Klein bedrijfsnetwerkje beginnen

Pagina: 1
Acties:

• ghanszz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-06 06:25
Mij is onlangs gevraagd om een bedrijfsnetwerkje op te zetten. Aangezien mijn vakgebied op het client gedeelte is gericht leek mij het netwerk opzetten gedeelte een ontzettende uitdaging!! Een probleempje, ik heb er (geen tot) wijnig ervaring mee.

De hardware die tot nu toe is aangeschaft is:
- een laptop
- 2 pc's
- 2 DJ printers

Het komt erop neer dat iedereen e-mail en internet gaat gebruiken. Software zal lokaal gedraaid worden.

De data zal zoveel mogelijk op de server geplaatst moeten worden i.v.m. backup en vervolgens zal er dus ook backup hardware en software gerealiseerd moeten worden.

Nu mijn vraag:
Heb ik aan 1 server (bijv. een DELL PowerEdge 600SC IDE/) voldoende voor e-mail internet en file en printersharing? Of zal er bijvoorbeeld voor e-mail iets apparts moeten worden neergezet t.b.v. beveiliging.

Wat kan ik het beste gebruiken om te backuppen?
Mijn voorkeur gaat toch uit naar DELL of HP backupunits. Welke zowiezo automatisch backuppen en waar zo minmogelijk aan gedaan hoeft te worden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, en zo je misschien wel kan zien, heb ik nie zoveel ervaring hierin. maar goed voor mij een geweldige uitdaging

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 13:25

TwoR

Gekleurde stippen

Volgens mij moet je dit redden met 1 server.

offtopic:
Wijnig schrijf je trouwens met ei

Verwijderd

gaat makkelijk ik heb laatst ook zoiets geinstalleerd, ook een power-edge600 (was iiets van 900euro excl.), wel SBS2000 erop gezet voor het gemak.
Je kan ook linux pakken etc, maar het blijft een feit dat die SBS2000 net iets makkelijker te installeren is, en meer mensen er mee weg kunnen als het nodig is.

• ghanszz
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 22:50:
gaat makkelijk ik heb laatst ook zoiets geinstalleerd, ook een power-edge600 (was iiets van 900euro excl.), wel SBS2000 erop gezet voor het gemak.
Je kan ook linux pakken etc, maar het blijft een feit dat die SBS2000 net iets makkelijker te installeren is, en meer mensen er mee weg kunnen als het nodig is.
SBS2000?? is dat een server OS?
zo ja, zelf zat ik te denken aan win2K of is dat geen goed id? :?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

SBS2000 in een versie van Win2k server :)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Klinkt mij meer als een thuisnetwerkje of het moet wel een heel klein bedrijfje zijn.
Maar goed.

Met 1 PC kun je al makkelijk een servertje opzetten, tape drive erin en voilá klaar.
Gelet op het feit dat het slechts een file- en print server betreft zou je zelf al eenvoudig met 256 Mb geheugen uit de voeten kunnen. Harde schijven kosten (bijna) niks, dus kies daar maar een leuke uit.
Zelfs in deze situatie zou ik persoonlijk kiezen voor SCSI schijven, temeer omdat deze gemaakt zijn om 24/7 te draaien i.t.t. de IDE schijven. Een raid 5 lijkt mij onzinnig en de meeste nieuwe mobo's ondersteunen raid1, 0 of soms 10 (combi 1 en 0) dus een raid 0 of 1 is wel een aanrader!
Grafische kaart is bij een server niet echt van belang, dus een goedkope GF3 of 4 is ruim voldoende (zelf heb ik een S3 kaartje met 2 Mb in mijn servertje...).
Voor de tapedrive zal je moeten kijken, een DLT lijkt mij zwaar overdreven en ook een dat drive lijkt me niet echt veel waarde toevoegen... Een drive gebaseerd op de travan technologie zou uitkomst kunnen bieden. Overweeg evt. een CD-RW als backup unit, zolang de hoeveeldheid data dit toestaat natuurlijk.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

ghanszz schreef op 12 november 2003 @ 22:56:
[...]

