Toon posts:

Problemen met voltage van geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Zodra ik het voltage van mijn geheugen hoger dan 3V instel dan boot mijn systeem slecht of helemaal niet.
Ik krijg via het display een C3 error door wat aangeeft dat het een geheugen fout is. Ik kan dat voltage wel
boven de 3V instellen als ik de fsb op 200MHz heb of lager.

Allereerst de setup:

AMD XP1700+ JUIHB 0308 met l12 mod @ 1.8V
Chaintech Zenith 7NJS NForce II non-ultra met bios versie 8 voor de ultra.
2x Infineon 256MB PC2700 afkomstig uit de USA.
CWT 420 watt met gecombineerde 5V en 3.3V
Radeon 9500 128MB @ Radeon 9700 PRO
Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 120.0 GB
Maxtor PATA 40GB

Het systeem is volledig luchtgekoeld met een Thermalright SLK 900-U een aantal papst fans, actieve NB koeling, geen koeling op de SB.

Ik heb zowel bios versie 4 voor de non-ultra geprobeerd en heb nu versie 8 erop zitten van de ultra. Verschil tussen de ultra en de non-ultra is de revisie van de chipset. Ultra ondersteund officieel 200MHz.
Doordat ik er niet meer voltage op kan zetten (standaard kan ik tot 3.2V instellen) ben ik genoodzaakt slechtere timings in te stellen. Ik haal stabiel dan 232MHz, kan dan pifasten enzo, stabiel gamen. Wel met timings van 11-4-4-2,5... :( Op 236MHz worden alle letters van windows onleesbaar, maar das een ander verhaal.
Ik heb een nachtje car chase en lobby van 3dmark 2001 gedraaid maar dat mocht niet baten. Ook heb ik memtest86 laten draaien maar geen enkele fout gevonden. Dit op 200MHz @ 3.2V 11-2-2-2.
De voltages zijn als volgt en heb ik gemeten dmv mbm5:
De VDDR zakt 0,03V in bij diverse benches, de 3.3V lijn springt naar ~3.07V.

Ik hoop nog van een vriend zijn corsair reepjes te lenen, maar ik heb een (misschien ongegrond) vermoeden dat het daar niet aan ligt.

cpuz met 232MHz @ 11-4-4-2.5 @ 2.9V
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/worldwidewild/233MHz.jpg

cpuz met 236MHz @ 11-4-4-2.5 @ 2.9V Dat verneukte beeld, geldt overigens voor
alle letters in windows.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/worldwidewild/verneukt.jpg

Verwijderd

Je 3.3V lijn zakt gewoon te ver in..simpel. Je Vddr komt daar vanaf. Als je 3.3V lijn dus zo ver zakt dan is er niet genoeg juice om die Vddr te leveren. Daarnaast hebben ook andere onderdelen zoals de AGP enzo 3.3V nodig.

De oplossing is een 3.3V mod

Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/xigfrid1/forumhardware/antec_430W/mod_alim.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 00:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat staat op de voeding...

Edit:

Je had je reactie gewijzigd zag ik... Reactie was op hoe ik erbij kwam dat de 5v en 3.3V gecombineerd waren...

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 00:12 ]

Verwijderd

Kijk eens of er een sense lijn op de oranje draad zit.. zoals op het plaatje dus.. Een dikke en een dunne draad moet je hebben

Verwijderd

Topicstarter
Er zit idd een sense lijn op de oranje draad. Die potmeter is zo te regelen, op het plaatje te zien plaats ik die dus op de sense draad.

Enig idee waardoor ik die vern*kte letters op 236MHz krijg?
Iig behoeft de SB koeling, die wordt dan aardig heet.

Edit: Op hoeveel Ohm moet ik die potmeter dan eigenlijk zetten? M.a.w. per hoeveel komt er ohm 0.1V bij?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 00:47 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Gewoon op de kleinste stand beginnen en dan langzaam elke keer een stapje erbij.. Dan kom je vanzelf op de goede waarde uit :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff een potmeter en een 10ohm weerstandje opgehaald, van 1 watt. Dat is goed neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de mod uitgevoerd. Ik heb dmv de potmeter de +3.3V nu op 3.38V ipv 3.18V. Het vreemde is dat de problemen aanblijven |:( . Ik kan nu wel booten op 3.2V op bijvoorbeeld 220MHz alleen in windows blijft hij hangen met het opstarten.

Zodra ik het voltage van het geheugen verlaag naar 3V verdwijnen de problemen weer.

Wat zou nu het probleem toch wezen?

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

star-saber

Ryzen

wel eens aan gedacht dat ie gewoon niet verder wil ?
wat je er ook aan veranderd ?

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk, maar ik wil wel weten wat de oorzaak is en 3.2V op het geheugen mag het probleem toch niet zijn.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

star-saber

Ryzen

ik vind 3.2V erg veel hoor.
aangezien standaard 2,5V is

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien moet je dat geheugen toch maar eens bij iemand anders proberen. (waar je het liefst ook 3.2v erop kan zetten..)

Verwijderd

Topicstarter
Net de potmeter nog iets opgedraait en toen klapte hij in één keer uit. Daarna startte hij steeds 2 seconden en daarna was het weer gebeurd. Weer iets terug gedraaid en nu geen problemen meer...
Blijft het probleem dat er nog steeds geen 3.1V en 3.2V op het geheugen wil. Niemand zoiets gehad?

