[ervaringen] ATI 9100 IGP series mobo's

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
http://www.asus.com/produ...8/p4r800-vm/overview.htm#

Asus P4R800 met Ati chipset. Gewoon al in voorraad bij Bas / Mycom. Maar hoe loopt zoiets? Snelheid vind ik nog niet eens zo interessant, ik bedoel meer hoe hij het doet als systeembouwers bordje. Of er gewoon weinig gezeik mee is dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4r800-vm/p4r800-vm_l.jpg

Ook leuk: P4V800. voor weinig geld een heel erg compleet bord. 800 fsb, s-ata, de hele klerezooi die je verwacht tegenwoordig. Zijn Sis broertje: P4S800. Nog niks van gelezen op Got eigenlijk.

[ Voor 63% gewijzigd door smvs op 17-11-2003 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54836

heb het bordje nu ook al.
mijn baas wil er echter win2003 op hebben geinstalleerd.
alles loopt lekker tot ik de ati drivers heb geinstalleerd.

nu krijg ik elke maal een mooi blue screen

ik vrees dat er nog geen stabiele drivers voor bestaan op win2003.

voor de rest leuk bordje vooral voor het instaleren.
plus heb ik ook niet de gemakkelijkste kast om het in te bouwen genomen
namelijk een desktop ATCS

GRTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 20:46
Nog even mee wachten zou ik zeggen. In de southbridge zitten nog irritante bugs op dit moment (r43). Deze hebben betrekking op USB en S3. Daarnaast schijnt het FIC mainboardje ook problemen met geheugen te hebben. Voor zover ik weet zijn de enige die het mobo op dit moment de markt hebben FIC, Asus (ATX + uATX), Saphire, rest wacht nog. Maar alle mobo's gebruiken de oude southbridge. Kan ook niet anders omdat van de nieuwe R44 southbridge pas een week geleden de eerste enginering samples zijn vrijgegeven. MP start volgende week meen ik (moet ik even nakijken) Maar normaal had deze in september ofzo al in MP moeten zijn.

Maar performance is enorm goed te noemen, vooral het video gedeelte blaast enorm, daarbij is shared memory tot 128mb ook wel fijn. Ik heb enkel nog met enginering samples getest, nog niet met final product. Prescott wordt ook al ondersteund. Daarnaast ken ik ook enkele grote SI's die het mobo met tevredenheid hebben getest. WHQL is nog niet 100% maar dat is met driverupdate van ATI binnenkort opgelost.

Kortom wel een chipset waar veel SI's naar uitkijken en met potentieel. Maar ATI moet nog wel even zijn best doen om met goede WHQL drivers te komen. Zijn overigens 2 verschillende southbridges van (IPX200, IPX150).

Mbt de 661FX, een leuk chipset, maar vergeleken met de 651 voegt het enkel 800FSB toe en nog geen dual channel (zoals de RS300 (of IPG 9100 zoals hij nu heet)), maar ja, dat is voor SI's toch niet zo spannned.

[ Voor 38% gewijzigd door The Source op 21-11-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.xbitlabs.com/a.../display/ati-igp9100.html

review van chipset en ATI sample mobo (shapire)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Anoniem: 54836 schreef op 21 november 2003 @ 14:26:
heb het bordje nu ook al.
mijn baas wil er echter win2003 op hebben geinstalleerd.
alles loopt lekker tot ik de ati drivers heb geinstalleerd.

nu krijg ik elke maal een mooi blue screen

ik vrees dat er nog geen stabiele drivers voor bestaan op win2003.

voor de rest leuk bordje vooral voor het instaleren.
plus heb ik ook niet de gemakkelijkste kast om het in te bouwen genomen
namelijk een desktop ATCS

GRTS
*KICK

Mijn oom heeft hetzelfde bord: P4R800-VM. Vanaf het begin geeft het ding al blauwe schermen, steeds op de ATI-driver. Er zit een intel PIV 2,6 op met 2*256 MB en Winodws XP Pro. Ik heb vandaag de nieuwste drivers voor dat ding opgehaald, maar ik blijf blauwe schermen krijgen (met volgens mij altijd de stop-code 0X0000008E en de daarbij de verwijzing naar de ati-driver). Weet iemand of hier iets aan te doen is? Vin het namelijk wel zonde als dat bordje straks de schroothoop op moet omdat er geen fatsoenlijke driver is ofzo.

Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot
Echt niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ja, afblijven van dit mainboard :)

In de RS300 zaten nog een heleboel bugs die ATI met revisie 44 zou oplossen. Veel problemen zijn opgelost, echter zitten er nog enkele lastige (voor mbt geheugen) in de laatste revisie. ATI wil deze in de opvolger, RS350 gaan oplossen, echter zitten de bugs nog steeds in de eerste engineeringsamples van de RS350 :(

Heel het mainboard is al WHQL, dus de driver zou niet zulke problemen moeten kunnen opleveren. Kijk eerst eens welke revisie van het chipset je hebt? Staat er 43 of 44 op de southbridge? En mocht je geen WHQL driver hebben probeer die dan eens te zoeken en te installeren, die zou minder problemen moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot
The Source schreef op 10 maart 2004 @ 19:42:
Ja, afblijven van dit mainboard :)

In de RS300 zaten nog een heleboel bugs die ATI met revisie 44 zou oplossen. Veel problemen zijn opgelost, echter zitten er nog enkele lastige (voor mbt geheugen) in de laatste revisie. ATI wil deze in de opvolger, RS350 gaan oplossen, echter zitten de bugs nog steeds in de eerste engineeringsamples van de RS350 :(

Heel het mainboard is al WHQL, dus de driver zou niet zulke problemen moeten kunnen opleveren. Kijk eerst eens welke revisie van het chipset je hebt? Staat er 43 of 44 op de southbridge? En mocht je geen WHQL driver hebben probeer die dan eens te zoeken en te installeren, die zou minder problemen moeten geven.
Nou, ik heb dus de nieuwste driver van de site van Asus gedownload (daarbij was aangegeven dat die WHQL was). De oude gedeïnstalleerd en de nieuwe geïnstalleerd. Nu is er wel verandering, maar helaas niet de verandering waar ik op hoopte: er zijn ondertussen (lees: binnen 1 dag) 2 blauw schermen voorbij gekomen:

* * * STOP:0X000000D1 (0X74F39132,0X00000007,0X00000001,0XF6F54E94)

* * * portc┐.s.sys-adress F654E94 base at F6F54000, DateStamp 3d6de2ca

en

* * * STOP:0X0000000A (0c003DDF4,0X00000002,0X00000000, 0X8051486E

* * * portc┐.s.sys-adress F654E94 base at F6F54000, DateStamp 3d6de2ca

Nog ideeën om dit op te lossen? Ik heb trouwens nog niet gekeken welke revisie erop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Kijk eerst eens op de southbridge welke revisie je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot
The Source schreef op 15 maart 2004 @ 20:20:
Kijk eerst eens op de southbridge welke revisie je hebt?
Eindelijk heb ik kunnen kijken, dit stond op de chipset:
IXP200
218S2RBNA43
AFNMW
0339SS
Lijkt me dus een gevalletje 43... Jouw verhaal volgende niet zo leuk dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat ik me nogal conservatief opstel de laatste tijd. je leest bij ati over de problemen in dit topic, bij de athlon 64 lees je veel over geheugenproblemen etc. de opstelling die ik heb, namelijk: 'laat de pioniers de shit er maar uitfilteren' werkt heel aardig eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot
Waar doel je op? Waarvoor is dit iets? of niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ok mijn ervaring:

Asus P4R800-VM

Weg met dat bord!! Waarom?
Die 3Com adapter ob doet het niet met mijn 3Com netwerkhub. Die mag wel oud zijn maar het werkt gewoon niet. Bedrading ligt het niet aan. Als je die kabel eruit trekt dan doet die het soms en soms weer niet.

Af en toe last dat die langzaam wordt in windows XP. Prob met laden Internet Explorer, pagina's openen, Word openen en ga zo maar door.

USB is en blijft een ramp op het bord. Een Sweex WLAN USB stick niet aan te sturen en werkt gewoon niet. Andere USB apparatuur zoals externe cdromspeler/ DVD Writer niet te lezen.

Ik heb 2 moederborden gehad met allebei dezelfde fouten. Ligt echt niet aan mij. Ik heb ze vervangen door een Intel 865 dat VEEEL beter is. Ik had nog meer fouten en error's. Die drivers zijn zo gaar. Die 3Com adapter is maar een Realtek chipset met 3Com iets erin waardoor het een 3Com is. Kijk maar op het bord volgens mij zag ik Realtek staan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

itsalex schreef op 04 april 2004 @ 00:59:
Ik heb 2 moederborden gehad met allebei dezelfde fouten. Ligt echt niet aan mij. Ik heb ze vervangen door een Intel 865 dat VEEEL beter is. Ik had nog meer fouten en error's. Die drivers zijn zo gaar. Die 3Com adapter is maar een Realtek chipset met 3Com iets erin waardoor het een 3Com is. Kijk maar op het bord volgens mij zag ik Realtek staan.
Lijkt me sterk dat het half 3com half realtek is. Waarschijnlijk is het onboard geluid realtek en het lan gewoon 3com.

