T9 invoer voor de PC

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54
Iedereen kent denk ik wel de T9 invoer van zijn GSM, ik vind dit echt een briljant stukje software.

bestaat er ook zo iets om te gebruiken op je pc?
ik kan me voor stellen dat je met de opslag en reken capaciteit van een pc, het syteem erg kan verbeteren, waardoor het erg zal schelen.

nu hoeft het programma bij gebruik van een qwerty toetsen bord, geen letter volgordes te "gokken", maar alleen het woord af te maken (scheelt mij weer typen)

maar door een special "driver" zou je ook maar een paar toetsen van het toetsenbord kunnen gebruiken.

bestaat er al zo iets?
(zo nee waarom niet)

edit:
voor de duidelijkheid:
ik ben dus op zoek naar 2 dingen

-een soort "auto-aanvullen" voor normale woorden (in bijvoorbeeld word)

- een key-mapper, met t9 (met woord aanvulling) waar bij je niet het hele toetsenbord gebruikt

[ Voor 19% gewijzigd door jedel op 12-11-2003 23:37 ]

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ehmmm dit snap ik niet helemaal, je T9 op je gsm is omdat je niet zovaak op hetzelfde nummertje hoeft te drukken. Dit is dus eigenlijk erg simpel, je drukt op 2... druk 3 maal en je hebt C.

Hier op mijn toetsenbord heb ik alle letters van het alfabet binnen hand bereik, dus als jij alles met je num pad doet is misschien deze software voor jou een oplossing.

Al met al snap ik je vraag en standpunt niet.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:44
Ja, in een Linux shell bestaat zoiets maar dat heet Tab Auto Completion. Werkt veel beter dan T9 overigens, maar het is wel alleen voor commando's en niet voor woorden.

Verwijderd

Volgens mij is het veel sneller om iets te typen dan de eerste letters te typen, te wachten op de auto-afmaken en vervolgens op enter te drukken (o.i.d.). Ik geloof wel dat Emacs het heeft, en alle programma's met readline. In Bash bijvoorbeeld, kun je op Ctrl-R drukken, een deel van het woord typen en dan maakt hij er een regel van waarin dat woord zit, wat je als laatst getypt hebt.

• motormuisje
Openoffice heeft de optie om de woorden die je al eens getyped hebt auto aan te vullen.

typ voortaan in Openoffice en je hebt je zin :P

Verwijderd

Op zich zou dit niet eens zon gek idee zijn voor bijv een laptop of portable device. Gewoon zon numeric pad eraan hangen, wat een stuk kleiner is en je kan ook typen. Misschien dat ik hier bij ID iets aan heb. Iig bedankt voor het aansporen :)

• jedel
Ik snap wel dat als je bildn kan typen het er niet sneller van wordt.
maar ik ben (een beetje) dyslextisch, en omdat ik vaak niet hoe ik een woord moet spellen (of door mijn haast ranzig typ) zou het wel een uitkomst zijn.
(als de T9 het woord niet herkend heb ik het dus fout getypt)

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024

Thomasje

Semacode

motormuisje schreef op 12 november 2003 @ 23:27:
Ehmmm dit snap ik niet helemaal, je T9 op je gsm is omdat je niet zovaak op hetzelfde nummertje hoeft te drukken. Dit is dus eigenlijk erg simpel, je drukt op 2... druk 3 maal en je hebt C.

Hier op mijn toetsenbord heb ik alle letters van het alfabet binnen hand bereik, dus als jij alles met je num pad doet is misschien deze software voor jou een oplossing.

Al met al snap ik je vraag en standpunt niet.
Hij bedoeld gewoon met qwerty dat hij iets typt en dat de pc het dan automatisch af maakt.

Die functie zit bv wel in word, Zoals eigen namen enz

• jedel
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 23:32:
Op zich zou dit niet eens zon gek idee zijn voor bijv een laptop of portable device. Gewoon zon numeric pad eraan hangen, wat een stuk kleiner is en je kan ook typen. Misschien dat ik hier bij ID iets aan heb. Iig bedankt voor het aansporen :)
ja dat was mijn idee dus al ;)

ik dacht aan 2 soorten num-pads, en dan logiche letter combi's aan een toets toe kennen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 23:32:
Wellicht is een opvouwbaar toetsenbord dan handiger.

Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.co.jp/magazine/pcjapan/0005/sp2/images/84c.jpg

• motormuisje
Ik denk inderdaad dat er veel geld te verdienen valt aan spellingcontrolle in de vorm van een numpad in alle windows apps :)

Succes jongens...

Met alle bedoel ik:
Msn
Wordpad
Word
Outlook
IRC
Etc etc etc etc etc

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Er zitten trouwens een hele hoop patenten op die T9 techniek, dus een afgeleide daarvan voor de PC maken is legaal niet te doen. ;)

Human Bobby

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:40

SkyStreaker

Move on up!

motormuisje schreef op 12 november 2003 @ 23:32:
Openoffice heeft de optie om de woorden die je al eens getyped hebt auto aan te vullen.

typ voortaan in Openoffice en je hebt je zin :P
Ik heb sinds enkele daagjes OpenOffice voor Windows en het viel mij meteen op, heeeeeerlijk!

Ik raad trouwens iedereen aan om OpenOffice eens te proberen. Scheelt je bakken geld :) Het is _gratis_ namelijk :) _/-\o_

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• jedel
Justice schreef op 12 november 2003 @ 23:43:
Er zitten trouwens een hele hoop patenten op die T9 techniek, dus een afgeleide daarvan voor de PC maken is legaal niet te doen. ;)
daar heb je ene puntje

maar hoeft op zich niet zo slim te zijn als T9 omdat je met de letters per toets kunt veranderen (zodat het makkelijker word, om goed te gokken)

en zoals ik al zei het programma hoeft niet heel slim te zijn omdat je zoveel, rekenkracht en oplag hebt.
je zou een hele grote zins bout database kunne aanleggen.

waarschijnlijk is dit soort dingen, ook al gepatenteerd in alle spraakherkennins technologie....

Verwijderd

Een chord-keyboard in samenwerking met spellingscontrole zou wel eens ruimtebesparend en heel snel kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://web.mit.edu/invent/www/ima/images/inventor/engelbart/en_patents.jpg

Verwijderd

Jezus... Wat kunnen mensen slecht lezen zeg... TS zegt dat het ding niet de letters hoeft te gokken, maar allen te voltooien, en meteen lopen sommige te blaten: Als je alleen met je numeric keypad werkt is het handig.... :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 09:32:
Jezus... Wat kunnen mensen slecht lezen zeg... TS zegt dat het ding niet de letters hoeft te gokken, maar allen te voltooien, en meteen lopen sommige te blaten: Als je alleen met je numeric keypad werkt is het handig.... :?
Ja, en dit is echt de eerste keer dat een topic niet gaat over waar de topicstarter mee begonnen is. :?
One study (Geiser, 1989) tested the usability of employing a numeric keypad for text entry. The user "writes" characters by tracing block letters on the 3 by 3 matrix of keys in the numeric keypad. On small and portable products that require only occasional entry of text input, Geiser points out that a full alpha keyboard is impractical, and a handwriting tables also takes up too much space and may be too expensive. "Writing" characters on the numeric keypad may provide an inexpesive, compact and usable alternative for occasional text input.
Geiser tested 20 subjects by having them write their own surname three times after a brief introductory training session. User error rates decreased from 2% to 0% by the third trial, although system recognition error rates remained 2%. User input times were about 2 seconds per character, which is better than the input times reported for other input methods using the numeric keypad, such as keychording or multiple keycodes.
Principles and Guidelines in Software User Interface Design, D. J. Mayhew, 1992
Zoals je hierboven leest zijn er ook andere manieren om text in te voeren via het numeric keypad, maar toch denk ik dat T9 het snelste is op dit moment.

Ik denk dat gewoon typen stukken sneller is dan de hele tijd spellingscontrole. Als je de computer alles laat checken en verbeteren zal hij sommige dingen fout doen, en bij elk fout woord om een bevestiging vragen lijkt me erg irritant. Tenslotte kijk je niet altijd naar het beeldscherm als je iets aan het typen bent, dus dan zie je niet dat de computer een fout woord heeft geconstateerd. Verder lijkt het me niet goed voor de snelheid van je computer, als hij bij elke ingetypte letter naar woorden gaat zoeken die er bij passen.
Pagina: 1