Toon posts:

Geheugen probleem, 256 erbij lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hetvolgende probleem.
Ik heb een pentium 4 1800 mhz met hierin nu 256 mb geheugen (ddr sd-ram, pc 2100u irl dem d1d266 van nanya)

Maandag had ik 256 mb TwinMos pc3100 bijgehaald.

Na controle in het boekje van mijn moeder board (chaintec CT-9BJD) bleek dat er tot 1 gig per bank in kan.. ddr-dimm tot pc 2100.

Dus dinsdag maar even de 3100 omgeruild voor 2100.
Dat bleek ook niet te werken.
Het nieuwe geheugen in combinatie met het oude zorgde ervoor dat de pc opstartte totdat de weergave van hoeveel mb geheugen erin kwam. Daar bleef de pc hangen.
Wanneer ik het nieuwe geheugen alleen probeerde bleef de pc piepen net zoals wanneer er geen geheugen in zit en startte hij niet op.
Je zou zeggen, geheugen = kapot.

Dus vandaag weer een nieuwe pc2100 gehaald, en ik heb weer hetzelfde probleem.
Beide banken gevuld zorgt ervoor dat hij bij het weergeven van het geheugen tijdens het opstarten blijft hangen. Alleen het nieuwe -> pieeeep.. pieeppp. En het oude alleen werkt pas weer als ik de pc een keer helemaal zonder geheugen heb gestart en hem daarna start met het oude geheugen erin.

Heeft iemand nog tips, ideeen voordat ik het geheugen morgen terugbreng en het maar bij de 256 mb houd?

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar nu staat tenminste alles erin :) :)

Alvast bedankt

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Kijk in je boekje van je chaintec, wat daar instaat over geheugenmodules en combinaties.

In mijn Gigabyte boekje staat dat prima, wat wel werkt en wat niet.

Dubbelzijdig,enkelzijdig, slot1,slot2, slot3 etc..

Verwijderd

Test je het nieuwe RAM telkens in hetzelfde slot?? Verwissel eens van sloten, anders denk ik dat het toch wel weer scheelt aan je nieuw geheugen :) Wees ook zeker dat je niet statisch geladen bent :X

Verwijderd

Topicstarter
in de introductie van het boekje staat:

Dram Memory:

Two 184-pin DDR DIMM sockets support op to 2 GB
Supports PC-1600/2100 DDR SDRAM Modules

Verderop staat:

FSB Frequency: 100 MHz of 133 MHz
Internal System Bus Freq. 200 MHz en 266 MHZ (= pc2100 toch??)

DIMM type: 2.5 v, Registered 64/128/256-bit DDR SDRAM
Module size: Single/double-sided 64/128/256/512MB/1GB
Parity: Either parity or non-parity

Verwijderd

Topicstarter
van sloten wisselen heb ik ook al gedaan.
en statisch, ja daar werd ik vanmiddag al voor gewaardschuwd.
Heb de kraan aangeraakt en dat soort dingen. Dus dat kan het niet zijn. Ook omdat het het gisteren en vandaag niet deed met hetzelfde soort geheugen

Verwijderd

Heb je je geheugen al getest in een andere pc met Memtest86

offtopic:
heey A-lusion van soulseek :P HardNipple hier ;)

Verwijderd

Topicstarter
nee, want de pc start niet op, en dat het geheugen kapot is lijkt me sterk, op dat statische heb ik gelet en ik heb al 2x nieuwe gehaald.

offtopic:
edit: luzdown2 he :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 19:46 ]

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Je hebt natuurlijk ook de cmos gereset toen je het geheugen erin hebt gedaan en daarna nog een keer de pc opgestart.

Verwijderd

Misschien kun je het eens proberen bij een ander ram-plaatje (pc 2100) en niet de 3100

• zepydeus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02-2025
probeer ook eens je bios te resetten als je
het reepje geheugen hebt geplaatst
door de jumper van je moederbord over tezetten
zit meestal indebuurt van het batterijtje en cmos chip ;)

2x pIII@933, 4x512MB pc133, MSI694D PRO, Matrox G550 dualhead DVI, 4x 80GB 8MB, NEC1300, LG DVD 16x48, AOPEN hq08, 4x80mm casefan

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu ook pc2100

maar het resetten, dat hoeft toch eigenlijk niet?
Desnoods probeer ik dat.

Moet ik dan de boel resetten en opnieuw opstarten met het nieuwe en het oude geheugen erin?

• Hoyden
Je moet iig zorgen dat je timings ed niet te hoog staan.
Het ene merk is langzamer dan de andere, en heeft andere specs.
Als je bios gewoon default staat, zou die het moeten pakken.

Verwijderd

Topicstarter
die reset jumper, kan dat een groen dingetje zijn wat ik dus van de pinnetjes af moet trekken?

