Toon posts:

First Post afschaffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind dat first post een overbodige vorm van modereren is. vaak zijn eerste posten erg nuttig en ontopic, en volgens modereren veel mensen gewoon -1 omdat het first post is, waarschijnlijk zonder het bericht te lezen. is dit een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

is dit een idee?
Ja, dit is een idee. Een hele slechte, maar niettemin een idee.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Tactischere versie van Robin en wildhagen: Absoluut niet. Heb je uberhaupt wel eens geprobeert te modereren? Dan zie je echt dat die fipo tag een nuttige is, aangezien het vaak voorkomt dat mensen 'first post' blaten of gewoon pure onzin :)

[ Voor 6% gewijzigd door G33rt op 12-11-2003 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 22:06

Cyphax

Moderator LNX
G33rt schreef op 12 november 2003 @ 20:20:
Tactischere versie van Robin en wildhagen: Absoluut niet. Heb je uberhaupt wel eens geprobeert te modereren? Dan zie je echt dat die fipo tag een nuttige is, aangezien het vaak voorkomt dat mensen 'first post' blaten of gewoon pure onzin :)
Dat soort posts zouden eigenlijk gewoon verwijderd moeten worden :)
Die posts met alleen 'first post' erin in ieder geval.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Cyphax schreef op 12 november 2003 @ 20:32:
[...]

Dat soort posts zouden eigenlijk gewoon verwijderd moeten worden :)
Die posts met alleen 'first post' erin in ieder geval.
Als je éénmaal begint met het verwijderen van 'bepaalde' posts, dan is het vrij makkelijk om op een gegeven moment te zeggen: dan kunnen we díe en díe ook wel verwijderen. Omdat het dan arbitrair wordt en je het risico van een hellend vlak krijgt wil T.net geen posts verwijderen. Ook omdat het in alle gevallen een vorm van censuur is.

De enige censuur of schifting die wordt toegepast is het modereren door users, een democratische selectie dus eigenlijk. Hooguit dat posts op een -2 score gezet kunnen worden (en daarmee feitelijk onzichtbaar zijn) vanwege ernstige overtredingen van T.net policy of Nederlandse wetgeving. :)

En wat betreft het afschaffen van de FiPo-tag, lijkt mij ook geen goed idee. Voor zover ik dat kan beoordelen wordt er juist redelijk goed met dat instrument omgegaan over het algemeen. Mensen die meer inzicht daarin hebben: correct me if I'm wrong.

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sommige personen lullen onzin, maar veel ook niet. hier op GoT worden ook berichten verwijderd door de mods, maar dat is wel iets anders. veel berichten zijn WEL nuttig en intopic, en worden toch als first post gezien. dan kun je net zo goed second post en third post handhaven. en er moet toch iemand als eerste posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 20:44:
sommige personen lullen onzin, maar veel ook niet. hier op GoT worden ook berichten verwijderd door de mods, maar dat is wel iets anders. veel berichten zijn WEL nuttig en intopic, en worden toch als first post gezien. dan kun je net zo goed second post en third post handhaven. en er moet toch iemand als eerste posten
De mensen die op een dergelijke manier modden zijn ook niet echt geheel goed bezig. Een first post is eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die iets posten als:

"yippeeee!!! FIRST POST"

Zulke postings komen nog redelijk regelmatig voor en worden ook op een corresponderende manier gemod. Mocht je echter een onterechte first post tegenkomen, dan kun je zelf de reactie modereren of dat hier aangeven in TMF. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Speciaal uit de T.net Mod-FAQ presenteren wij:
First post* : Voor de mensen die eeuwige roem willen verwerven door als eerste te zijn (vaak zinnen als "wooot, ik heb als eerste gepost!")
Het is dus volstrekt *niet* de bedoeling dat élke eerste post afgefakkeld wordt met de moderatie-tag 'First Post'! Als iemand duidelijk te kennen geeft dat hij het erom doet om bovenaan te staan, of wanneer iemand overduidelijk het artikel niet gelezen heeft en dan drie regeltjes onzin begint te blaten, dán geven we de First Post tag mee aan een moderatie. Anders niet. Heel simpel eigenlijk.

Met die wetenschap is het eigenlijk ineens wel een heel zinvolle tag, omdat je dan precies kan labelen waarom je een post naar -1 wil helpen. :)

Totaal los daarvan staat het beleid op GoT. De FrontPage is een podium waar mensen hun visie op een bepaalde nieuwsgebeurtenis kunnen geven, het liefst ter aanvulling en waardevermeerdering van de nieuwsvoorziening. Met dat karakter is het heel tricky om posts te gaan verwijderen, omdat je dan zou treden in de inhoudelijke discussie door een onherroepelijke ingreep. Dat lijkt mij niet juist en gebeurt gelukkig in principe ook niet.

