Toon posts:

Voedig kapot - geel spul op printplaat

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een familielid een oude Compaq Deskpro in m'n handen gedouwd gekregen: "Hij doet het niet, jij kan hem vast wel maken"...

Hij doet inderdaad helemaal niks, geen draaiende fans, lichtjes of piepjes. Conclusie: waarschijnlijk is de voeding stuk. (schakelaar heb ik gecontroleerd, die is goed)

Ik heb de voeding opengemaakt en de enige zekering die er op het bordje te vinden is doorgemeten: die is goed.

Nu vallen mij 2 dingen op: er zitten grote klodders van een lichtgele substantie op een aantal plaatsen op het printje. Vooral rondom de condensators. Op 1 plaats is dit geel lichtjes zwartgeblakerd, precies rond twee weerstandjes. Ik vermoed dat dit weerstandje doorgebrand zijn. Ik heb de pootjes aan de andere kant van de print opgezocht en als ik de weerstand probeer te meten geeft mijn multimeter aan dat er spanning op staat, als ik dan hem omschakel naar de voltmeter stand, meet ik een spanning over de ene weerstand, eerst rond de 120 V, maar nu is die teruggelopen tot rond de 60 V. Voor de duidelijkheid: dit is gemeten zonder de stekker in het stopcontact.

Mijn vragen:
- dit gele spul, is dat normaal?
- dat het zwart is rond de weerstandjes, duidt dat op een probleem, of is het normaal dat de weerstandjes warm worden en dan het gele spul verkleuren?
- is het normaal dat er spanning staat over een weerstand? (er zit een behoorlijk grote condensator naast, dus ik kan me wel voorstellen dat er nog wat spanning op staat, een kwartiertje nadat de stekker uit het contact is)

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Dat gele spul is een soort van lijm dat , vooral "vroeger" , veel werd gebruikt om onderdelen op hun plaats te houden.

Of dat zwart word door hitte, zou kunnen maar lijkt me niet gezond
Spanning blijft inderdaad wel een tijdje hangen in een voeding

Maar waarom probeer je niet gewoon een andere voeding, weet je gelijk of het de voeding is ja of nee.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom probeer je niet gewoon een andere voeding, weet je gelijk of het de voeding is ja of nee.
Omdat ik geen voeding heb die past en die eventueel wil riskeren om op te blazen... maar dat is zeker een volgende optie (andere voeding regelen dus, niet het opblazen)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:55
Zijn de condensators nog wel heel ?

Zijn ze niet opengesprongen, waardoor dat goedje wat daar inzit, nu op diverse plaatsen zit ??

[ Voor 7% gewijzigd door Hoyden op 12-11-2003 22:31 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:36
De spanning die je meet zal een restspanning zijn. Maar kan je toevallig een foto maken?
Ik heb trouwens ooit eens een oude Compaq "hersteld" door gewoon de BIOS te resetten. Anders deed ie ook niks. Vaag eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet even m'n camera opladen, maar morgen zal ik een foto posten. BIOS resetten ga ik ook morgen proberen. Bedankt voor de tips so far.

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/IMG_1429-640x480.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/IMG_1434-640x480.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/voeding-closeup-640x480.jpg

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Die weerstanden zijn wel erg heet geworden. :o

Je kunt ze vervangen maar je moet in jouw achterhoofd houden dat die dingen niet voor niets zo heet worden. Je zult het probleem ergens anders moeten zoeken want ik weet zeker dat er teveel stroom door wordt gejaagd.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• D-Three
Dat gele spul is inderdaad lijm. Over het zwart rond die weerstanden twijfel ik. Het lijkt er inderdaad op dat die weerstanden erg warm gekregen hebben maar dat kan normaal zijn aangezien het op het eerste zicht vermogenweerstanden zijn. En die worden er niet zomaar ingestopt, die krijgen dus inderdaad warm. Maar ik twijfel of dat zwart komt door de combinatie ouderdom van de lijm en langdurige opwarming ervan door die weerstanden of dat het inderdaad zo is dat die weerstanden te warm krijgen... Mocht er echt teveel stroom door gejaagd worden, dan hadden die weerstanden dat toch al opgegeven.

Draait de fan van die voeding ook niet? Koppel anders de voeding eens los van alles (mobo, hd, floppy, ...) en hang gewoon een fan ofzo op de 12V (aangezien geschakelde voedingen belast moeten zijn) en schakel de voeding in. Kijk even of de fan in de voeding en de van die je aangesloten hebt, draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Bios gereset: geen resultaat
Voeding met alleen CD speler (die zeker weten goed is, bij gebrek aan fan) aangesloten: niks...

Verwijderd

Aan de 1ste foto te zien, lijkt de zekering te zijn doorgeslagen. Je hoort er gewoon
doorheen te kunnen kijken, deze is helemaal wit.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dit soort zekeringen zijn met een soort van zand gevuld. Aan de buitenkant zul je niet zien of deze kapot is maar omdat de topicstarter deze al heeft doorgemeten kun je er vanuit gaan dat deze nog goed is. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• D-Three
Het is dus zeker de voeding :P
Wat zijn trouwens die 2 zwarte vlekjes naast die 2 grote zwarte condensatoren? Het lijken mij spoeltjes...

• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-04 13:57
Dat gele goedje waar SandeR 't over heeft, is elektrolytische vloeistof.
Kan je verzekeren dat 't dat niet is (had je ook meteen geroken) :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-05 23:26

Shuriken

Life is all about priorities

Spinner schreef op 17 november 2003 @ 12:35:
Dat gele goedje waar SandeR 't over heeft, is elektrolytische vloeistof.
Kan je verzekeren dat 't dat niet is (had je ook meteen geroken) :)
Nee is gewoon lijm. In sommige voedingen hebben ze bijna alles vast geplakt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:57
Das toevallig, ik zit op mijn werk met precies hetzelfde probleem. De voeding van een compaq deskpro 2000 ging kapot en ik heb hetzelfde gedaan dan jij. Eerst zekering doormeten en daarna tot de conclusie komen dat er van die witgele prut onder die condensator lag.
Het echte probleem heb je nog niet genoemd en dat is dat deze voeding geen standaard mobo aansluiting hebben en erg duur zijn om aan te schaffen bij compaq.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

_Ernst_

Mark It Zero!

Laagvliegerke schreef op 17 november 2003 @ 12:26:
Het is dus zeker de voeding :P
Wat zijn trouwens die 2 zwarte vlekjes naast die 2 grote zwarte condensatoren? Het lijken mij spoeltjes...
Spoelen met krimpkous erom heen.
Mad_Manic schreef op 17 november 2003 @ 14:11:
...
Het echte probleem heb je nog niet genoemd en dat is dat deze voeding geen standaard mobo aansluiting hebben en erg duur zijn om aan te schaffen bij compaq.
Als die voeding bij campaq echt belachelijk duur is (wat ik ook al eens heb mee gemaakt met andere onderdelen van een compaq), zou je ook een gewone voeding kunnnen kopen en daar dan die compaq connector aan solderen. Of werkt die compaq voeding ook anders met aangaan?

Last.fm

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 21:44:

Nu vallen mij 2 dingen op: er zitten grote klodders van een lichtgele substantie op een aantal plaatsen op het printje. Vooral rondom de condensators. Op 1 plaats is dit geel lichtjes zwartgeblakerd, precies rond twee weerstandjes. Ik vermoed dat dit weerstandje doorgebrand zijn. Ik heb de pootjes aan de andere kant van de print opgezocht en als ik de weerstand probeer te meten geeft mijn multimeter aan dat er spanning op staat, als ik dan hem omschakel naar de voltmeter stand, meet ik een spanning over de ene weerstand, eerst rond de 120 V, maar nu is die teruggelopen tot rond de 60 V. Voor de duidelijkheid: dit is gemeten zonder de stekker in het stopcontact.

Mijn vragen:
- dit gele spul, is dat normaal?
- dat het zwart is rond de weerstandjes, duidt dat op een probleem, of is het normaal dat de weerstandjes warm worden en dan het gele spul verkleuren?
- is het normaal dat er spanning staat over een weerstand? (er zit een behoorlijk grote condensator naast, dus ik kan me wel voorstellen dat er nog wat spanning op staat, een kwartiertje nadat de stekker uit het contact is)
- Gele spul = lijm, = normaal. Zit op een aantal van mijn mainboards ook, en ook in apparatuur als versterkers en TV's zie je het wel eens terug. Het is bedoeld om grote onderdelen op zn plek te houden (zoals bepaalde vermogenstransistoren met koelvinnen bijvoorbeeld).
- Zwart rondom de weerstanden... Mja, dat spul hoort niet rond weerstanden (want weerstanden kunnen heet worden en die lijm isoleert nogal). De producent is er dus te gul mee geweest ;)
Dat het zwart blakert kan overigens weinig kwaad, stinkt alleen.
- Als er veel spanning over de weerstand staat zal het waarschijnlijk een ontladingsweerstand zijn. Taak: Die grote condensatoren ontladen wanneer ze lang niet in gebruik zijn (bevordert levensduur). Als dat soort weerstanden stuk gaat, mja, doorgebrand meestal. Check of die condensator waar ie over staat ook wel rated is voor 120V of hoger als je dat soort voltages meet.

Verder, koppel de voeding eens los, en schakel hem aan zonder mobo eraan (moet je de 5VSB aan de ATX_Power_On zetten op een ATX voeding, check google voor de pinnekes die je daarvoor verbinden moet) en dan meten of een nieuwe zekering in je meterkast zetten. ;)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
De voeding heeft inderdaad een 'vreemde' stekker. En is inderdaad erg duur (EUR 167 bij HP/Compaq zelf, als ik het me goed weet te herinneren en min. EUR100 ergens anders - kan ook andersom zijn ik heb het vorige week al opgezocht en die mogelijkheid afgeschreven, veelste duur voor zo'n ouwe bak).
Pagina: 1