[Ervaringen] Asus A7V600, VIA KT600 en ATi Videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Mensen, aangezien mijn huidige moederbord een beetje problemen heeft zo nu en dan zit ik erover te denken een nieuw mobo te kopen binnenkort. Ik ben een beetje aan het rondneuzen geweest en kwam een interessant moederbord tegen, namelijk de Asus A7V600. Een niet te duur moederbord (€99,00 bij Paradigit Computers) en heeft Serial ATA ondersteuning (wat goed uitkomt, aangezien ik binnen niet al te lange termijn over wil gaan op Serial ATA). Mijn huidige moederbord (Asus A7V8X) heeft ook een VIA chipset. Ik hoor veel van mensen dat je beter een nForce moederbord kan nemen, omdat die beter is. Dus ik zoeken naar de redenen daarvoor, maar eigenlijk altijd is het enige wat ik hoor over het verschil tussen VIA en nForce dat de nForce op AMD CPU's de multiplier unlockt. Ik ben geen die-hard overclock persoon (ben veel te bang dat ik iets fout doe en daarmee alles door laat fikken), dus dat is voor mij niet een reden om nu perse een nForce mobo te kopen.

Ik heb een stuk of 3 reviews gelezen over het moederbord (Asus A7V600 dus) en daarover zijn de meningen verdeeld. Een van de reviews was erg lovend over het moederbord omdat het eindelijk een bord is dat weer competitie biedt tegen nForce moederborden. De ander was minder te spreken, omdat ze bevonden dat de chipset hier en daar problemen gaf met sommige hardware (hoewel ze wel dachten dat het door de BIOS kwam).

Het is dus de bedoeling dat ik al mijn huidige hardware gewoon houdt, hieronder een lijstje (voor de mensen die het willen weten):

• AMD Athlon 2500+
• 1024MB PC2700 Samsung geheugen
• ATI RadeOn 9700 non pro
• Creative Sound Blaster Audigy 2
• WD 120GB 7200rpm 8mb cache
• Maxtor 40GB 7200rpm 2mb cache
• Toshiba 16x40 DVD speler
• Lite-On 52x32x52 CD-RW speler

Zijn er mensen die ervaringen hebben met dit moederbord en zijn zij problemen tegen gekomen met een ATI videokaart of eventuele andere problemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Godjira op 13-11-2003 10:55 ]

Profile

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Moet geen probleem zijn hoor. Als je dat bord wil, moet je gewoon meteen naar de winkel rennen, des te eerder kan je gaan bouwen.

Maar aangezien jij al 2 bankjes van 512 MB hebt, is het toch interressant om naar een A7N8X Deluxe (Circa 130 Euro) te kijken, aangezien deze ook nog Dual-Channel ondersteuning biedt.

{signature}

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar aangezien jij al 2 bankjes van 512 MB hebt, is het toch interressant om naar een A7N8X Deluxe (Circa 130 Euro) te kijken, aangezien deze ook nog Dual-Channel ondersteuning biedt.
Heeft de KT600 chipset geen Dual Channel DDR ondersteuning dan? 8)7

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
* Vinnie heeft zelf ook de Asus A7V600 en het is een prima bord imho :)
nForce2 is leuk met dat dualchannel, maar als je gewoon er mee speelt en niet al teveel geheugenintensieve dingen er mee doet... en ook heeft de Athlon niet zoveel bandbreedte nodig (zoals de Pentium4).

Het enige probleem wat ik heb gevonden is dat mijn geheugenreepje problemen geeft in slot-0. Zit nu in slot-2 en geeft geen enkel probleem. Of dit nou een individueel probleem is of een foutje in het design van het moederbord weet ik niet(er zijn een paar meer met ditzelfde probleem).

C:\>_

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Voutloos schreef op 13 november 2003 @ 11:02:
Moet geen probleem zijn hoor. Als je dat bord wil, moet je gewoon meteen naar de winkel rennen, des te eerder kan je gaan bouwen.

Eigenlijk heb ik 2x 256MB en 1x 512MB. Is dat een probleem dan? Als dat zo is, dan kan ik misschien die 2x 256MB verkopen en daarvoor een nieuwe 512 erbij halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Godjira op 13-11-2003 11:14 ]

Profile

• Voutloos
  • Niet online
BalusC schreef op 13 november 2003 @ 11:04:
[...]
Heeft de KT600 chipset geen Dual Channel DDR ondersteuning dan? 8)7
De A7V600 heeft het in ieder geval niet. Of ik moet heel erg in de war zijn...

{signature}

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hm, de VIA site rept er ook met geen woord over .. Ik wist zowat zeker dat de KT600 ook DC DDR ondersteunde :| Dat wordt dus even mijn site bijwerken.