Verwijderd

star-saber schreef op 22 november 2003 @ 17:57:
ik vind 3.2V erg veel hoor.
aangezien standaard 2,5V is
heej, het is en blijft DOC he... zijn zat lui die meer dan 3V door hun reepjes heen blazen, niks verkeerd aan dus :O

ik was er dan vanmiddag ook bij, en ik kan niet veel anders uitsluiten dan het geheugen zelf. volgens diniz zijn er meer mensen die dit mem zwaar OC'en, dus dan weet ik ook niet of het nu misschien een verkeerde batch is misschien, of dat het mobo gewoon niet meer kan.

dat laatste zou je ook weer niet zeggen, want hij kon opstarten @ 232FSB zonder problemen...

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

is het niet je AGP? brak beeld lijkt mij eerder te komen door een te hoge AGP speed. als ik van 172 naar 174 ga, dan krijg ik ook een te hoge AGP waardoor ook letters half weergegeven worden enzo. Met 172mhz fsb zat ik dacht ik op en 86mhz AGP

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 22:14:
Net de potmeter nog iets opgedraait en toen klapte hij in één keer uit. Daarna startte hij steeds 2 seconden en daarna was het weer gebeurd. Weer iets terug gedraaid en nu geen problemen meer...
Dat was dus de OVP (over-voltage protection) :Y) Dat hebben ze uitgevonden voor rare Tweakers die veel te veel spanning op hun geheugen willen zetten ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ik schrok al, was mooi de pot aan het opdraaien terwijl de computer aanstond. Maar ik baal wel, ik ben dit probleem nog niet eerder tegenkomen in andere draadjes. Bij een maximum OC denk je iig niet dat je bottleneck zich uit in een te hoog ddr voltage. 3V geen problemen, maar zodra ik hoger ga gaat hij flippen. Koeling enzo kan het toch ook niet wezen, als je ziet in het DDR OC draadje dat lui er gemakkelijk 240MHz uit pompen... Misschien dat er één of andere fluctuatie zit op een belagrijke voltage lijn... Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik het mobo op de schuld ga geven.

Verwijderd

_ferry_ schreef op 23 november 2003 @ 11:35:
is het niet je AGP? brak beeld lijkt mij eerder te komen door een te hoge AGP speed. als ik van 172 naar 174 ga, dan krijg ik ook een te hoge AGP waardoor ook letters half weergegeven worden enzo. Met 172mhz fsb zat ik dacht ik op en 86mhz AGP
De AGP is locked als het goed is..

Zet je AGP snelheid eens op 70MHz ofzo en probeer dan eens. Wat meer Vdd voltage misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2003 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
//Serenity

Zou kunnen, heb het brakke beeld @ 236 en hoger nog niet uitgevogeld omdat ik eerst die timings goed wil hebben.

Ik heb wel wat nieuws ontdekt, ik heb op 3.1V en op 3.2V geboot op 200MHz, en ben daarna direct het bios in gegaan. Zie ik daar tot mijn verbazing 2.6V staan ipv 3.1V. Dat zou kunnen verklaren waarom ik wel onder de 200MHz zogenaamd op 3.2V kan draaien, in werkelijkheid is het denk ik dus gewoon 2.6V. 8)7 op 3V geeft hij wel netjes 3V aan.
Waar zou dat door komen? Brakke voltage regulator? De psu heeft een gecombineerde 5V en 3.3V, zou ik door een lage 5V niet een stabiele Vddr er kunnen uitpompen?

Verwijderd

as requested by Diniz, ##BUMP##

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem nog steeds niet opgelost. Ik o.a. gemailed naar Chaintech maar zij hebben zich er makkelijk vanaf gemaakt.

Dear Sir:

Chaintech does not provide support for or endorse overclocking or otherwise operating the board out of spec.

Yours sincerely,
Chaintech Technical Support

Ik heb natuurlijk niet over overclocken en mods gerept maar terwijl het bord het ondersteund (VDimm 2.6~3.2V) gooien ze het toch onder de noemer overclocken. :(

Natuurlijk is dat het doel wel maar ik vind eigenlijk dat ik hiervoor het bord wel mag RMAen.
Een VDimm mod is natuurlijk een optie die ik wel zie zitten, maar dan zal ik het wel zelf helemaal moeten uitzoeken omdat de Zenith niet populair is onder ocers. Over de NF7-S is bijvoorbeeld alles te vinden (post van Serenity). Mocht iemand wat ideeën hebben over de VDimm mod dan hoor ik het natuurlijk graag.

edit: Ik heb het VDD voltage ook al goed verhoogd, zelfs te hoog want ik kreeg een zwart scherm met phoenix & cpu... Heb er toen iets minder opgezet en nu zijn die probs voorbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik eruit ben, nog even samengevat wat het probleem is:

Als ik 3.1V en 3.2V wilde instellen voor het mem kreeg ik maar 2.6V op de reepjes.

Ik heb dus de 3.3V voltmod gedaan, helaas moet ik de potmeter helemaal open draaien (1000 ohm) om 3.3~3.44 te halen. Als ik hoger draai dan knalt de pc uit en moet ik hem terug draaien.
Ik heb hem op de maximale waarde gezet zodat hij niet uitknalde (De OVP volgens Demoniac dus) en haalde 3.44V. Tot mijn verbazing kon ik ineens wel 3.1V en 3.2V saven. In blijdschap wou ik direct gaan hoger gaan ocen maar hij knalde weer terug naar de 2.6. Blijkbaar zit op de max, maar ik denk dat de 3.3V op ongeveer 3.5V moet om stabiel te kunnen lopen. Maar de vraag is de max van wat?

-De OVP Over Volt Protection zit me duidelijk in de weg, Wat kan ik er aan doen?
-Ik zit al aan de max van mijn potmeter, heeft die er wat mee te maken? (Het is een 15 slagen potmeter van 1k OHM.
-Of is mijn PSU toch te zwak?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 15:32 ]

Pagina: 1