[JAVA]Melding geven als textfield niet is ingevuld

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
Sla het niet-dikgedrukte gedeelte over als je niet van lezen houdt
Hallo,
ik zit op 5vwo en wij moeten voor informatica een simpel appletje maken met Visual Café in JAVA. Ik ben dan ook een grote noob en ken eigenlijk alleen dat wat we op school geleerd hebben. (methode Turing)
De opdracht is simpel: Maak een applet met 4 invoervelden en een lijst. "Ondergrens" is het begingetal, "bovengrens" is het eindgetal. Die getallen en alle getallen daartussen worden in de lijst gezet, waarvan het gemiddelde en de som wordt berekend. Je kan ook items uit de lijst verwijderen en dan wordt de som en gemiddelde geupdate.

Dit is allemaal niet zo moeilijk, en dat had ik dan ook snel af. Het resultaat als HTML-generated ding vind je hier, en hier als RAR met daarin het Visual Café project.

Maar nu, als "extra'tje" wil ik alleen een soort error-checking maken. Ik heb hierin al een paar dingen gemaakt. Hiervoor heb ik een errorLabel, waarin de foutmelding komt te staan. Zo meldt deze "Lijst is leeg!" wanneer je iets probeert te verwijderen terwijl de lijst leeg is...en nog wat dingetjes.

Maar nu wil ik, dat als je bij de invoervelden ondergrensVeld en bovengrensVeld bijvoorbeeld letters invult, dat ik dan
errorLabel.setText("Ja je moet wel getallen invullen, d0h!");
kan doen. Of wanneer je niks invult, errorLabel.setText("Je hebt niks ingevuld!");
ik heb al geprobeerd
[code]if (ondergrensVeld == 0) errorLabel.setText("Je hebt niks ingevuld!");[/code]
maar dat werkt niet.
Ik wil dus graag weten hoe ik kan kijken of de invoer géén heel getal is, dus een kommagetal, letters of niets.

alvast bedankt

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je een JTextField gebruikt, dan kan je hiervoor de Document gebruiken. Hierin kan je de insert methode overriden en zeuren als het niet goed is.

• SWfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De methode die Alarmnummer opgeeft is natuurlijk de netste. Je kunt ook iets van
Java:
1
2
if( ondergrensVeld.getText().equals("") )
  errorLabel.setText("...");

doen.

Verwijderd

Dit is om te kijken of het veldje leeg is

Vraag de size van de input....

Java:
1
2
3
4
5
6
7
int temp = TextField.GetText().size();

if (size==0) {
//throw error
}else{
//alles OK
}

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 10:11 . Reden: oeps... alarmnummer had gelijk null != 0... DOM VAN MIJ! ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Jullie oplossingen werken niet zoals hij het wil. Hij wil als er een karakter ingetyped is, dat je meteen een melding krijgt.

en verder is null niet gelijk aan 0.

[ Voor 21% gewijzigd door Alarmnummer op 13-11-2003 10:09 ]

Verwijderd

je zou mb een listener kunnen toevoegen voor TextField.OnEdit/OnChange... En dan kijken of de data goed is....

Of zit ik nou vaag te lullen en zit ik er ontiegelijk naast?? Begrijp niet helemaal wat je wilt...

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 19:14

Eelke Spaak

- Vlad -

Alarmnummer schreef op 12 november 2003 @ 17:40:
Als je een JTextField gebruikt, dan kan je hiervoor de Document gebruiken. Hierin kan je de insert methode overriden en zeuren als het niet goed is.
Toevallig heb ik op school ook de Turingmethode voor informatica gehad, en deze (walgelijk slechte, als het over Java gaat) methode gebruikt de AWT om GUI's te maken.

Daarom zal je toch echt één van de andere oplossingen moeten gebruiken (listeners of gewoon checken).

TheStreme - Share anything with anyone

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
Vladimir heeft gelijk..we gebruiken AWT Applets. sorry dat ik dat niet van te voren gemeld heb. De methode van SWFreak om te checken op lege velden werkt in ieder geval, en de rest ook bedankt voor de oplossingen! Dat checken op int's laat ik dan maar zitten, ik heb sowieso ruim aan de opdracht voldaan! ik laat jullie mijn punt wel weten als het zover is.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperioN op 13-11-2003 14:07 ]

Pagina: 1