[Win all] Taskbar verwijderen (compleet weg dus)

Pagina: 1
Acties:

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 13:21
Ik ben bezig met een computer op te zetten welke gebruikt zal gaan worden door een ouder persoon.

Deze computer wil ik volledig afschermen en dus wil ik dat alleen de desktop beschikbaar is met enkele spelletjes en verder niets.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om in Windows, welke versie maakt niets uit, maar het liefst 98 of 2000, de taakbalk weg te halen zodat deze niet meer beschikbaar is.

Ik heb de search al gebruikt en flink gegoogled, of ik gebruik de verkeerde keywords (vast wel) of er is niets over bekend ;)

Kan iemand me verder helpen?

• Voutloos
  • Niet online
Windows met useraccounts. Hem bezoeker rechten geven. Klaar.

Startbalk weghalen, schiet niet op. Hij kan dan nog altijd de icoontjes verprutsen en per ongeluk op [Windowstoets]+R of E drukken.

{signature}

• Exyge
Ik ben niet van plan een toetsenbord aan te sluiten dus dat probleem zal niet voorkomen. Dit had ik misschien in mijn beginpost moeten melden.

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Euh, Als je alleen wat icoontjes wil en verder niks kan je er voor kiezen om als shell niet de explorer op te starten, maar iets anders.

In Win98 kan je bv. voor progman.exe kiezen (Is de W3.11 "explorer").
Heb ff niet bijdehand hoe, maar op me werk wel. FF geduld tot morgen :)

Firmpete on Aerie Peak

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Waarom zou je in godsnaam een computer aan iemand geven zonder toetsenbord? diegene kan dan niet eens een mailtje tikken. Als het echt alleen om de spelletjes gaat had je diegene beter een Xbox oid aan kunnen smeren, was nog goedkoper geweest ook. |:(

Als je je er een beetje in verdiept is Windows 2k/xp echt wel zo af te schermen dat iemand er weinig aan kan vern**ken... zelfs met toetsenbord ...

• Exyge
FirmPete Thanks, ik wacht met smart tot morgen :)

En Ali: de PC is voor een oma die soms nogal eenzaam is, en iets te doen heeft, dan kan ze nu wat hartenjagen en patience spelen zonder dat de computer onderhoud vergt of dat er iets mis kan gaan.

Een Xbox zou net iets teveel gevraagd zijn :)

Verwijderd

Waarom zou je in godsnaam een computer aan iemand geven zonder toetsenbord?
Ik wou net hetzelfde zeggen :)
Hoe wil je zonder toetsenbord een naam bij de highscores zetten? Savegames opslaan? Cheatcodes invoeren? En ga zo maar door...
Iemand die alleen games speelt moet je inderdaad gewoon achter een console zetten. Of als het dan echt persé een PC moet zijn, vervang de explorer dan door een menu-interface zoals MyHTPC.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 01:09 ]

Verwijderd

misschien nog niet gedacht aan een computer met educatieve spelletjes voor stel, peuters of zo.

of misschien een computertje dat op een tentoonstelling staat, waarbij je wilt dat niemand daar ff de achtergrond aanpast ipv te leren over chromosonen of zo :)

on topic : je kan misschien ook al die spelletjes proberen combineren in één programma, en ervoor zorgen dat je enkel dat programma kan exitten met behulp van een keyb? :)

voor de rest geen zinnig idee :|

edit : na duchtig herlezen van het topic moet ik beter eerst zou lezen en dan spreken. :o

smijt deze reply er maar als hij in je oog prikt, modje

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 01:12 ]

• Exyge
NCGQ het moet zo simpel mogelijk zijn, dus gewoon met 1 muisklik op een vergrote knop kunnen klikken (voor het bijziende oog :) )

Hiscores intypen hoeft niet, ik zoek dus ook (kaartspelltjes) specifiek spellen die geen toetsenbord zullen gebruiken.

• FirmPete
  • Niet online
In w2k/xp werkt dit:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Waarde shell explorer.exe veranderen in sol.exe
Als je dan opstart krijg je alleen solitair en anders niks. :)

Als je in VB ofzo een proggie schrijft met drie knoppen die je drie spelletjes opstarten, kan je als shell dat progje kiezen.

(Voor de mensen die bovenstaande proberen: via ctrl-alt-del, new task, kan je regedit starten om explorer weer terug te zetten)

In win98 kan je simpelweg dos opstarten en explorer.exe vervangen door je favoriete programmaatje.

[ Voor 47% gewijzigd door FirmPete op 13-11-2003 01:16 ]

Firmpete on Aerie Peak

• Exyge
:D

hehe, ik denk dat er wat meer variatie gewenst is :).

.maar de shell veranderen zou idd goed kunnen, maar ik heb geen idee wat ik daarvoor zou moeten gebruiken. om enkel een website te tonen gebruik je IE als shell, wat leuk is voor een presentatie pc.

• FirmPete
  • Niet online
Maar IE kan je ook programma's laten starten!

Moet je je security op nul zetten, maar dat moet best lukken/kunnen. Webpaginaatje als homepage met drie mega knoppen, klaar is al bijna klara.

[ Voor 27% gewijzigd door FirmPete op 13-11-2003 01:20 ]

Firmpete on Aerie Peak

• Exyge
Volgens mij (van wat ik geprobeerd heb) krijg je op het moment dat je dan het programma aanklikt een download scherm van IE.

of zou ik het programma dan anders moeten aangeven dan met een href?

Verwijderd

Exyge schreef op 13 november 2003 @ 01:11:
NCGQ het moet zo simpel mogelijk zijn, dus gewoon met 1 muisklik op een vergrote knop kunnen klikken (voor het bijziende oog :) )
Heb je dat MyHTPC wel bekeken dan? Die knoppen kun je zelf instellen (grootte, lettertype), je kunt het echt zo simpel maken als je wil... En het werkt al vanaf Win98 en hoger, is gratis, redelijk klein (geen supercomputer voor nodig). Neem gewoon ff een kijkje op die site, wie weet is het ook meteen een leuk leerproces voor je :)

btw, onder win9x stel je een andere shell in dmv system.ini aan te passen.
Er staat vrijwel meteen bovenin de regel "shell=explorer.exe". Daar kun je explorer.exe veranderen in bijvoorbeeld progman.exe. Maar of dat makkelijker werkt dan de explorer weet ik zo net nog niet. Met progman kun je ook genoeg knoeien met 't OS :)

• Exyge
thanks ncgq, ik zal morgen progman en mythpc allebij even testen.

• FirmPete
  • Niet online
Exyge schreef op 13 november 2003 @ 01:22:
Volgens mij (van wat ik geprobeerd heb) krijg je op het moment dat je dan het programma aanklikt een download scherm van IE.

of zou ik het programma dan anders moeten aangeven dan met een href?
Je kan met een paar regels VBS ook programma's starten.

http://msdn.microsoft.com...cript56/html/vbstutor.asp

Kan je alles vinden. Je moet dan ff zoeken naar hoe je VBS in html plakt en dan code als dit er in plakken
code:
1
2
set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.Run "spelletje1.exe"

Firmpete on Aerie Peak

• Diddle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misschien zou Windows Configurator je kunnen helpen.
Kun je in feite de hele computer mee dicht timmeren. Hij slaat alleen het wachtwoord op in het register, dat is het enige nadeel.
Hier kun je het/hem downloaden:

http://freeware.prv.pl/
Pagina: 1