SBS2000?? is dat een server OS?
zo ja, zelf zat ik te denken aan win2K of is dat geen goed id? :?
WINDOWS SBS200
Windows 2000 Small-Business-Server
Heb je dus alles in een (bij 2003 zijn er weer verschillende uitvoeringen), maar bij SBS2000, heb je Windows2000 Server, Windows 2000 ISA (internetdelen zegmaar), MS-Exchange (Email, shared agenda etc.), OWA (Outlook WebAccess), IIS (webserver) , dit alles voor max. 50 users.
Maar ook VPN, Terminal Services (op afstand werken)

kost zo'n 800-1200 euro (afhankelijk van taal, upgrade etc.)

Het is bij de zaak waar ik het heb neergezet wel op de "groei" gekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 23:00 ]

• ghanszz
Ow ja, het internet gedeelte, dit wordt dus een router. Koppel je dit allemaal dan direct op 1 switch? dus router, server, clients en eventuele netw. printers :? :?

Verwijderd

ghanszz schreef op 12 november 2003 @ 22:59:
Ow ja, het internet gedeelte, dit wordt dus een router. Koppel je dit allemaal dan direct op 1 switch? dus router, server, clients en eventuele netw. printers :? :?
SBS2000 kan zelf routen!, je kan alles op 1 switch duwen, sommige mensen willen er perse een firewall bak tussen hebben. Bij de config zals ik hem heb opgezet is het ADSL-Modem/Router -> SBS2000 Machine -> Switch -> computers/printers etc.

Let op!: Ik beweer niet dat SBS2000 in jouw situatie de ideale oplossing is, je moet ff een en ander afwegen tegenover elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 23:04 ]

• ghanszz
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 23:02:
[...]

SBS2000 kan zelf routen!, je kan alles op 1 switch duwen, sommige mensen willen er perse een firewall bak tussen hebben. Bij de config zals ik hem heb opgezet is het ADSL-Modem/Router -> SBS2000 Machine -> Switch -> computers/printers etc.
Dus als ik het goed begrijp gooi je je internetmodem op je switch en dus niet direct op je server. toch

Verwijderd

ghanszz schreef op 12 november 2003 @ 23:04:
[...]

Dus als ik het goed begrijp gooi je je internetmodem op je switch en dus niet direct op je server. toch
Jawel, internet gaat server in, en via ander netwerk kaartje naar de rest het netwerk. SBS2000 bepaalt wie (welke users) er op internet mogen etc.

(zal het proberen te schetsen):
===>INTERNET===>SBS2000
.......................................\
.......................................+---> SWITCH------- Printer1
................................................./ | \ \
................................................/ | \ ------- Printer2
.............................................../ | \
..........................................PC1 PC2 PCxx

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 23:08 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Hoe groot word uiteindelijk je netwerk (aantal pc, netwerk printers ect)?
Word er veel naar de server geschreven?

Met de hardware die je hebt ingeslagen is die dell PowerEdge 600SC wel een beetje overkill vind ik.
Linkje naar de Dell poweredge 600SC

[ Voor 5% gewijzigd door _Rayman_ op 12-11-2003 23:07 ]

• ghanszz
Dennis2925 schreef op 12 november 2003 @ 23:05:
Hoe groot word uiteindelijk je netwerk (aantal pc, netwerk printers ect).
Word er veel naar de server geschreven?

Met de hardware die je hebt ingeslagen is die dell PowerEdge 600SC wel een beetje overkill vind ik.
Linkje naar de Dell poweredge 600SC
Momenteel is het een beginnend bedrijfje welke komende jaren wel zal groeien.
Nu zijn er drie clients, maar ik zal zeker rekening moeten houden met uitbreidingen voor in de toekomst
Pagina: 1