mijn naam slaat nergens op, althans niet op mij :P
Zie php.net voor verdere (naar mijn mening) heldere uitleg.
Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!
En je bent ermee bezig? Als dat zo was had je dit wel geweten
Ik ben namelijk gewend te zoeken op trefwoorden.
en $this en -> is zoeken wat lastig.
Ik kan GEEN goede uitleg hierover vinden zoals je dat bijvoorbeeld over if else kan vinden op php.net
[mierenneukmode]een functie of variabele binnen een class
je bedoelt een methode of member binnen een class
[/mierenneukmode]
日本!🎌
Verwijderd
[mierenneukmode]_Thanatos_ schreef op 13 november 2003 @ 10:00:
[...]
[mierenneukmode]
je bedoelt een methode of member binnen een class
[/mierenneukmode]
Heb je ook methodes en members buiten een class dan?
[/mierenneukmode]
topicstarter: als je met oop bezig gaat vergeet dan dit niet te lezen voordat je objecten als argumenten mee gaat geven in methodes.
Het lijkt me extreem sterk dat ze in tutorials werken metZoolander schreef op 13 november 2003 @ 09:46:
Hallo,
Ik ben bezig met OOP in PHP.
Maar in de tutorials gebruiken ze altijd zonder uitleg de var $this en soms ook
$this->$var2->$var3($var4)
Wat is nu precies de functionele waarde van $this? En wat doet -> precies bij die functies?
Kan iemand mij helpen?
1
| $this->$var2->$var3($var4) |
1
| $this->var2->var3($var4) |
Let daar dus op, anders kom je er nooit uit
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
$this->var1->var2($var3); is zo als het hoort.
Denk dat ik hier toch een boek voor moet aanschaffen, omdat
classes best wat regeltjes met zich mee brengen.
De PHP.net site legt niet ALLES uit lijkt....
Ik raad je dus aan om je eens een beetje te verdiepen in het concept OOP ipv je bezig te houden met "wat is $this in PHP?". Dan kun je, nadat je die principes je een beetje eigen hebt gemaakt, eens kijken hoe je dat moet gaan implementeren in PHP. Dan zul je er ongetwijfeld achter komen dat de OOP implementatie van PHP zeer summier is vergeleken bij de tutorials die je er over leest. Maar het is beter om vanuit de "echte" OOP gedachte te beginnen dan met de gereedschappen die PHP je biedt aan te gaan prutsen
Wat ik zelf wel een hele aardige introductie vindt op OOP vind je hier. Het uitgangspunt daar is Java, maar je zult zien dat je daar meer aan hebt dan de voor het grootste deel (imho) brakke tutorials op phpfreakz (nofi
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
1
2
3
| public void drinkWhiskey() { drunkenness ++; } |
en over dit soort dingen:
1
2
| // achter de -> : dat zijn dus methods/instances he ;) $this->method->instance->method3($var) |
1
2
3
| $mooh= new someClass(); $mooh->setSomeVariable('splut'); echo $mooh->someVariable; |
[ Voor 6% gewijzigd door RedRose op 13-11-2003 12:19 ]
Ik kan het echt niet laten, maar voor de goede orde: ja, ze kunnen ook in een struct zitten (weet niet of dat in PHP kan, maar in OO-termen iig wel).[mierenneukmode]
Heb je ook methodes en members buiten een class dan?
[/mierenneukmode]
日本!🎌
Oh, en wat is het verschil tussen een "struct" en een "class" dan, in OO-termen?_Thanatos_ schreef op 13 november 2003 @ 12:54:
[...]
Ik kan het echt niet laten, maar voor de goede orde: ja, ze kunnen ook in een struct zitten (weet niet of dat in PHP kan, maar in OO-termen iig wel).
En om op je eerdere reactie terug te komen: memberfunctions en membervariables zijn gewoon termen die gebruikt worden hoor. Dat daar over het algemeen methods en attributes (nee, dus niet members, want een method is ook een member) voor gebruikt worden wil natuurlijk niet zeggen dat dat het enige correcte is
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
We kunnen dan nu de discussie opnieuw gaan voeren of accesslevels en -modifiers een must is voor OO.oisyn:
Oh, en wat is het verschil tussen een "struct" en een "class" dan, in OO-termen?
dwz. afaik is heeft een struct default public members en een class default private members
oeh oeh, ik weet nog een naam. "Properties" wordt ook vaak gebruikt voor membervariabelen!!En om op je eerdere reactie terug te komen: memberfunctions en membervariables zijn gewoon termen die gebruikt worden hoor. Dat daar over het algemeen methods en attributes (nee, dus niet members, want een method is ook een member) voor gebruikt worden wil natuurlijk niet zeggen dat dat het enige correcte is
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
dat is in C++ zo, en volgens mij voor maar slechts 1 reden: backwards compatiblity met C (C kent immers wel structs maar geen access specifiers).drm schreef op 13 november 2003 @ 13:55:
dwz. afaik is heeft een struct default public members en een class default private members
Het verdere verschil is 0, en ik had het ook meer over de achterliggende OO-gedachte. Volgens mij bestaan dingen als structs helemaal niet als een apart iets in OO, het is immers gewoon een klasse
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Zoiets zal 't wel zijn ja..oisyn:
dat is in C++ zo, en volgens mij voor maar slechts 1 reden: backwards compatiblity met C (C kent immers wel structs maar geen access specifiers).
Neuh, ben ik wel met je eens en _Thanatos_ ongetwijfeld ook, maar strict genomen heet een struct nou eenmaal anders dan een class. Je wordt afaik ook meer "geacht" structs te gebruiken om data te groeperen en classes voor alles wat (verder) met OOP te maken heeft. Maar dat is meer een kwestie van smaak, denk ik.Het verdere verschil is 0, en ik had het ook meer over de achterliggende OO-gedachte. Volgens mij bestaan dingen als structs helemaal niet als een apart iets in OO, het is immers gewoon een klasse
~ Gottfried Leibniz