3,5" Silent Drive voor harddisk

Pagina: 1
Acties:

• ejwagenvoort
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-02 13:37
Ik ben eigenlijk op zoek naar een silentdrive waar je je hardschijf helemaal instopt, maar dan voor een 3,5" slot, gezien de geringe ruimte in mijn kast (Shuttle SB51G).. Mijn 5,25" slot zit mijn cd-brander in..

Heb oa ook silent mode (softwarematig) voor mijn harddisk geprobeerd.. Maar dit gaf geen beter resultaat. Het is met name de hoge fluittoon waar ik me aan stoor.. Het ratelen valt reuze mee..

Het gaat om een Maxtor PLUS8 40 Gb 7200 toeren Liquid.. Deze komt boven de 2 fans in mijn kast uit!

PS Heb de search geprobeerd en op google gezocht!

EDIT:

PS2 Een andere harde schijf kopen is geen optie!

[ Voor 8% gewijzigd door ejwagenvoort op 13-11-2003 12:48 ]

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 15:55

petturik

aka Captain Stubing

Dus je wil een 3.5 inch schijf in een 3.5 inch kastje douwen? Lijkt me niet mogelijk. Misschien moet je iets proberen met rubberen ringetjes om de vibraties en daarmee resonantie te verminderen.

[ Voor 12% gewijzigd door petturik op 13-11-2003 10:01 . Reden: oeps, foutje ]

nihongo ga sukoshi hanasemas

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Er bestaan wel van die zakjes waar je hem in kan doen, maar die zijn niet bevorderlijk voor de levensduur ivm de hitte-ontwikkeling. Verder is de 3.5" bay te klein voor andere oplossingen omdat de drive al zo breed is.

Als je echt een stille drive voor een 3.5" bay wil, dan zal je een stille schijf moeten kopen.

Er is geen ruimte om hem bv los onderin je kast te leggen? Dat scheelt een hoop kabaal omdat veel herrie wordt overgedragen via het metalen frame.

Senile! Senile Oekaki

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:45

Tjark

DON'T PANIC

volgens mij kun je makkelijker een seagate HD kopen ipv een silentdrive.

*insert signature here

Verwijderd

Grappig smerik100, dat heb ik me ook altijd afgevraagd, aangezien ik ook geinteresseerd ben in een (stille ;)) shuttle...

Een ding is zeker, je kunt idd niet een 3,5" hd in een 3,5"(silentdrive) behuizing stoppen. Wat ik me afvroeg was of er zulke behuizing bestaan voor laptop hd's?

Ik heb zelf de seagate barracuda ata IV serie en die zijn errug stil. Mijn neef heeft echter een 5400 hd in zo'n silentdrive (ik meen maxtor) en die is nog veel stiller, je hoort hem nl. gewoon niet. Er zit dus wel degelijk verschil tussen en zo'n seagate is dacht ik maar tot maximaal 120 of 160 gb te krijgen.

Als je een beetje exotische hd wil (bv. een maxtor maxlineII 5400 rpm 300 gb zoals ik wil) zul je toch aan de slag moeten met een silentdrive...

/edit
Ik heb nooit gesnapt hoe mensen de hdd met rubberen ringetjes bevestigen. Als ik dit probeerde en de hdd weer in het hdd rack wilde schroeven kreeg ik dat met geen mogelijkheid voor elkaar omdat 'ie dan te breed was ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 10:25 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 17:41
anders koop je toch een 2,5" schijf met een converter. Die zijn ook heel erg stil!

Hail to the king baby!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Silent drives worden alleen gemaakt in 5,25" formaat voor 3,5" drives. Door de hitteontwikkeling worden ze alleen aanbevolen voor 5400rpm schijven en niet voor 7200rpm schijven.

Maar omdat deze silentdrives errug duur zijn, ben je beter uit een stille schijf te kopen. Ik kan je Samsung schijven aanbevelen. Dit zijn op dit moment de stilste schijven, zelfs nog stiller dan die Seagate dingen. Ik draai nu 2x samsung HDD en moet zeggen dat ik nog nooit zo'n stille computer heb gehad.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• ejwagenvoort
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-02 13:37
Aan _Bas_:

Wat voor 'zakjes' bedoel je dan?

Mijn computer wordt namelijk niet gebruikt om te gamen oid.. Alleen voor internet en tekstverwerking.. Dus een erg hoge belasting is er ook niet.. Misschien dat het voor mij een oplossing zou kunnen zijn!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

urk_forever schreef op 13 november 2003 @ 10:27:
anders koop je toch een 2,5" schijf met een converter. Die zijn ook heel erg stil!
Niet alleen zijn 2,5 schijven veel duurder.
Ze lopen meestal op 4200 RPM. wat gruwelijk traag is :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op 14 november 2003 @ 00:47:
[...]

Niet alleen zijn 2,5 schijven veel duurder.
Ze lopen meestal op 4200 RPM. wat gruwelijk traag is :)
Kwestie van goede schijf uitzoeken. Er zijn diverse merken die 5400 rpm harddisks verkopen en hitachi heeft zelfs een 7200 rpm schijf in het arsortiment.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
all_by_myself schreef op 13 november 2003 @ 10:50:
Silent drives worden alleen gemaakt in 5,25" formaat voor 3,5" drives. Door de hitteontwikkeling worden ze alleen aanbevolen voor 5400rpm schijven en niet voor 7200rpm schijven.

Maar omdat deze silentdrives errug duur zijn, ben je beter uit een stille schijf te kopen. Ik kan je Samsung schijven aanbevelen. Dit zijn op dit moment de stilste schijven, zelfs nog stiller dan die Seagate dingen. Ik draai nu 2x samsung HDD en moet zeggen dat ik nog nooit zo'n stille computer heb gehad.
Dit is mijns inziens nog steeds de beste oplossing.

Hdd's kun je beter niet in afgedichte behuizingen gaan stoppen (zeker niet de 7200rpm versies) vanwege de warmteontwikkeling. Ik schat dat op dit moment 75% van het aantal hdd defecten veroorzaakt wordt door oververhitting.

all_by_myself raadde al Samsung schijven aan. Daar heb ik weinig recente ervaringen mee, maar ook de Maxtor DiamondMax Plus 9 disks (ook liquid bearing) zijn ook stiller dan de huidige Barracuda's, met name de seek (het 'geratel'). En nog ontiegelijk makkelijk verkrijgbaar ook!

• Ashe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Het is idd afgeraden om schijven met 7200 RPM te gebruiken met een SilentDrive omwille van hitteproblemen.

De SmartDrive is echter speciaal ontwikkeld voor de 7200 RPM schijven.

Verwijderd

TjarkVerhoeven schreef op 13 november 2003 @ 10:05:
volgens mij kun je makkelijker een seagate HD kopen ipv een silentdrive.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Voor 3,5" bestaan het niet tenzij je er een 2,5" ergens in wil bouwen. over het algemeen kan je toch beter een 5 1/4" casing voor je drive halen en hem actief koelen. 7200 toeren worden warm ook als ze alleen maar aan staan.

Meh ...

Pagina: 1