• Vinnie
  • Niet online
Voutloos schreef op 13 november 2003 @ 11:16:
De A7V600 heeft het in ieder geval niet. Of ik moet heel erg in de war zijn...
Ik heb ook even heel het boekje doorgebladerd, maar niks over dualchannel of whatsoever.
Kvraag me wel af wat dualchannel of singlechannel nou voor verschilt maakt in de praktijk.

edit: ik vindt het meer lomp van dit moederbord dat alleen in de BIOS de juiste temperatuurwaardes van de CPU wordt weergegeven, in ASUSProbe (duh :P) maar ook in MBM krijg ik het maar niet voor elkaar om de echte waarde uit te lezen.
Scheelt bijna 10 graden :X

[ Voor 27% gewijzigd door Vinnie op 13-11-2003 11:23 ]

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Vinnie schreef op 13 november 2003 @ 11:21:
[...]

Ik heb ook even heel het boekje doorgebladerd, maar niks over dualchannel of whatsoever.
Kvraag me wel af wat dualchannel of singlechannel nou voor verschilt maakt in de praktijk.
Dat vraag ik me dus ook af. Geeft het mij als die-hard gamer van vooral het FPS genre ook daadwerkelijk betere prestaties?

Die VIA KT600 chipset ondersteund het inderdaad niet in ieder geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Godjira op 13-11-2003 11:23 ]

Profile

• Voutloos
  • Niet online
BalusC schreef op 13 november 2003 @ 11:20:
Hm, de VIA site rept er ook met geen woord over .. Ik wist zowat zeker dat de KT600 ook DC DDR ondersteunde :| Dat wordt dus even mijn site bijwerken.
offtopic:
En dan 8)7 naar mij doen in je 1e post. :'(

En DC DDR is puur extra geheugenbandbreedte Vinnie. Qua latencies kan het alleen maar gevoeliger zijn.

Keuze is aan de TS. Voor 99 Euro heeft hij echt een goede PC hoor. En voor 130 plus wisseltruc bankjes, een iets betere.

{signature}

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voutloos schreef op 13 november 2003 @ 11:49:
offtopic:
En dan 8)7 naar mij doen in je 1e post. :'(
offtopic:
Sorry ;( Vriendjes? :)

• Voutloos
  • Niet online
BalusC schreef op 13 november 2003 @ 11:50:
[...]
offtopic:
Sorry ;( Vriendjes? :)
offtopic:
Nou vooruit dan maar. :)

{signature}

• Vinnie
  • Niet online
Voutloos schreef op 13 november 2003 @ 11:49:
En DC DDR is puur extra geheugenbandbreedte Vinnie. Qua latencies kan het alleen maar gevoeliger zijn.

Keuze is aan de TS. Voor 99 Euro heeft hij echt een goede PC hoor. En voor 130 plus wisseltruc bankjes, een iets betere.
Goh, dat weet ik ook wel hoor :)
Alleen vraag ik of het in de praktijk veel uitmaakt. Je kan van mijn part RDRAM op een Pentium III gooien (die zijn er), maar echt nuttig is het niet omdat de Pentium III dat toch niet vol kan krijgen.

offtopic:
Slijmballen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Vinnie op 13-11-2003 11:54 ]

• Voutloos
  • Niet online
Vinnie schreef op 13 november 2003 @ 11:54:
[...]

Goh, dat weet ik ook wel hoor :)
Alleen vraag ik of het in de praktijk veel uitmaakt. Je kan van mijn part RDRAM op een Pentium III gooien (die zijn er), maar echt nuttig is het niet omdat de Pentium III dat toch niet vol kan krijgen.

offtopic:
Slijmballen :P
Er zit ook enig verschil tussen een PIII en een XP2500+ nietwaar?

Op mijn eigen config merk ik het verschil (tussen DC aan en uit) in bv laadtijd als ik een spelletjes C&C:Generals doe hoor.

{signature}

• Vinnie
  • Niet online
Voutloos schreef op 13 november 2003 @ 11:58:
Er zit ook enig verschil tussen een PIII en een XP2500+ nietwaar?

Op mijn eigen config merk ik het verschil (tussen DC aan en uit) in bv laadtijd als ik een spelletjes C&C:Generals doe hoor.
Tuurlijk :+ Maar ik wilde meer een voorbeeld aanhalen dat je wel erg veel bandbreedte kunt hebben van/naar CPU/Mem, maar of die dan ook benut wordt... :)

Meet dan even het verschil en laat het even weten ofzo, dan kan ik me er iets meer bij voorstellen. 'Een verschil' is er altijd wel ja, zou wel erg raar zijn als er geen verschil was, dan kon nVidia net zo goed geen dualchannel nemen.

Zou voor Pentium4 chipsets wel meer nut hebben denk ik zo.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Thanx, ik denk dat ik dan gewoon voor mezelf nog eens ga overwegen misschien toch voor de A7N8X Deluxe Edition ga, maar goed. Beiden goede borden blijkbaar uit de meningen hier. Aan de A7V600 zal ik in ieder geval geen slecht bord hebben blijkt wel weer :).

Profile

Pagina: 1