Toon posts:

Olympus C-750UZ onscherpe foto's bij weinig licht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuwe cam kopen en ik twijfel hevig tussen de c-750 en de Canon G3. Nu heb ik de mogelijkheid gekregen om de 750 een tijdje te proberen.
Dat ben ik dus aan het doen maar ik krijg er maar geen mooie scherpe foto's meegemaakt. Zelfs in de automatische stand valt het resultaat me erg tegen. Nu moet ik er bij vertellen dat ik momenteel alleen 's-avonds foto's kan maken. Ik heb de WB aangepast en de sluitertijd maar niets helpt. Ligt dat aan mij of heeft iemand tips voor andere instellingen?

Ik vind de 750 trouwens een schitterende cam. Metalen behuizing en prachtige zoom! Daar ligt het niet aan!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 08:48 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-02 13:04
ik weet niet of je het weet, maar je kan nog altijd een externe flash op die camera zetten ;)

Verwijderd

Al jaren is het een probleem onder de digitale camera's om bij "slechte lichtomstandigheden" (dat is al binnenshuis bij normaal kunstlicht) scherp te kunnen stellen. Meestal worden algoritmen gebruikt die reageren op verticale voorwerpen (grote contrasten).

Ik begon ooit met een Ricoh 5300, die toentertijd aangeprezen werd in een aantal tijdschriften. Binnenshuis foto's maken van m'n honden was onmogelijk.
Gelukkig zag de leverancier ook het probleem in.
De Oly C-2020Z die ik sindsdien heb is een stuk beter in staat om scherp te stellen op pluizige, donkere voorwerpen.

Sindsdien test ik camera's (als anderen bijvoorbeeld op zoek zijn ofzo) altijd achterin de winkel (magazijn ofzo), met een hond of pluche knuffelbeest (donker) op 1-2 meter voor bijvoorbeeld een deur (verticale lijnen).

Recentelijk heb ik gestoeid met een Oly 750Z, Oly C-5050Z, Minolta Z1 en nog wat spul, maar ik was diep bedroefd over deze camera's.

Ook valt het me op dat sinds de 2020Z de hoeveelheid ruis alleen maar is toegenomen (meer pixels op zelfde oppervlakte waarschijnlijk), zodat de camera's (bij automatische instellingen) lange sluitertijden gaan gebruiken en de ISO waarden niet boven de 80-100 laten komen.

Recentelijk heb ik nog gespeeld met de Canon 300d en die kon in ieder geval zonder hinderlijke ruis (er is wel wat ruis, maar dat verbleekt bij wat bovengenoemde camera's produceren) tot behoorlijke ISO waarden komen (400-800). Ik geef toe dat dit qua prijs en type nogal afwijkt, maar als ik dan kijk naar de verschillen tussen de prestaties van de Z1 (ca. EUR 400), C-5050Z (ca. EUR 600) en zelfs de Minolta 7i (EUR 800), en die van de 300d (EUR 1000) dan vallen die eerstgenoemde modellen wel erg tegen.
'k Heb nog niet zelf kunnen kijken naar modellen als de Sony DSC-828 en de Minolta A1, maar het prijsniveau daarvan komt weer erg overeen met de Canon.

Het probleem dat je hebt gemerkt is blijkbaar een algemeen probleem met consumer digicams. Een autofocus assist light kan er blijkbaar niet meer vanaf. De prijsstelling is zo scherp (scherper dan de foto's).