De First Post kan wel onzinnig, nutteloos en irritant zijn, dat alles lijkt mij nog niet voldoende om 'm te verwijderen. De FiPo moderatie kan uitkomst brengen om 'm op -1 (dus uit het zicht) te brengen. Handig hè..? ;)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf in de paar maanden dat ik bij t.net zit nog nooit zon berricht gezien, terwijl ik wel alle nieuwspostings lees. kun je niet gewoon iets doen van als de eerste post zo laag gemod is, wordt hij automatisch verwijderd

<edit> ik wist niet dat er zoiets was van dat je zo laag gemod kunt worden</edials

als je onterecht voor troll en flame mod, krijg je een hogere penalty ratio, kan first post daar niet bijkomen?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 08-10 22:06

Cyphax

Moderator LNX
Superdeboer schreef op 12 november 2003 @ 20:37:
[...]

En wat betreft het afschaffen van de FiPo-tag, lijkt mij ook geen goed idee. Voor zover ik dat kan beoordelen wordt er juist redelijk goed met dat instrument omgegaan over het algemeen. Mensen die meer inzicht daarin hebben: correct me if I'm wrong.
Ja als je inderdaad per definitie geen posts wil verwijderen is die fipo-tag een idee maar die fipo's BLIJVEN staan :)
Je kan ook een lijn trekken en posts die echt puur en alleen 'fipo' bevatten weghalen :)
Posts die zowaar inhoud hebben (al is het onzin, men doet er nog moeite voor iets te schrijven) zou ik dan ook wel laten staan, die kunnen toch omlaag gemodereerd worden zelfs voor iets anders dan 'first post' :)
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 20:53:
ik heb zelf in de paar maanden dat ik bij t.net zit nog nooit zon berricht gezien, terwijl ik wel alle nieuwspostings lees. kun je niet gewoon iets doen van als de eerste post zo laag gemod is, wordt hij automatisch verwijderd
Zoiets heb je nu ook, first posts komen vanzelf op -1 en je kan kiezen het niveau zo aan te passen dat je alleen postings van 0 of hoger bijvoorbeeld op je scherm krijgt :)

[ Voor 26% gewijzigd door Cyphax op 12-11-2003 20:54 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Als je nou je niveau op 0 zet dan ben je de grootste crap (trolls, flames, FiPo's) kwijt. :)

Juist daar modereren we voor. :P
En dat gaat helaas niet _altijd_ even goed, maar dan is er altijd nog dit forum om de schrijnende individuele gevallen even in de spotlights te zetten. :) Verwijderen lijkt me toch echt geen optie. Dat zou het karakter en imago van T.net geen goed doen naar mijn idee. 't Is ook niet echt nodig, juist omdat er een moderatiesysteem is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee, ik ben uitgeluld. dit topic mag gesloten worden, ook al heb ik er een trauma van overgehouden toen een sukkel mijn relevante bericht als first post modereerde. wat ik wel vind, is dat first post afgeschaft moet worden dan andere berichten dan first post: Laatste bericht, first post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Als je een onterechte fipo denkt te hebben kan je dat prima in #tmf vragen of hier vragen. Ga echter niet roepen dat de fipo tag afgeschaft moet worden, vanwege alle hierboven genoemde redenen kan dat dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Ik ben nou ook eigenlijk wel heel benieuwd om welke reactie dat nou precies ging /me . :P

Als je even een linkje geeft, kunnen we even kijken of er misschien wat aan de score moet gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 21:22:
okee, ik ben uitgeluld. dit topic mag gesloten worden, ook al heb ik er een trauma van overgehouden toen een sukkel mijn relevante bericht als first post modereerde. wat ik wel vind, is dat first post afgeschaft moet worden dan andere berichten dan first post: Laatste bericht, first post
Er zijn mensen die mismodereren en vaak de verkeerde tags gebruiken wanneer zij een puntje van een reactie willen halen. Er zijn ook mensen die het leuk vinden om zomaar first posts uit te delen en daarvan wordt niemand gelukkig.

Wat ik wel weet is dat de meeste reacties vanzelf weer de score krijgen die ze verdienen, stoor je daarom ook niet aan één moderatie omdat er toevallig iemand een mismod heeft begaan want daar staan vaak genoeg weer positieve moderaties tegenover. :)

Ohja, wat die trauma betreft. Ik zie hier regelmatig woorden als 'knuff0l en 'liefv0l' voorbij komen dus je kunt bijna stellen dat de mensen van TMF een hoog aaibaarheidsgehalte hebben. O+

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Superdeboer schreef op 12 november 2003 @ 20:51:
Speciaal uit de T.net Mod-FAQ presenteren wij:

[...]

