Layout verschil IE vs. Firebird

Pagina: 1
Acties:

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 15:18
Hallo,

Ik gebruikte tot voor kort enkel IE6, maar heb onlangs ook Firebird geinstalleerd.
Hier zag ik tot mijn verbazing dat mijn achtergrond plaatjes in mijn tabel niet zichtbaar zijn.

Het gaat hier om het type:
.stylesheetje {
background: #e0e0e0 url(plaatje.gif) fixed;
}

en dan aangeroepen als:

<table><tr><td class=stylesheetje>blabla</td></tr></table>

Ik heb op w3.org zowel mijn html als mijn css door de Validator heen gehaald, en aan de hand daar van het een en ander aangepast, maar ik krijg het nog steeds niet voor elkaar. Volgens de css-validator is het nu correct, dus ik snap niet zo goed waarom het dan toch niet werkt onder FireBird.

Heeft iemand enig idee?

[ Voor 17% gewijzigd door JozyDaPozy op 23-06-2026 12:50 . Reden: url verwijderd ]

Verwijderd

zet eens quotes om de value van je attribute...
class="stylesheetje"

dat moet je sowieso overal doen, want je doet het nergens.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 01:15 ]

• JozyDaPozy
Heb het nu allemaal (je hebt gelijk, is veel netter zo) tussen " " gezet..
Maar helaas nog geen oplossing...

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

url("plaatje.gif")

moeten ook quotes omheen.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Clay schreef op 13 november 2003 @ 09:56:
url("plaatje.gif")

moeten ook quotes omheen.
The format of a URI value is 'url(' followed by optional whitespace followed by an optional single quote (') or double quote (") character followed by the URI itself, followed by an optional single quote (') or double quote (") character followed by optional whitespace followed by ')'. The two quote characters must be the same.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

En probeer je een beetje aan de w3c standaard te houden, kan je veel problemen voorkomen. En het is later makkelijker problemen oplossen.

http://validator.w3.org/

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

CrashOne schreef op 13 november 2003 @ 12:00:
En probeer je een beetje aan de w3c standaard te houden, kan je veel problemen voorkomen. En het is later makkelijker problemen oplossen.

http://validator.w3.org/
Dat heeft hij dus al gedaan, de validator van w3.org is niet zaligmakend en heeft ook niet de oplossing gebracht.

Hoewel de huidige code idd een behoorlijk puinhoop is :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 12:05 ]

Verwijderd

Zo goed is die site nu ook weer niet gevalideerd:

Stylesheet
Site

Het barst nog steeds van de fouten!

Daarnaast zijn al die scripts ook volkomen overbodig: de mouseover effecten kunnen ook, veel eenvoudiger, met uitsluitend HTML en CSS worden bereikt. BMP plaatjes zijn ook niet handig, als je wilt dat alle browsers ze goed kunnen weergeven. Bovendien zijn BMP's onnodig groot in vergelijking met GIF's of PNG's (voor schematische plaatjes) of JPG's (voor foto's).
jozy2002 schreef op 13 november 2003 @ 01:09:
Ik gebruikte tot voor kort enkel IE6, maar heb onlangs ook Firebird geinstalleerd.
En dan run je een site voor software en webdevelopment? :X

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 12:48 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
.stylesheetje {
background-image:  url(plaatje.gif);
background-attachment: fixed;
background-color: #e0e0e0;
}

zo is het iig validated

En stop je <style> gedeelte eens in je <head>

[ Voor 38% gewijzigd door Eskimootje op 13-11-2003 12:34 ]

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

optional volgens de specs misschien. xbrowser heb je met dubbelquotes het minste (nooit) gezeik.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Clay schreef op 13 november 2003 @ 13:13:[...]
optional volgens de specs misschien. xbrowser heb je met dubbelquotes het minste (nooit) gezeik.
Mag ik dat weerleggen? :)

Heb er een keer een dagje op gezeten, maar met quotes werkte mn background-image niet in explorer voor de Mac. Versie weet ik echt niet meer. * SillyJW doet sindsdien alleen nog maar zonder quotjes, en dat gaat tot nu toe altijd nog prima.

• JozyDaPozy
style in m'n head gedaan, (ja was vies)
css stukje aangepast, en inderdaad, mijn site ziet er nu hetzelfde uit in IE & Firebird! Heel fijn! :)
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 12:28:
Daarnaast zijn al die scripts ook volkomen overbodig: de mouseover effecten kunnen ook, veel eenvoudiger, met uitsluitend HTML en CSS worden bereikt.
MORA, hoe kan ik die scripts dan in HTML/CSS maken? En wat heeft dit voor voordeel ten opzichte van de huidige manier?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

jozy2002 schreef op 13 november 2003 @ 19:14:
style in m'n head gedaan, (ja was vies)
css stukje aangepast, en inderdaad, mijn site ziet er nu hetzelfde uit in IE & Firebird! Heel fijn! :)

[...]

