[DNS] Reverse DNS werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 00:05
Ik heb zelf 3 domeinen draaien op een Windows 2000 Server (SP4)
Deze domeinen hebben als nameservers in de domain registry de verwijzing naar mijn eigen DNS op dezelfde server. Ik gebruik dus Windows 2000 DNS management.

ns.mijndomain.net
ns2.mijndomain.net

Ik heb 8 vaste IP's. Forward lookup DNS werkt allemaal prima.
Deze zijn bijv.:
195.64.86.128 t/m 195.64.86.136 (fake)

Ik heb in de Reverse Lookup Zone een zone aangemaakt:
86.64.195.in-addr.arpa
Binnen deze zone heb ik een Pointer (PTR) record naar 134 die verwijst naar backoffice.mijndomain.nl

Echter als ik een PING -a 195.64.86.134 doe krijg ik als hostname de naam van de primary Nameserver, dus ns.mijndomain.net [195.64.86.134]
Terwijl het IP van deze ns.mijndomain.net geen 195.64.86.134 is.

Hoe krijg ik het werkend dat als ik een PING -a 195.64.86.134 uitvoer hij als hostname teruggeeft: backoffice.mijndomain.nl ?

Indien er verder nog vragen zijn hoor ik dit graag... :)

Mijn dank is alvast _/-o_ _/-o_ _/-o_

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

door in de Forward Lookup Zone Mijndomain.nl een A Record Backoffice aan te maken.

Reverse lookup heeft namelijk als enige functie te controleren of Backoffice.mijndomain.nl echt van xxx.xxx.xxx.xxx af komt. Wereldwijd zul je zelden meemaken dat men Reverse Lookup gebruikt omdat de IP addressen waar de DNS naam gehost wordt niet overeenkomen met waar bijvoorbeeld de mailserver fysiek staat omdat niet iedereen 2 DNS servers met 2 IP adressen heeft staan.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Tenzij jij een 'authorative' bent voor de IP range die je gebruikt, wordt jou dns server nooit gequeried voor reverse lookups, maar de dns van bv je isp of uplink provider. Dit is dus een verschil met de forward lookup, waar de opgegeven dns authorative is. Bij reverse is dit dus niet de dns van het domein, maar de dns van de persoon of instantie die bij het RIPE geregistreerd staat als eigenaar van de ipadressen. Wat op zich ook wel logisch is, aangezien je aan het ip niet kan zien welk domein erbij hoort, en dus niet weer waar je een query moet doen.

EDIT: oplossing ligt voor de hand: wijzigingen doorgeven aan je isp/uplink om door te voeren in hun dns.

[ Voor 10% gewijzigd door afterburn op 13-11-2003 09:21 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
afterburn schreef op 13 november 2003 @ 09:19:
Tenzij jij een 'authorative' bent voor de IP range die je gebruikt, wordt jou dns server nooit gequeried voor reverse lookups, maar de dns van bv je isp of uplink provider. Dit is dus een verschil met de forward lookup, waar de opgegeven dns authorative is. Bij reverse is dit dus niet de dns van het domein, maar de dns van de persoon of instantie die bij het RIPE geregistreerd staat als eigenaar van de ipadressen. Wat op zich ook wel logisch is, aangezien je aan het ip niet kan zien welk domein erbij hoort, en dus niet weer waar je een query moet doen.

EDIT: oplossing ligt voor de hand: wijzigingen doorgeven aan je isp/uplink om door te voeren in hun dns.
Klopt als een taxi ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Urk
  • Laatst online: 09-08 00:05
Bedankt voor alle hulp, heb inmiddels contact opgenomen met m'n provider om daar wellicht reverse DNS in te stellen....

• lordsnow
  • Laatst online: 15-08 11:29

lordsnow

I know nothing

bjck schreef op 13 november 2003 @ 19:18:
[...]
Klopt als een taxi ;)
Klopt als een zwerende vinger.
Pagina: 1