Toon posts:

wat is er mis met 10.0.0.0

Pagina: 1
Acties:
  • 682 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:03 ]

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

als ik me goed herinner van mijn informatica opleiding zijn de *.*.*.0 en *.*.*.255 gereserveerd voor het broadcasten (*.*.*.255 is iig voor een broadcast op die ip-range).

De instellingen bij mij thuis staan gewoon automagisch: je router heeft vast wel een DHCP server dus gebruik die anders ook? Als je vaste IPs wil gebruiken kun ej ook proberen om iets als hieronder in te stellen:

192.168.2.100 (router)
192.168.2.101 (pc1)
192.168.2.102 (pc2)

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ipconfig werkt alleen op NT based machines

Windows 9x en ME gebruiken winipcfg

https://discord.com/invite/tweakers

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:28
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 09:31:
Maar nu mijn dilemma.... waarom werkt PC2 wel goed? Ik meen me te herinneren dat IP addressen niet op 0 of 255 mogen eindigen, maar kan er niet meer op komen waarom dat was. Googlen naar '0' is ook niet zinvol en in wat ebookz die ik hier heb kon ik het ook niet vinden. Misschien dat iemand hier dat weet? De vraag is dus waarom PC2 wel werkt!
Dat niet alles 0 of 255 mag zijn komt omdat een IP-adres bestaat uit 8 binaire cijfers. Dus 0 of 1. Bij 0 zijn dat 8x een 0, wat overeenkomt met je subnet mask netwerkadres ja, en bij 255 zijn dat 8x een 1, wat overeenkomt met je broadcastadres.

Maar terugkomend op je vraag, toen je 10.0.0.2 bij DNS ging invullen, stond daarvoor helemaal niets bij DNS-servers? Want dan gaat het zeker niet werken natuurlijk. Overigens is het waarschijnlijk het beste om een IP-adres van de DNS van je internetprovider in te vullen, tenzij die router een eigen DNS-server heeft met forward requests, wat me overigens sterk lijkt.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
Elk subnet heeft een netwerkadres en broadcastadres.. de eerst geldige hostadres wordt 't netwerkadres en het laaste 't broadcastadres, in het bovengenoemde geval is dus 10.0.0.0 het netwerkadres en 10.0.0.255 het broadcast adres..

Je kan deze adressen wel gebruiken voor een client, maar dan kunnen er rare netwerkproblemen ontstaan, het zou dus best kunnen dat PC1 het niet meer deed omdat PC2 in principe een ongeldig hostadres heeft gehad..

[edit]
De meeste broadbandrouters forwarden DNS requests gewoon door naar 't bij de router ingestelde DNS server

[ Voor 13% gewijzigd door Krypt op 13-11-2003 09:39 ]

Pvouput live

Verwijderd

Een kleine beginners foutje. Het ip adres 10.0.0.0 mag je niet gebruiken omdat dat een netwerk adres is en 10.0.0.255 is een broadcast adres. De geldige ip range is van 10.0.0.1 tot 10.0.0.254. Als je de ene pc een andere ip adres geeft bijv. 10.0.0.3 dan is jouw probleem waarschijnlijk opgelost.

• cool0
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Je probleem zit in PC2 deze gebruikt 10.0.0.0 als adres en dat mag niet is een netwerk adres . Daarom mag je bij IP nummering nooit de volgende adressen gebruiken alles beginend met 0 en eindigend op 255.

10.0.0.0 = Netwerkadres
10.0.0.255 = Broadcast adres

Te laat was ik :) maar misschien handig om een keer de netwerk basics door te nemen over subnetten enzo.

[ Voor 18% gewijzigd door cool0 op 13-11-2003 09:41 ]

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Dennis
  • Laatst online: 16-08 17:28
Nouja, hij heeft het nu iig van meerdere personen gehoord :P.

