Toon posts:

[Cobol] newbie vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil beginnen met COBOL leren. Puur om te kijken wat voor soort taal het is, en wat ik er wel / niet mee kan.

Ik had twee vraagjes:

- Ik heb 3 boeken uit de 2ehands boekenwinkel gehaald. 1 oefenboek, 1 boek uit '79 (nederlands) en een ander uit '87 (engels).

Mijn engels is best redelijk, maar dit is voor mij dermate ingewikkeld dat ik het liever in het nederlands lees. Ik geloof dat er na 79 nog een nieuwe cobol standaard uit is gekomen. Is het verschil zodanig groot dat ik per definitie _niet_ het boek uit '79 moet nemen?

- Wat voor compiler/editor gebruiken jullie. Aangezien je met de verschillende modulen en niveaus werkt kan je niet een standaard editor (vi ofzo) gebruiken.
Graag voor Windows of Linux / FreeBSD.

Ik heb uiteraard gezocht, maar ik weet eigenlijk niet heel goed waar ik naar moet zoeken (cobol editor, cobol development kit ?) ik zag wel een programma van fijutsu, maar dat was ook allemaal .NET gedoe, en ik moet het gewoon heel simpel hebben om het niet verwarrend te maken.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 00:10
Als je zoekt op COBOL IDE (integrated development environment) kom je onder andere een plug-in voor Eclipse tegen. Verder lijkt me dat om de taal te leren een beetje "standaard" editor (voor KDE zou ik denken: Kate; voor Windows: UltraEdit) wel moet voldoen.

Een beetje Google'n leerde mij dat er in 1985 een revisie van de COBOL standaard is geweest (dat is ook de laatste, geloof ik) maar ik zou verder niet weten hoeveel die inhoudelijk verschilt van de eerdere versie. Als het Engels een groot probleem voor je is, zou je kunnen beginnen met de Nederlandse versie; daarna je kennis upgraden naar de nieuwste revisie van de standaard kan nooit heel ingewikkeld zijn.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:38
Ik heb thuis nog ergens een Nederlandstalig COBOL boek liggen van Ebbinckhuizen. Dat boek is geschreven naar de laatste COBOL versie.

Ooit heb ik nog de CA - Realia (ofzo, 't is al een jaar of 6 geleden) compiler gebruikt onder DOS/Win

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

ik gebruik de Rmcobol compiler.
Opgelet als je grafisch begint te programmeren, de verschillen tussen de compilers zijn namelijk nogal groot

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 11:58

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Er is sinds een aantal jaar ook ACU-COBOL, daarmee kun je in windows programmeren, ik weet echter niet of er ook een gratis versie van verkrijgbaar is.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Verwijderd

Ik heb 5 jaar cobol geprogrammeerd op het mainframe.
Het is een taal voor hoofdzakelijk admnistratieve processen, niet voor grafische toepassingen om een gui mee te bouwen oid.
Als je een goed boek wil, ga dan voor Ebbinckhuizen. Dat is de nerderlandse goeroe op Cobol gebied.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een cobol compiler onder FreeBSD (open-cobol).

Ik doe het volgende programma:

code:
1
2
3
4
5
IDENTIFICATION DIVISION.
PROGRAM-ID. helloworld.
PROCEDURE DIVISION.
DISPLAY "Hello World!".
STOP RUN.

die compile ik met:

code:
1
2
> cobc helloworld.cob
helloworld.cob:1: invalid indicator: `F'

Die error krijg ik dus.

Wat doe ik in dit simpele programma al verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 11:19 ]

Verwijderd

Je extensie moet cbl zijn (dit wordt gecompiled naar cob)
je moet een standaard paragraaf voorzien(denk ik)
en stop run. vanachter typen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 11:16:
Je extensie moet cbl zijn (dit wordt gecompiled naar cob)
je moet een standaard paragraaf voorzien(denk ik)
en stop run. vanachter typen
De STOP RUN. had ik (was ik alleen vergeten over te quoten).

De compiler lijkt geen onderscheid te maken tussen .cbl of .cob.

Ik doe dit aan de hand van het volgende document:

http://open-cobol.sourcef...World-.html#Hello%20World!

edit:

ik heb nu een andere helloworld gemaakt, die doet het wel. In de handleiding werd er niet zo duidelijk verteld dat je ook de kolommen moest respecteren. Na wat tabs werkt het. :)

edit2:

ik heb cobol highlighting voor vim gevonden: http://dimensional.com/~sitaram/cobol/

werkt best aardig op het eerste gezicht :P

edit3:

heeft iemand nog andere cobol editors (met highlighting enzo)?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 12:13 ]

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-08 20:24
De kolommen zijn inderdaad heel belangrijk. (niet meer in de nieuwste versie 2003 van cobol).
Altijd vanaf positie 8 beginnen en niet voorbij positie 72 gaan. Alles wat er voor en erna ligt wordt niet meegenomen.
Er zijn wel grafische interfaces voor cobol, die van Acu-cobol is al genoemd. Verder zijn er nog Fujitsu-cobol en Netexpress van Microfocus. Van de laatste kan je via www.microfocus.com een trial versie krijgen.

Object reference not set to an instance of an object

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Volgens mij was OO-COBOL uit 2000 de laatste. Zoiets zag ik op een sheet op een college.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Macros schreef op 13 november 2003 @ 19:28:
Volgens mij was OO-COBOL uit 2000 de laatste. Zoiets zag ik op een sheet op een college.
Ja, maar ik hoef nog niet zo nodig OO COBOL. Dat komt misschien later wel.

Wel interessant dat ze de taal toch door ontwikkelen
Pagina: 1