MORA, hoe kan ik die scripts dan in HTML/CSS maken? En wat heeft dit voor voordeel ten opzichte van de huidige manier?
Het voordeel hiervan is:
- sematisch correcte HTML, makkelijk bij het aanpassen van de layout in een later stadium, alles kan via het stylesheet gebeuren
- Toegankelijkheid voor niet javascript gebruikers zoals gehandicapten
- minder code, pagina's laden sneller

Hoe je het kunt doen kan je hier vinden:
http://css.maxdesign.com.au/index.htm

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 21:24
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 12:28:
Zo goed is die site nu ook weer niet gevalideerd:

Stylesheet
Site

Het barst nog steeds van de fouten!

[...]
idd het is een ramp

inno

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Johnny schreef op 13 november 2003 @ 21:54:

- Toegankelijkheid voor niet javascript gebruikers zoals gehandicapten
Waarom is het dan toegankelijker voor gehandicapten? Misschien wat off-topic maar ik ben wel geinteresseerd in toegankelijkheid enzo :)

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Waarom is het dan toegankelijker voor gehandicapten? Misschien wat off-topic maar ik ben wel geinteresseerd in toegankelijkheid enzo
Dit komt doordat computersoftware voor gehandicapten nogal wat beperkingen met zich meeneemt.

Een webbrowser voor blinde mensen heeft namelijk nogal een brakke HTML ondersteuning
Je moet je webiste eens bekijken in een text web browser. b.v lynx (linux) Netscape 3 (is nog steeds te downloaden)

Het enige wat je dan ziet is text en links
een [html]<a href="#">linknaam</a>[/html]
ziet zo'n tekstbrowser wel maar window.location='http://wawewa.nl' gaat hem al te ver.

Wanneer je dus ook een website heel toegangkelijk wilt maken dan check je voor het laden of het geen textbrowser is ...zoja dan redirect je deze naar een plain HTML page

denk ik;)

• JozyDaPozy
Ok, maar dan heb ik vraagje..
Als ik nu naar de Validation Results ga kijken dan zie ik o.a. deze error:
code:
1
2
Line 74, column 65:  end tag for element "U" which is not open  (explain...).
  ... "<a href='mailto:" + address + "'><u>"+address+"</u></a>";

maar ik open en sluit hier toch netjes mijn U-tag? Kan de validator het niet aan omdat dit stukje in een javascript-var staat of zie ik iets over het hoofd?

En hetzelfde geldt voor deze error:

code:
1
2
Line 86, column 39:  there is no attribute "ONCONTEXTMENU"  (explain...).
   <BODY bgcolor="#ff8000" OnContextMenu="return false" ondragstart="return false"

de waarde OnContextMenu bestaat wel, hij werkt ook in zowel IE als Firebird, waarom dan toch deze foutmelding.. Ik snap dat het geen ATTRIBUTE van <BODY> is, maar het is wel gewoon geldige code, toch? ;)

[ Voor 30% gewijzigd door JozyDaPozy op 14-11-2003 00:54 . Reden: voorbeeld toegevoegd ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15

Garyu

WW

MAZZA schreef op 13 november 2003 @ 23:03:
[...]

Waarom is het dan toegankelijker voor gehandicapten? Misschien wat off-topic maar ik ben wel geinteresseerd in toegankelijkheid enzo :)
Misschien ook PDA's en Wappers enzo? Meeste webbrowsers daar zijn ook geen helden in het gebruiken van javascript. Daarnaast is een overdaad aan scripts irritant :p.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
jozy2002 schreef op 14 november 2003 @ 00:37:
[...]

de waarde OnContextMenu bestaat wel, hij werkt ook in zowel IE als Firebird, waarom dan toch deze foutmelding.. Ik snap dat het geen ATTRIBUTE van <BODY> is, maar het is wel gewoon geldige code, toch? ;)
Ik ben niet zo bekend met javascript, maar dit betekend meestal dat oncontextmenu geen onderdeel van de ECMAScript Language Specification is, of dat oncontextmenu niet binnen de body tag gebruikt hoort te worden (of beide). :)

Trouwens in veel zakelijke omgevingen staat javascript ook UIT, ik dacht zelfs dat het percentage gebruikers met Flash ondersteuning hoger is dan het percentage gebruikers met javascript AAN. Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb helaas, wellicht A list Apart.

[ Voor 39% gewijzigd door Justice op 14-11-2003 01:15 ]

Human Bobby

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

oncontextmenu is een IE-propriety eventhandler, het zou mij verbazen (en betreuren) als ze dat ook in Mozilla / FB hebben ingebakken (daar zijn trouwens andere mogelijkheden om het contextmenu te voorkomen).
Om de validatie-error daarop te vookomen kan je 'm binnen script toekennen:
JavaScript:
1
2
3
if (typeof document.oncontextmenu != 'undefined') {
  document.oncontextmenu = cancelEvent;
}

wb HTML in JS strings kan je speciale karakters escapen:

JavaScript:
1
document.write('\<b\>bold\<\/b\>');

het is trouwens kortzichtig om vanuit veiligheids-oogpunt javascript uit te zetten, maar ondertussen wel het gebruik van plugins toe te staan; er zijn al jaren geen beveiligingsissues mbt javascript meer gevonden, itt sommige plugins. Nog maar niet te spreken over ActiveX en wat je daar wel niet mee kan doen...

[ Voor 24% gewijzigd door crisp op 14-11-2003 08:18 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1