Verwijderd

idd :>

@TS: had even een basic TCP/IP tutorial doorgelezen :O

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

Verwijderd

Als je het echt wilt weten: ethereal...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 10:14:
Verder las ik nog dat iemand dacht dat er geen DHCP gebruikt wordt. Dat is niet waar, beide PC's gebruiken DHCP en de instelling in de router was default, de router deelde dus als default ook 10.0.0.0 uit..... lekkker he!
Dan is er imo toch iets flink mis met de router... Zeker als de router als eerste aan staat :/

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 16:37:
Ik zal de open punten even afzonderlijk noemen:

- Wat is het effect als je onder W98 bij de TCPIP settings onder DNS Server niets invuld en het op 'disabled' laat staan?
Je PC kan geen domeinnamen meer resolven -> geen bruikbare internetverbinding.
- Wat gebeurt er als je als hostadres het netwerk adres (.0) gebruikt met een DNS query (op IP niveau).
Is niet echt te voorspellen. Wazige fouten, dat wel ;)
- Hoe vindt een PC de DHCP server? Stuurt ie een DHCP bericht naar het broadcast adres?
Yup, computers sturen een DHCP-broadcast.
- Hoe komt de uitwisseling van een DNS Server over DHCP tot stand?
In de opties van je DHCP-server geef je aan welke informatie je uit wil geven met een lease. Hieronder ook de DNS-server(s) :)

-Edit-
/me zwaait naar WHiZZi :w

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 16:49 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 16:37:

- Wat is het effect als je onder W98 bij de TCPIP settings onder DNS Server niets invuld en het op 'disabled' laat staan?
Volgens mij kan dat niet eens. Maar als dat toch zou kunnen gaat windows eerst in z'n hosts-bestand zoeken en vervolgens de DNS-query broadcasten naar de gateway. Als ie hier geen gegevens uit kan halen (wat zeer waarschijnlijk is) dan is het dus onbereikbaar.

Kortom, je hebt geen internet verbinding
- Wat gebeurt er als je als hostadres het netwerk adres (.0) gebruikt met een DNS query (op IP niveau).
Geen idee wat je hiermee wilt bereiken.
DNS= Name Server. Oftewel, het omzetten van computernamen naar IP adressen
In een DNS kun je niet opgeven dat je op een .0-ip zit. Een x.x.x.0 is de network name.
- Hoe vindt een PC de DHCP server? Stuurt ie een DHCP bericht naar het broadcast adres?
Hij broadcast idd dat ie een IP adres wil. Stuurt gewoon een pakketje weg met een DHCPREQUEST erin.
- Hoe komt de uitwisseling van een DNS Server over DHCP tot stand?
DHCP zorgt voor IP Adressen en IP gegevens voor systemen
DNS zorgt voor de name-translation

In de DHCP configuratie wordt opgegeven welk mac-adres welk IP krijgt en welke naam daar eventueel bij hoort.
Volgens mij is dit wat ik nog moet weten alvorens ik kan verklaren wat er precies mis was.
Je haalt zowieso een aantal dingen door elkaar. Ik adviseer je om even de FAQ te lezen met de basis netwerkinstellingen.

Het heeft gewerkt zeg je.. dat lijkt me niet echt, ook al gaat Windows 98 nogal vaag om met IP's . Waarschijnlijk is er wel degelijk iets veranderd.

[ Voor 15% gewijzigd door WHiZZi op 13-11-2003 16:51 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 20:09

jjs schreef:

Je PC kan geen domeinnamen meer resolven -> geen bruikbare internetverbinding.

Das dus niet waar. Als je je DNS server(s) krijgt via de dhcp server werkt alles prima, en kan je dns gewoon uitgeschakeld laten en hoeft je daar ook helemaal niks in te vullen. Bij mij werkt het prima op win98.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:04 ]

Verwijderd

snakeye schreef op 13 november 2003 @ 20:03:
Das dus niet waar. Als je je DNS server(s) krijgt via de dhcp server werkt alles prima, en kan je dns gewoon uitgeschakeld laten en hoeft je daar ook helemaal niks in te vullen. Bij mij werkt het prima op win98.
Ja d0h, als je ze alsnog via DHCP krijgt worden ze automatisch ingesteld 8)7

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Ik hebzoiets een keer met windows 95 ook gehad en toen wel bekeken.

Wat windows 95 doet is dat hij eerst een dns udp request maakt. Dit stuurt hij naar een laag lager in de netwerklaag om daarna de dns server in te vullen door de netwerk eigenschappen die in windows 95 lager liggen. Omdat daar Een shortkut zit voor broadcast pakketten (snelheid bij zenden video) wordt dit paket voordat het bij de propperties is geweest de lijn opgezet.

Normaal verdrwijnt dat paket wel en krijg je foutmeldingen. In jouw geval zal die brakke router nat willen gaan toepassen en daarme toch het voor elkaar krijgen er een dns request van te maken.

Je hebt dus gewoon een optimalisatie gevonden die in zo'n geval rare effecten opleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door reddog33hummer op 14-11-2003 15:40 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Pagina: 1