het te maken hebben met de specificaties van beide HD's die verschillend zijn? Misschien heeft iemand anders hier ook eens mee te maken gehad en heeft een antwoord.

Alvast bedankt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

en tot mijn verbazing herkend XP mijn nieuwe HD als C:\ en E:\ en mijn oude HD als D:\.
Da's normaal :) Er worden eerst schijfletters toegewezen aan alle primaire partities (en optische drives) die in de bootvolgorde worden tegengekomen en daarna pas aan de logische partities (en optische drives). Je kunt overigens makkelijk de schijfletters terug wijzigen in de schijfbeheer van XP.

Wat betreft het probleem: doublecheck de kabels en jumpers (richtlijnen kun je vinden in het handboekje en in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?") en probeer ook andere posities/controllers :)

Mocht dat allemaal niks oplossen, kijk dan in de FAQ onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 13-11-2003 11:02 ]

Verwijderd

probeer em es als secondary master.
en poets de disk ff leeg als het kan.