[2K] NTFS rechten i.c.m. Recovery Console?

Pagina: 1
Acties:

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet precies in welke category ik deze het beste kan zetten, dus zet ik hem maar hier neer omdat NTFS toch een filesystem typisch voor Windows is en omdat het hier het gebruik van de Recovery Console betreft van Windows 2000.

Het probleem is als volgt: door wat geklooi heb ik per ongeluk op elk bestand op de C-partitie alléén de Administrator-account rechten toegekend. De rest van de users kunnen dus helemaal niets, inclusief Windows 2000 blijkt nu. Ik krijg een blauw scherm bij het opstarten en zelfs in veilige modus verslikt 'ie zich.

Ik zoek dus een manier om via de Recovery Console van Windows 2000 alle NTFS-rechten terug te zetten, te wissen, of gewoon iedereen access te geven al is het maar tijdelijk, zodat ik weer normaal kan booten.

Alvast bedankt :).

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Kun je ook niet normaal booten met de administrator account dan? Je hebt het hier over users namelijk.

Als je met de administrator er nog in komt kan je dit proberen.

Ik heb het even nagekeken in de MSKB, maar de recovery console kent helaas geen rechten toekenningsoptie. Je zou de hd tijdeijk in een andere pc moeten hangen, de rechten fixen, en dan weer terughangen :)

[ Voor 78% gewijzigd door G33rt op 12-11-2003 22:08 ]

• Genghis Khan
  • Niet online
G33rt schreef op 12 november 2003 @ 22:03:
Kun je ook niet normaal booten met de administrator account dan? Je hebt het hier over users namelijk.
Wellicht heb ik het niet helemaal goed geformuleerd ja.

Het zit dus zo: niemand behalve de Admin-account komt op ook maar een enkele file die op de C:\ staat. Windows 2000 ook niet, blijkt nu. Zeg maar voor het inloggen begint het feest al met een BSOD. In veilige modus precies hetzelfde. Ik heb nog op Usenet gezocht, en kreeg dit als resultaat:

If you remove access for the Everyone group from an NTFS boot
partition
and click the Replace Permissions On Subdirectories check box so that
it
is selected, you lose all access to the partition, even if you are
currently logged on as an administrator. You may also receive error
messages stating that your desktop is not accessible. In addition, no
other users can log on.

When the Everyone group does not have access to the partition, no user
has rights to make any change or log on to the system. If you attempt
to
log on, Windows NT returns you to the logon screen.

If you reboot the computer, you may receive the following error

STOP: c000021A {Fatal System Error}

Dat laatste heb ik dus. Niet dat ik veel ervaring met NTFS heb, maar zou dit op zich niet erg logisch zijn?

• Genghis Khan
  • Niet online
G33rt schreef op 12 november 2003 @ 22:03:
Ik heb het even nagekeken in de MSKB, maar de recovery console kent helaas geen rechten toekenningsoptie. Je zou de hd tijdeijk in een andere pc moeten hangen, de rechten fixen, en dan weer terughangen :)
Ik moet zeggen dat ik hier nog helemaal niet aan heb gedacht :D.

Bedankt voor het idee, ga het meteen proberen :).

• G33rt
Op zich is het wel logisch, maar je zei dat de administrator account nog wel rechten had. Dan zou ik verwachten dat hij boot naar het login scherm waar je dus wel kunt inloggen met de admin account. Het vervelende is dus, zoals ik hier zei, dat de recovery console geen optie kent om rechten aan users voor files en mappen te geven.
Genghis Khan schreef op 12 november 2003 @ 22:10:
[...]
Ik moet zeggen dat ik hier nog helemaal niet aan heb gedacht :D.

Bedankt voor het idee, ga het meteen proberen :).
lijkt mij vrij triviaal, aangezien je nu nog post moet je dus een 2e bak tot je beschikking hebben :P

succes ermee dan maar :)

[ Voor 32% gewijzigd door G33rt op 12-11-2003 22:12 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas je topictitel nog even zodat deze voldoet aan de WOS Policy.

• Genghis Khan
  • Niet online
Op zich is het wel logisch, maar je zei dat de administrator account nog wel rechten had. Dan zou ik verwachten dat hij boot naar het login scherm waar je dus wel kunt inloggen met de admin account. Het vervelende is dus, zoals ik hier zei, dat de recovery console geen optie kent om rechten aan users voor files en mappen te geven.
Misschien, maar is het niet zo dat het systeem zelf de bestanden bij het booten moet lezen, en niet de Administrator zelf? Dan zou het op zich logisch zijn. Als je iedereen access geeft tot de bootable partitie doet 'ie het namelijk perfect.

Heb de harde schijf gisterenavond inderdaad dus in een andere PC (deze) gehangen, iedereen access gegeven, weer teruggehangen in de server en hij deed het perfect :).

Is dit niet alleen erg vreemd qua NTFS-rechten, ik bedoel, je hebt programma's die hier ook me werken zoals Remote Admin en IIS, die zouden dan toch zo lek als een mandje zijn als je gewoon op de bootpartitie komt? Moet je soms 'System' ook access geven op de bootable disk ofzo in plaats van iedereen om het toch te laten werken?

• G33rt
Het lijkt me dan slim om SYSTEM toegang te geven ja, en nee, dan is ie niet vrijelijk uitleesbaar. In ieder geval mooi dat ie het weer doet :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

het System account heeft default Full Control over de hele root schijf en op andere partities. Dit is buidin by design en zou handig zijn idd omdeze terug te zetten.

• Genghis Khan
  • Niet online
G33rt schreef op 13 november 2003 @ 19:14:
In ieder geval mooi dat ie het weer doet :)
Dat zeker :).
mutsje schreef op 13 november 2003 @ 19:18:
het System account heeft default Full Control over de hele root schijf en op andere partities. Dit is buidin by design en zou handig zijn idd omdeze terug te zetten.
Dus op die manier zou het ook moeten lopen? Als ik de access voor iedereen weer weghaal, en vervolgens alleen de admin-account en SYSTEM full access geef?
Pagina: 1