Toon posts:

[usability]zoeksysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Ik zit met het volgend probleem: op site voor vastgoedkantoor heb ik een zoeksysteem gemaakt om naar het vastgoed te zoeken.

Nu heb je daar de mogelijkheid om naar ofwel panden ofwel gronden te zoeken en ook te kijken in welke gemeente en te filteren op de prijs. Ik ben met een oplossing naar voor gekomen waarbij je met een checkbox (bvb lijst met gemeentes) alle gemeentes kan "ontklappen".

Er staat echter ergens een artikel online waarin staat dat checkboxes daar gewoonweg niet voor dienen en dat dit nogal verwarrend is! Misschien kan hier mij iemand de juiste tips geven?

Het nut van de zoekknop is momenteel ook beperkt voor de filter van prijs want de andere filters worden "after postback" toegepast, wat denken jullie hier van?

Het zoeksysteem staat op http://www.dekrem.be/page.aspx?page=ucsearch&type=tekoop

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 08:55 ]

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Ik vind er niets mis mee hoor :) Het ziet er lekker duidelijk uit, en ik kon als bezoeker die de site voor het eerst bezocht binnen no-time vinden wat ik zocht, en dat is het doel van zo'n zoek machine toch?

Stop uploading passwords to Github!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:43
enig minpuntje, zet de pand en grond radiobuttons eens in dezelfde group?

als ik er namelijk 1 selecteer en na de verandering de ander, gebeurt er niks (behalve een refresh die ze allebei leeg maakt)

rm -rf ~/.signature

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

ik zou eerder gebruik maken van de standaard explorer mapstructuur.. dat is imho duidelijker voor een gebruiker dat je daaronder iets kan uitklappen. een voorbeeldje uit de MSDN: Internet Explorer zoekopdracht

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Werkt op zich wel lekker, ik vind alleen dat continue gerefresh van de hele pagina iets te. Wellicht kan je wat met iFrame-achtige dingen doen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• zakalwe
  • Laatst online: 05-06 06:56
Gebruik anders gewoon een driehoekje wat je kantelt als ie opengeklapt is...

Zoiezo vind ik de zoekpagina verwarrend:
- de gebruiker heeft nog geen zoekcriteria ingevoerd en krijgt al wel resultaten (die een groot gedeelte van het scherm opeisen maar waarschijnlijk niet relevant zijn voor de gebruiker);
- Het lijkt nu alsof je 2 modi hebt om te zoeken, je kan zoeken op pand, daarna een gemeente selecteren en dan op prijs filteren én je kan zoeken op grond ... etc. Verwarrend is het feit dat er zonder pand of grond te selecteren al resultaat wordt getoond. Dus, zoals het nu werkt heb je eigenlijk 3 methodes om te filteren...als dat zo is zal je deze mogelijkheden ook visueel moeten scheiden (lijntje/kleurtje).
- de pagina verversen terwijl ik 5 gemeentes probeer te selecteren is ook vrij irritant te noemen ;)
- tevens zou ik het de gebruiker wat makkelijker maken bij het filteren op prijs, laat gewoon 2 pulldown menuutjes zien waarmee de gebruiker een ondergrens en/of bovengrens kan aangeven.

misschien zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.macadelic.nl/external/zoeksysteem.gif

[ Voor 6% gewijzigd door zakalwe op 13-11-2003 10:32 . Reden: plaatje ]

Verwijderd

Topicstarter
:*)
Dit zit er mooi uit! (OS X?) ik ga al jullie raad volgen en het eens aanpassen!
Zakalwe schreef op 13 november 2003 @ 09:54:
Gebruik anders gewoon een driehoekje wat je kantelt als ie opengeklapt is...

Zoiezo vind ik de zoekpagina verwarrend:
- de gebruiker heeft nog geen zoekcriteria ingevoerd en krijgt al wel resultaten (die een groot gedeelte van het scherm opeisen maar waarschijnlijk niet relevant zijn voor de gebruiker);
Ze krijgen al direct resultaat omdat ze hebben geklikt op vastgoedaanbod >> te koop.
- Het lijkt nu alsof je 2 modi hebt om te zoeken, je kan zoeken op pand, daarna een gemeente selecteren en dan op prijs filteren én je kan zoeken op grond ... etc. Verwarrend is het feit dat er zonder pand of grond te selecteren al resultaat wordt getoond. Dus, zoals het nu werkt heb je eigenlijk 3 methodes om te filteren...als dat zo is zal je deze mogelijkheden ook visueel moeten scheiden (lijntje/kleurtje).
- de pagina verversen terwijl ik 5 gemeentes probeer te selecteren is ook vrij irritant te noemen ;)
Met die tabladen dat jij voorstelt is het al veel beter!
Wat zou ik aanvangen met die autopostback's? Waarom ik dat heb gedaan is omdat onze papa de tip had gegeven dat als je "zoeken in gemeente" had openstaan en hij van appartementen naar woningen switchte de gemeentes moesten worden aangepast. Aangezien dat de pagina dan moet herladen, pas ik inneens mijn search Result ook aan.
En aangezien ik hierboven mijn search result automatisch aanpaste, moest ik dat ook doen voor die gemeentes, niet?
- tevens zou ik het de gebruiker wat makkelijker maken bij het filteren op prijs, laat gewoon 2 pulldown menuutjes zien waarmee de gebruiker een ondergrens en/of bovengrens kan aangeven.

misschien zoiets:
[afbeelding]
dank u voor die afbeelding! Ik ze laten zien aan m'n designer, hij moet het dan maar namaken ;-)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zoeksysteeem een beetje aangepast zoals jullie het hebben gevraagd!
Is het nu beter zo?
http://www.dekrem.be/page.aspx?page=ucsearch&type=tekoop

• zakalwe
  • Laatst online: 05-06 06:56
Door je rollovers en de gebruikte kleuren is het nu niet duidelijk welke keuze je hebt gemaakt, grond of pand. Ik zou dat wat duidelijker weergeven. Je moet duidelijk kunnen zien welke de geselecteerde is.
Pagina: 1