Toon posts:

Hoe ontwikkel je multiplatform webapps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik steeds meer webapplicaties maak komt steeds bij mij de vraag boven of het ook zal werken op een ander systeem dan dat ik gebruik.
Een voorbeeld; Ik zelf ontwikkel op een windows pc met internet explorer, echter voor de grap had ik mozila geinstaleerd om te kijken of m'n javascripts ook daar werkte. Nou ten eerste zag het er niet uit maar de helft werkte ook niet.
Daarnet las ik over de Mac en het niet doorgeven van de del toets in javascript.
Nu zit ik met m'n handen in het haar over het feit, hoe ontwikkel je multiplatfrom?
Goed je kan veel lezen over welke functies het waar wel doen, maar het beste test middel blijft de praktijk.
Dus om nou een mac te kopen en je pc vol te stouwen met browser lijkt mij over done.

Heeft iemand tips met betrekking tot standaarden of test omgevingen dan hoor ik dat graag.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

* CrashOne fluisterd iets van dom en w3c

En natuurlijk veel testen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toch geef je zelf al de oplossing; zorg dat je testplatform zo breed mogelijk is; dus meerdere OS'en (VMWare, losse systemen waar nodig) en meerdere browsers per OS. Bekijk ook welk doel jij met je site hebt qua bezoekers; als jij een site richt op de breezah-meuk hoef je geen Konquerer te ondersteunen bijvoorbeeld.

Verwijderd

w3c dom aanhouden kom je al een heel end, voor de rest zal je toch de browsers moeten hebben om het te zien, een mac kopen om te kijken hoe het eruit ziet is niet eens een dure oplossing voor profi webapps imho

edit: :X spuit 3

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 19:27 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

ervaring speelt ook voor een groot deel mee; op een gegeven moment weet je het verschil tussen IE-extenties en standaard methoden. Sluit niet uit dat testen nog steeds de beste manier is om zo min mogelijk voor verassingen te komen te staan. Zelfs al is een browser ook beschikbaar voor het windows platform, dat wil nog steeds niet zeggen dat dezelfde browser op een ander platform precies hetzelfde doet.

Intentionally left blank

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zorg dat het met Mozilla werkt, dan ben je al een heel eind, met de uitstekende JavaScript debugger gaat het ontwikkelen een stuk sneller.

Als het dan eenmaal werkt, dan doet 99% het ook meteen in MSIE en andere (moderne) browsers zullen ook veel sneller werken.

Omdat Mozilla (Cameo/firebird) voor vrijwel ieder OS gratis te downloaden is kan iedereen egbruik maken van je website.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 04:13

PommeFritz

...geen friet

FireFox - neem het web in eigen hand

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Of je bespaart jezelf een hoop tijd en moeite en kiest voor een Flash-oplossing. Uitermate geschikt om een webapplicatie mee te ontwikkelen, bevat een standaard reeks UI-componenten, een volwassen Programmeertaal gebaseerd op de ECMA4 specificaties van Mozilla, een data-architectuur voor het managen van je data ( oa databinding, datacaching en data-validation ) een server laag om Remote Procedure Calls ( RPC ) in .NET en Java/J2EE omgevingen te doen, een Web Services laag, geintegreerde streaming audio en video mogelijkheid, crossplatform/crossbrowser geschikt ( Windows / Mac / Linux / Mobile! ) en niet te vergeten een grote developers community.

:)

"You're only as good, as what you did last week."

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En hoe zat het ook al weer precies met de accessibility en Flash? ;)

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 04:13

PommeFritz

...geen friet

Inderdaad... Flash.... :|
Als je dan toch Flash gaat gebruiken wees dan uiterst voorzichtig want zoals je hier kunt lezen wil het uiteindelijk nog wel eens behoorlijk fout gaan wat betreft plug-in detectie.

FireFox - neem het web in eigen hand

Verwijderd

Ik gaat roet in het eten gooien, maar door met w3c en dom als termen te smijten krijg je iets niet crossbrowser. Zeker niet op bijv. een mac.

Er zijn nog genoeg problemen met w3c en dom op crossbrowser gebied, en het hangt gewoon af van je webapplicatie welke richting je op gaat.

w3c en dom staan niet garant voor crossbrowser functionaliteit

Het enige wat je bij dit soort zaken helpt is behoorlijk wat ervaring en enorm veel testen, repareren, testen, koffie, repareren, testen... en herhalen.

