Booten van CD gaat niet meer

Pagina: 1
Acties:

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Na een harde schijf wissel wil mijn systeem niet meer booten van CD's. Hij lijkt alle instellingen in de bios gewoon te negeren. De lampjes van de CDROM drives gaan wel branden, maar tijdens het booten komt er geen melding dat hij kijkt of hij van een CD kan booten.

Vervolgens probeert hij wel van de harde schijf te booten, die in een ander systeem geformateerd is (NTFS). Het resultaat is dat ik oneindig lang '40 ' over mijn beeldscherm zie verschijnen.

Het systeem is als volgt:

Chaintech 7KJD mobo
Lite-On CD/RW
DVD-ROM

Ik heb de bios al op default instellingen gezet en ook hard gereset, dat hielp echter niets. Ook heb ik het met verschillende bootable CD's geprobeerd, van XP tot FreeBSD en QNX, welke zeker zouden moeten werken. IDE kanalen heb ik ook verwisseld, een CDROM drive afgesloten, HDD afgesloten, alle bios opties, ESCD opnieuw laten laden, niets helpt!

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want het begint me nu toch wel op de zenuwen te werken en kan niets waardevols op GoT en google vinden.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als een andere CDROM drive niet helpt, vervang dan je mobo.

Hoe heb je de HDD eigenlijk gewisseld? Terwijl het systeem nog aanstaat ofzo?

• koffercomputer
  • Laatst online: 14-08 12:26
Misschien een hele domme opmerking, maar ik heb eens gehad dat een oud compaq bordje niet van CDROM wilde booten als ik geen floppydrive aangesloten en in de bios ingesteld had.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• narotic
BalusC schreef op 13 november 2003 @ 08:14:
Als een andere CDROM drive niet helpt, vervang dan je mobo.

Hoe heb je de HDD eigenlijk gewisseld? Terwijl het systeem nog aanstaat ofzo?
Nee, het systeem stond uiteraard uit :) Je vermoedt een doorgebrande chip/controller oid op het mobo?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoiets kan trouwens ook door ESD (statische elektriciteit) ontstaan. Zit de PC wel aan een geaard stopcontact? Had je jezelf wel ontladen? Geen wollen/fleeche trui/sweater aangehad?

• narotic
BalusC schreef op 13 november 2003 @ 10:00:
Zoiets kan trouwens ook door ESD (statische elektriciteit) ontstaan. Zit de PC wel aan een geaard stopcontact? Had je jezelf wel ontladen? Geen wollen/fleeche trui/sweater aangehad?
Zelf niet ontladen, wel een wollen trui...het zou dus kunnen. Zou de eerste keer voor mij zijn dat ik met ESD iets kapot maak.

Zijn er nog methodes waarmee ik 100% zeker vast kan stellen dat het mobo kapot is? Zou graag vanmiddag nog een nieuwe halen anders!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zijn er nog methodes waarmee ik 100% zeker vast kan stellen dat het mobo kapot is? Zou graag vanmiddag nog een nieuwe halen anders!
Een andere PC met ongeveer dezelfde hardware, zodat je onderdelen kan uitwisselen cq uitsluiten :) Je zou het ook bij de PC-boer kunnen laten testen. Als je nog garantie hebt, dan kun je bijvoorbeeld je mobo gewoon laten omruilen.

• narotic
Vanmiddag zal ik nog proberen wat onderdelen uit te sluiten en het systeem met zo min mogelijk hardware te booten. Heb er weinig vertrouwen in, maar ja, je weet het maar nooit. Anders gewoon nieuw moederbord...

Niemand meer enig ander idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik zou het zelf namelijk echt niet meer weten, heb voor mijn gevoel vrijwel alles al wel getest...

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb dit ook een keer meegemaakt met een Compaq Deskpro, kwam er achter dat ik de CD-rom drive als master moest instellen ipv Cavle select, hoewel dit ook zou moeten werken.
Misschien anders cd-rom als enige boot device instellen?

succes

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• narotic
Ik heb al boot sequence CDROM -> CDROM -> CDROM geprobeerd, zonder succes. Ook heb ik de CDROM drives als master en slave, alleen master, alleen slave op beide IDE kanalen geprobeerd, geen succes...

• narotic
update:

Ok, de situatie is nu anders, mijn vraag is nu:

Hoe kan het in hemelsnaam zo zijn dat hij na een halve dag rust het wel doet!!! Ik heb de computer vannacht niet werkend afgesloten, niets gewijzigd en ben gaan slapen en vandaag naar school. Ik zet m net aan en hij werkt nu :S Ik snap er de ballen van!

PS: wel blij dat ie het doet, scheelt me weer een nieuw mobo kopen.

Verwijderd

narotic schreef op 13 november 2003 @ 16:16:
update:

Ok, de situatie is nu anders, mijn vraag is nu:

Hoe kan het in hemelsnaam zo zijn dat hij na een halve dag rust het wel doet!!! Ik heb de computer vannacht niet werkend afgesloten, niets gewijzigd en ben gaan slapen en vandaag naar school. Ik zet m net aan en hij werkt nu :S Ik snap er de ballen van!

PS: wel blij dat ie het doet, scheelt me weer een nieuw mobo kopen.
ik denk dat je computer moe was :P hij moest uitrusten
Pagina: 1