Hallo, ik heb een serieus lastig probleem, ik ben nu al 3dagen aan het searchen (voornamelijk hier op got) Maar kan weinig tot geen goede oplossing vinden. Mijn situatie is als volgt:
-Win2k (redelijk vers nog
)
-MSI k7t266(a) Pro RU
-onboard promise100 niet gemod dus gewoon lite
-amd barton op 133x16, dus geen fsb overklok
-1x20gb seagate op gewone IDE1
-2x40gb maxtor-SB live
-3COM 905 nic
Probleem:
Elke grote file is corrupt en bevat heel veel crc errors, het gaat voornamelijk om grote iso files (+600mb). Ook als ik iets installeer van een cdrom komt het corrupt op de raid partitie (zoals max payne 2, deze heeft allemaal grote files waar weer alle zooi inzit). Ook als ik van max payne een iso wil maken en die opsla op de raid partitie is die iso corrupt. Dit is dus erg vervelend, want eigenlijk kan ik helemaal niks met die 80gb.
Heb de volgende dingen geprobeert:
-ISO gemaakt op andere pc, daaro gecheckt, geen crc's dus de cd is goed.
-ISO gekopieert naar de raid partitie, wel crc errors.
-ISO gekopieert naar de gewone partitie (van die 20gb hd), geen crc errors! en de NIC (3com905c geloof ik) is dus ook goed!
-ISO gemaakt op de gewone partitie, geen crc error.
-Daarna iso gekopieert van de gewone partitie naar de RAID, weer crc errors!
nog een paar dingetjes die ik geprobeert heb:
-raid array verwijdert, opnieuw aangemaakt, partities van 30, 30, 16 gb gemaakt. Daarna een quickformat naar FAT32.
-Full format geprobeert, als ik dat doe gaat me array na de 3% al offline (kapt ie er mee dus) (?)
-NTFS full format werkt ook niet, quick weer wel. allebei default clustersize.
-PCI latency patch, met en zonder geen resultaat
-uiteraard nieuwste bios van mobo + de raid controller
-nieuwste via drivers
-nieuwste promise drivers (van de msi site, die van promise werken niet, geen ondersteuning voor lite controllers)
-Me FSB is niet overgeklokt, maar de barton draait wel op 2.1ghz, daar kan het niet aan liggen aangezien me gewone 20gb hd wel normaal werkt)
-me geheugen is ook goed (512mb pc3200 draaiend als pc2100)
Mijn inzicht:
Ik zit nog te denken over 2 mogelijk heden, 1 de PCI-bus creeert al die crc's zodra er data naar de raid controller gaat, en 2 de FAT's van de hardeschijven zijn verrot en moet er dus een full format gedaan worden.
Mijn vraag, heeft het zin als ik de drives 1 voor 1 op de gewone udma aansluit en dan een full format doe? Want zover ik weet word de hele fat toch weer aangepast zodra ik weer een array maak... (ik ga het zoiezo als ik thuis ben uiteraard wel proberen)
Voor de rest heb ik niet met speciale tooltjes zoals PM gekeken, wel met een promise tooltje (die zegt in eerste instantie dat de SMART en ARRAY status vam de schijven goed is).
Tevens heeft het hele zooitje altijd voorheen wel goed gewerkt, zelfs met een FSB van 150mhz deed alles perfect! Maar sinds enige tijd (2weekjes) is het mis gegaan, kan me ook geen handelingen bedenken waardoor het mis gegaan is.
Mochten jullie nog aanvullende info nodig hebben dan hoor ik het wel
. Ik zit op school en ga zoiezo als ik thuis ben even de hd's op een gewone ide kanaal aansluiten.
-Win2k (redelijk vers nog
-MSI k7t266(a) Pro RU
-onboard promise100 niet gemod dus gewoon lite
-amd barton op 133x16, dus geen fsb overklok
-1x20gb seagate op gewone IDE1
-2x40gb maxtor-SB live
-3COM 905 nic
Probleem:
Elke grote file is corrupt en bevat heel veel crc errors, het gaat voornamelijk om grote iso files (+600mb). Ook als ik iets installeer van een cdrom komt het corrupt op de raid partitie (zoals max payne 2, deze heeft allemaal grote files waar weer alle zooi inzit). Ook als ik van max payne een iso wil maken en die opsla op de raid partitie is die iso corrupt. Dit is dus erg vervelend, want eigenlijk kan ik helemaal niks met die 80gb.
Heb de volgende dingen geprobeert:
-ISO gemaakt op andere pc, daaro gecheckt, geen crc's dus de cd is goed.
-ISO gekopieert naar de raid partitie, wel crc errors.
-ISO gekopieert naar de gewone partitie (van die 20gb hd), geen crc errors! en de NIC (3com905c geloof ik) is dus ook goed!
-ISO gemaakt op de gewone partitie, geen crc error.
-Daarna iso gekopieert van de gewone partitie naar de RAID, weer crc errors!
nog een paar dingetjes die ik geprobeert heb:
-raid array verwijdert, opnieuw aangemaakt, partities van 30, 30, 16 gb gemaakt. Daarna een quickformat naar FAT32.
-Full format geprobeert, als ik dat doe gaat me array na de 3% al offline (kapt ie er mee dus) (?)
-NTFS full format werkt ook niet, quick weer wel. allebei default clustersize.
-PCI latency patch, met en zonder geen resultaat
-uiteraard nieuwste bios van mobo + de raid controller
-nieuwste via drivers
-nieuwste promise drivers (van de msi site, die van promise werken niet, geen ondersteuning voor lite controllers)
-Me FSB is niet overgeklokt, maar de barton draait wel op 2.1ghz, daar kan het niet aan liggen aangezien me gewone 20gb hd wel normaal werkt)
-me geheugen is ook goed (512mb pc3200 draaiend als pc2100)
Mijn inzicht:
Ik zit nog te denken over 2 mogelijk heden, 1 de PCI-bus creeert al die crc's zodra er data naar de raid controller gaat, en 2 de FAT's van de hardeschijven zijn verrot en moet er dus een full format gedaan worden.
Mijn vraag, heeft het zin als ik de drives 1 voor 1 op de gewone udma aansluit en dan een full format doe? Want zover ik weet word de hele fat toch weer aangepast zodra ik weer een array maak... (ik ga het zoiezo als ik thuis ben uiteraard wel proberen)
Voor de rest heb ik niet met speciale tooltjes zoals PM gekeken, wel met een promise tooltje (die zegt in eerste instantie dat de SMART en ARRAY status vam de schijven goed is).
Tevens heeft het hele zooitje altijd voorheen wel goed gewerkt, zelfs met een FSB van 150mhz deed alles perfect! Maar sinds enige tijd (2weekjes) is het mis gegaan, kan me ook geen handelingen bedenken waardoor het mis gegaan is.
Mochten jullie nog aanvullende info nodig hebben dan hoor ik het wel
[ Voor 1% gewijzigd door Mister_X op 13-11-2003 09:34 . Reden: typo :) ]