Toon posts:

[ADA] autonomous software design

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van een heel ander topic wat ik heb gestart heb in "Wetenschap & Levensbeschouwing" over sondes die de ruimte in gestuurd worden ben ik op het idee gekomen om een kleine test omgeving te bouwen.

Het is idee is om autonoom systeem te ontwikkeling om de mogelijkheden van autonoom programmeren te verkennen. Het idee is dat het systeem zou moeten gaan reageren op onvoorspelbare situaties. Het zou zelf beslissingen moeten gaan nemen op basis van informatie zoals het uitvallen van bepaalde systemen en nog allerlei onvoorspelbare situaties...... Het zal niet iets bruikbaars opleveren in de zin van dat veel mensen het gaan gebruiken of bouwen maar wel een heel leuk project om wat mee te leren.

De enige vraag die ik heb is of het een goede keuze is om zo'n project te gaan doen onder linux en daar op te gaan programmeren met ADA. Zijn er mensen die ervaring hebben met ADA programmeren onder linux en zo ja wat zijn de ervaringen daarmee. Ik weet dat ADA heel strak is met zijn code tolerantie en dat het juist uiterst geschikt zou moeten zijn voor dergelijke systemen ik zou dus graag weten of er mensen zijn hier die het er juist wel of juist niet mee eens zijn.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Zijn dit niet eigenlijk AI-projecten?
Goede programmeertalen daarvoor zijn lisp of prolog naar wat ik heb begrepen :)
Het punt van die twee talen is wel dat het beide geen imperatieve programmeertalen zijn.. en het dus een hoge leercurve is als men gewend is aan C/C++/Java of wat dan ook...
Maar als je die twee talen niet gebruikt kun je in mijn optiek net zo goed Java gebruiken, die is ongeveer net zo 'streng' als ADA.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 00:10
Martin Sturm schreef op 12 november 2003 @ 20:00:
Goede programmeertalen daarvoor zijn lisp of prolog naar wat ik heb begrepen :)
Hmm, wie zegt dat toch steeds? Ik ken een heleboel talen en uitgerekend deze twee vind ik uitermate kut (nivo GW-BASIC zegmaar).

Een voordeel van ADA ten opzichte van veel andere talen is de ondersteuning voor concurrente executie in de taal en de bijbehorende synchronisatiemechanismen.

[ Voor 21% gewijzigd door Soultaker op 12-11-2003 20:56 ]

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Soultaker schreef op 12 november 2003 @ 20:51:
[...]

Hmm, wie zegt dat toch steeds? Ik ken een heleboel talen en uitgerekend deze twee vind ik uitermate kut (nivo GW-BASIC zegmaar).

Een voordeel van ADA ten opzichte van veel andere talen is de ondersteuning voor concurrente executie in de taal en de bijbehorende synchronisatiemechanismen.
Prolog is een logische programmeertaal. Dat is gewoon heel wat anders dan imperatief programmeren, en totaal onvergelijkbaar met GW-Basic. Om te zeggen dat het niveau van die talen laag ligt, ligt meer aan je gebrek aan kennis van logisch programmeren, dan aan de taal.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 00:10
Grijze Vos schreef op 12 november 2003 @ 21:08:
Prolog is een logische programmeertaal. Dat is gewoon heel wat anders dan imperatief programmeren, en totaal onvergelijkbaar met GW-Basic. Om te zeggen dat het niveau van die talen laag ligt, ligt meer aan je gebrek aan kennis van logisch programmeren, dan aan de taal.
Als ik geen kennis had van Prolog dan zou ik er geen uitspraken over doen. Beetje gemakkelijk om je er met zo'n flame van af te maken; ofwel je gaat de discussie aan en je gebruikt argumenten, ofwel je gaat de discussie niet aan maar laat anderen (en mij specifiek) dan ook in hun waarde.

Overigens ging de vraag van de topic starter over ADA onder Linux en de ervaringen daarmee.

edit:
Glimi wees me er terecht op dat ik ook geen argumenten aanvoerde voor mijn stelling. De reden is dat ik taaldiscussie's liever in een aparte topics afhandel die daar ook voor bedoeld zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Soultaker op 12-11-2003 21:29 ]