Op een bepaald moment zal het repareren wat minder worden, omdat je bekend bent met de gebruikelijke beperkingen van de diverse browsers en of platformen. Op het web zijn er diverse website gewijd aan de beperkingen, en zijn er vergelijkingsschema's te vinden, maar desondanks komt het toch aan op ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 22:51 ]

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

PommeFritz: leuke site, maar je spammed nu wel erg opzichtig
oh,when?: ieder z'n meug ok? er is best wat voor DHTML te zeggen, net als voor Flash - die discussie kennen we onderhand wel ;)
Gordijnstok: jij begrijpt het :)

Intentionally left blank

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

crisp: Het gaat niet om de discussie Flash vs DHTML, maar meer om het feit dat tomatoman gewoon loopt te trollen, en ik als reactie zelfs nog een uitgebreide link geef, over accessibility in Flash. c'est tout.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

oh,when? schreef op 12 november 2003 @ 23:43:
crisp: Het gaat niet om de discussie Flash vs DHTML, maar meer om het feit dat tomatoman gewoon loopt te trollen, en ik als reactie zelfs nog een uitgebreide link geef, over accessibility in Flash. c'est tout.
Een troll wil ik het niet noemen, maar ik mis wel argumentatie bij z'n uitspraak ja :)

Intentionally left blank

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hohoho, ik wist niet dat je aandelen Macromedia had :o

De link die je naar me gooit is erg mooi, maar we beperken ons dan wel plotseling tot de allerlaatste versie van Flash en de Flash Player. Echter moet ik toegeven dat Flash op accessibility gebied sindsdien een stuk beter is (het kon dan ook eigenlijk niet veel slechter). Ik denk niet dat iedereen reeds met de laatste Flash MX werkt (nee, de gemiddelde webontwikkelaar is geen /13-er). Toegankelijke HTML kan iedereen produceren, of het nou met Kladblok(tm) of met XSLT moet.

Hoewel de nieuwe accessibility features in Flash MX een grote pluim verdienen, is een groot deel ervan slechts uit te buiten door een developer die er ten eerste kennis van heeft en er ten tweede expliciet gebruik van maakt (hence ik kan je quoten: '[..] als je je hier in verdiept'). De gemiddelde busy-developer zal er dus voorbij fietsen zonder het zich te realiseren.

Ok, jij goede developer, jij ook Flash MX, maar Flash nog steeds problemen. Je hebt er een Flash Player voor nodig (het zal altijd zo blijven dat meer mensen HTML kunnen lezen dan er mensen Flash kunnen lezen) of kun je in de meeste gevallen niets. Zoekmachines hebben nog steeds meer moeite met Flash dan met HTML. Er is mij slechts 1 screenreader bekend die iets met Flash kan beginnen en deze is alleen beschikbaar voor Windows.

Ik weet overigens niet of er ook andere Flash players zijn dan die van Macromedia en of dit uberhaupt kan/mag? Zo ja, dan is dat heel goed. Zo nee, dan heeft HTML hierin een groot pluspunt (hoewel daarin ook een van de grootste zwakten van HTML zit ;)).

(Mijn nick is overigens 'tomato'.)

</off-topic> maar weer?

Verwijderd

Mmm, we hebben het over webapplicaties die cross platform moeten werken?
Wat voor webapplicaties?
Spelletjes? Lijkt me iets voor Flash.
Flitsende banners/animaties/presenties? Flash
dhtml [del]lemmings[/del]pumpkins? Flash
programmaatjes? Flash

Ik zou ook niet weten waarom webapplicaties toegankelijk moeten zijn, of doorzoekbaar moeten zijn voor zoekmachines.
We hebben het toch niet over lappen tekst, maar over webapplicaties?

Ik zou best wel Flash willen leren, maar ik zou alleen niet weten hoe: view-source werkt niet bij Flash-sites, ik ken maar 1 Flash editor en die is veel te duur voor mijn hobby.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Webapplicaties zijn applicaties die op het web draaien; zoals bv dit forum, of een willekeurig CMS. Dat zijn dus niet client-side mini-apps.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

chem schreef op 13 november 2003 @ 08:19:
Webapplicaties zijn applicaties die op het web draaien; zoals bv dit forum, of een willekeurig CMS. Dat zijn dus niet client-side mini-apps.
ja, maar elke webapplicatie heeft ook een front-end nodig. Of er clientside ook nog logica moet worden toegepast is een keuze die je maakt, waarbij je zeker wel rekening moet houden met verschillende browsers en platformen (al naar gelang je doelgroep). Zelfs met een simpele HTML interface zonder logica is dat vaak al een issue...

Intentionally left blank

Pagina: 1