• zepydeus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02-2025
het resetten van je cmos moet je alleen doen
als je een probleem hebt met opstarten van je pc,
dus als je een verandering hebt gedaan aan de
hardware en je pc wil/kan nieuwe instellingen niet
aan met deze configuratie

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is :P

2x pIII@933, 4x512MB pc133, MSI694D PRO, Matrox G550 dualhead DVI, 4x 80GB 8MB, NEC1300, LG DVD 16x48, AOPEN hq08, 4x80mm casefan

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nooit wat aan de bios of de pc veranderd nog.
dus het lijkt me dat dat toch wel goed staat

Verwijderd

Topicstarter
ok, dus als ik geheugen heb toegevoegd en hij pikt dit geheugen niet meer, maar de rest gewoon wel.. helpt het niet de cmos te resetten?

• Hoyden
T kan geen kwaad, dus waarom niet proberen..

Mocht je pc het niet meer doen na een change, dan doet je clr_cmos..
Simple...

BTW, Je post kun je editten, dus doe dat voortaan even ipv korte antwoorden/vragen achter elkaar

Meestal staat er op het mobo ook wel welke jumper waarvoor dient.

[ Voor 46% gewijzigd door Hoyden op 12-11-2003 20:08 ]

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
die reset jumper, kan dat een groen dingetje zijn wat ik dus van de pinnetjes af moet trekken?
Dat kan, maar als je het zeker wilt weten kan je even in het boekje van het moederboard kijken. Je kan ook natuurlijk de batterij er een aantal seconden uithalen (stroom eraf halen), er weer terug inzetten en opnieuw opstarten.

[ Voor 20% gewijzigd door Bobje op 12-11-2003 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, ik heb die jumper gereset.
en heb in de bios ook nog geprobeerd bij het geheugen iets te veranderen, van auto naar 266 mhz. Maar dat hielp allebei niet.
Zowel met alleen de nieuwe geheugen module als allebei de modules niet
ik snap er echt niks van

Verwijderd

Topicstarter
heeft niemand verder een idee wat het kan zijn?
anders moet ik het geheugen morgen terug brengen.
Hopelijk hebben ze bij computer land nog een ander soort geheugen

Modbreak:

Zoals SandeR behulpzaam opmerkte kun je je posts editten met de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif edit knop. Doe dat dan ook voortaan ipv onnodig te posten :o

Verdere tips over wanneer wel en wanneer niet te posten vind je in de GoT Huiregels

[ Voor 53% gewijzigd door dion_b op 13-11-2003 01:13 ]

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik weet het zelf 1, 2, 3 niet. Je ken eventueel heel je kast meenemen.
offtopic:
NIET je topic binnen 24 uur schoppen, lees de huishoudelijke forumregels nog eens door ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 21:54:
heeft niemand verder een idee wat het kan zijn?
anders moet ik het geheugen morgen terug brengen.
Hopelijk hebben ze bij computer land nog een ander soort geheugen
Jawel, wederom een kapot geheugen reepje, als je weet hoe gevoelig die dingen voor statische electriciteit zijn, het reepje wat jij terug brengt als doet het niet kan natuurlijk zo weer naar een ander klant, misschien doet ie het daar wel.
Neem je pceetje mee naar de winkel en probeer zoveel reepjes totdat ie het doet.

Verwijderd

misschien is kijken naar nieuwe bios voor je mobo? Hopelijk, is het een gewoon compatibilitie probleem die al opgelost is d.m.v. een bios upgrade. :)

edit: heb je wel voorzichtig gedaan met het invoegen van de reepjes, misschien is het bankje wel gewoon kapot? :?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 18:21 ]

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 12:08

MazeWing

The plot thickens...

Probeer eens een compleet ander merk geheugen. Dus niet van twinmos (en ook de geheugenmodules die erop zitten, zoals twinsmos, samsung, mtek, enz..)

Waarschijnlijk kan het mobo gewoon niet met twnimos geheugen overweg (of je hebt de hele tijd pech, dat je brak geheugen meekrijgt)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het inmiddels teruggebracht.
Maar zal inderdaad een keer met de pc langsgaan. Wat het nu nog zou kunnen zijn is dat het TwinMos geheugen idd niet goed werkt in combinatie met het geheugen wat er al in zit.
Oh ja, die opvolgende posts waren inderdaad niet zo netjes, maar dat was omdat ik hoopte gisteravond nog een verlossende reply te krijgen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 19:19:
Wanneer ik het nieuwe geheugen alleen probeerde bleef de pc piepen net zoals wanneer er geen geheugen in zit en startte hij niet op.
Je zou zeggen, geheugen = kapot.
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 21:18:
Wat het nu nog zou kunnen zijn is dat het TwinMos geheugen idd niet goed werkt in combinatie met het geheugen wat er al in zit.
Dat rijmt niet met elkaar, maar ik zou toch maar eens met de pc naar de winkel fietsen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

je kan trouwens gewoon pc3200 erin prikken, die draait dan sim-pelweg op 266mhz. DDR-sdrram is backwards compatible.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1