Maar goed, wel vervelend voor je dat die het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
ik werk in 'een' pcshop, en ben ook niet zo te spreken over deze bordjes, zijn wel leuke low-budget oplossingen, maar erg stabiel, nope. Ati kan zich maar beter bezighouden waarin ze wel goed zijn, videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarvoor denken jullie dat een Realtek 8201BL chip is? Nou voor het netwerk op het moederbord van Asus. Dus ga mij niet wijs maken dat dit een 3Com chipset is want op mijn Asus TUEP2-M zit echt een 3Com chipset met daarop de 3C920 chipset. De driver voor de 3C920 werkt niet eens met deze chip. De A7N266-VM had dezelfde chipset ofwel codec geloof ik dat het heet maar kon bijvoorbeeld niet aangestuurd worden in dos.

Voor de rest het geluid is wel goed met de ADI 1888 chip. De VGA ob is wel aardig maar geen toppertje.

Ze zijn zelfs vergeten om de digitale aansluiting erbij te solderen op het bord voor eventueel digitaal uit. Vergeet dat niet dat je nog apart TV Out module erbij moet kopen.

Ik heb het bord nu naast me liggen dus ik kan het gewoon bekijken wat erop zit. Ik gooi dit bord misschien niet meer in de verkoop vanwege de problemen.

[ Voor 25% gewijzigd door itsalex op 04-04-2004 12:09 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot
bdgroot schreef op 03 april 2004 @ 12:45:
[...]

Eindelijk heb ik kunnen kijken, dit stond op de chipset:

[...]

Lijkt me dus een gevalletje 43... Jouw verhaal volgende niet zo leuk dus...
The Source, als je dit nog een ziet (dat hoop ik), wat kan ik er nog aan/mee doen? Wordt het videokaart uitschakelen en nieuwe erin? Of kan nog iets tegen die BSOD's?

En als The Source niet reageert, weten anderen dan nog een oplossing???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Tja er is weinig aan te doen... dit mainboard met deze revisie had al helemaal niet verkocht mogen worden als je het mij vraagt. Naar mijn weten verkopen enkel Asus en Sapphire revisie #43. Chipset revisie #44 is iets beter echter nog steeds niets om trots op de zijn. Veel fabrikanten verkopen deze enkel aan system integrators die het eerst testen in een bepaalde configuratie en als het werkt dan bouwen ze er een paar duizend van. Maar deze fabrikanten verkopen het dus niet in de 'losse' retail zeg maar om problemen te voorkomen.

Dus koop een ander mainboard (en ga klagen daar waar je het gekocht hebt) of probeer net zolang met verschillende componenten totdat het werk.

Voor de rest die interesse hebben in een ATI chipset, wacht op de RS350 (alhoewel de bugs ook nog in de eerste engineringssamples zitten die door ATI zijn vrijgegeven). Dit heb je altijd met nieuwe chipset fabrikanten.. nvidia heeft met haar nForce2 in het begin ook enorm veel problemen gehad, vooral met de IGP versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot
Ik heb een andere videokaart in die PC gezet, een PCI kaartje zelfs, en daarop blijven de blauwe schermen tevoorschijn komen. Moet ik eventueel de videokaart ergens expliciet uitzetten? Ik kon de optie daarvoor in de BIOS niet vinden en toen ik de kaart erin had zitten leek het alsof hij de andere gewoon niet meer zag (== hij heeft hem zelf uitgeschakeld?) En eventuele andere oorzaken? ik heb al eens geprobeerd alle andere componenten eruit te slopen, zodat ie daar ook geen last van heeft, maar ook dat geeft fouten.
Ik ga er in ieder geval met de eigenaar van die PC mee terug, kijken of we het op garantie kunnen verhalen, het ding is tenslotte kapot (werkt niet naar behoren, ook al is hij WHQL). Ik hoor wel of er mensen zijn met oorzaken en evt. oplossingen als die er toch nog blijken te zijn

Pagina: 1