Het is dus volstrekt *niet* de bedoeling dat élke eerste post afgefakkeld wordt met de moderatie-tag 'First Post'! Als iemand duidelijk te kennen geeft dat hij het erom doet om bovenaan te staan, of wanneer iemand overduidelijk het artikel niet gelezen heeft en dan drie regeltjes onzin begint te blaten, dán geven we de First Post tag mee aan een moderatie. Anders niet. Heel simpel eigenlijk.

Met die wetenschap is het eigenlijk ineens wel een heel zinvolle tag, omdat je dan precies kan labelen waarom je een post naar -1 wil helpen. :)

Totaal los daarvan staat het beleid op GoT. De FrontPage is een podium waar mensen hun visie op een bepaalde nieuwsgebeurtenis kunnen geven, het liefst ter aanvulling en waardevermeerdering van de nieuwsvoorziening. Met dat karakter is het heel tricky om posts te gaan verwijderen, omdat je dan zou treden in de inhoudelijke discussie door een onherroepelijke ingreep. Dat lijkt mij niet juist en gebeurt gelukkig in principe ook niet.

De First Post kan wel onzinnig, nutteloos en irritant zijn, dat alles lijkt mij nog niet voldoende om 'm te verwijderen. De FiPo moderatie kan uitkomst brengen om 'm op -1 (dus uit het zicht) te brengen. Handig hè..? ;)
/me mist eigenlijk nog tags voor het omlaag modereren.
Ik begrijp heel goed dat je mensen met de tags niet voor het hoofd moet stoten.
Dus tags als irritant of dom lijken me geen goed idee. Net zogoed als ik flame of troll minder vind. Vandaar uit de FAQ: Deze Tag word pas zichtbaar als hij twee keer gegeven is én de meest gegeven is. zie hier voor verdere uitleg

Die worden ook meestal misbruikt. Ik ben het ook niet helemaal eens met de FAQ: 'Hitler had gelijk' is een troll, of 'vrouwen horen in de keuken'; off-topic en alleen bedoeld om aandacht te krijgen. maar ongezouten terecht of onterecht je kritiek spuien vind ik geen troll. Noem het dan cliché of foutief.
Flamebait betekend feitelijk: aas om een vlammende discussie uit te lokken. Dat zie ik in de omschrijving uit de FAQ niet terug: Grove opmerking die op een persoon gericht is en/of grof taalgebruik.

Maar wat moet je nu voor tag geven als mensen feitelijk onjuiste informatie geven? Of een clicheantwoord geven dat we al 1002x gelezen hebben? Ik bedoel: waarom is er geen tegenhanger van inzichtvol of informatief?

Vaak zie je op internet informatie opduiken die niet gefundeerd is of al jaren achterhaald (dus de tegenhanger van informatief) bijvoorbeeld: "Ati maakt slechte drivers". Ook dom geblaat zonder enige fundering of blijk van er over nagedacht te hebben (tegenhanger van inzichtvol).

/me pleit voor de tags inzichtloos en desinformatie

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 14:18 . Reden: aanvulling ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

[knip]

als je onterecht voor troll en flame mod, krijg je een hogere penalty ratio, kan first post daar niet bijkomen?
Dat lijkt mij ook wel een goed plan, als je te vaak onterecht trolls en flames uitdeelt kan dat na een tijdje niet meer, zoiets kan ook met onterechte firstposts gedaan worden.

Ik geef niet vaak fipo's, maar ik kan ook een paar posts/minuten na de eerste post nog een fipo geven, omdat er gewoon zinloos geblaat staat waaruit duidelijk op te maken is dat het artikel niet gelezen is.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Laten we overigens duidelijk zijn, vanuit de FAQ behoort een firstPost op een 0-score te eindigen, en zeker niet op -1, enkel is er in de verloop der tijd een aantal malen dusdanige ergernis ontstaan over een bepaalde vorm van firstposten, dat in bepaalde gevallen het ook begrijpelijk is dat sommigen liever een post op -1 willen zien

speciaal de mensen die enkel 'w00t, first post' posten mogen naar -1 firstpost gemodereerd worden.
Tevens is het zo dat het soms voorkomt dat iemand om snel te firstpost te scroen enkel een '.' submit en dan later een edit plaatst en een langere tekst erbij plaatst, ook deze posts worden vaak naar -1 gemodereerd (alhoewel ik het er zelf ook niet echt mee eens ben, en zelfs denk dat als de vervolgdiscussie erop ontopic en goed is, ook een 1-score een overweging zou moeten zijn).

Het moderatie-systeem is een manier om mensen te motiveren echt toevoegend te posten, inhoudelijke bijdrages te leveren, informatie te leveren.

als in het geval van /me je het idee hebt dat je post veels te laag beoordeeld wordt, door meerdere moddereters, dan kan je altijd een thread hierover opstarten.
waaraan je vraagt waarom die post zo laag scoort, of, als die score fout is zullen mensen het hier proberen te corrigeren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
okay, bedankt voor jullie berichten. Ik ben het wel met jullie eens
Pagina: 1