Toon posts:

Welke (remote) virusscanner onder Samba?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ons netwerk bestaat uit een Linux Server (RedHat 7.3) met Samba. De clients (60-70-tal) draaien allen onder Win2000.
Momenteel gebruiken we Panda AntiVirus als virusscanner. Via de tool Panda Administrator zouden we de mogelijkheid moeten hebben om vanaf een centrale pc/server alle clients en servers te beheren en remote de antivirus installatie op de clients uit te voeren. Maar dit lukt echter alleen in een zuiver Windows netwerk (met Windows domain controller) of een Linux netwerk. Met Samba lukt het niet om op een deftige manier de clients tegen virussen te beveiligen en te beheren.

Welke (liefst ook goede) virusscanner biedt deze mogelijkheid wel? Maw, met welke virusscanner kan je perfect, vanuit een Samba omgeving, remote installs uitvoeren op de clients, automatische updates downloaden en installeren, logs bekijken van alle clients, virusscans schedulen, etc...?

Verwijderd

Heb je die Samba ook als PDC ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:00:
Heb je die Samba ook als PDC ingesteld?
Ja, wij hebben Samba als PDC op onze Linux Server.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 16:59:
[...]

Ja, wij hebben Samba als PDC op onze Linux Server.
Vakantie gehad ? ;)

Dan zou je dus een automatische update in een gezamelijk script kunnen laten uitvoeren (netlogon). Verder is iedere redelijke corporate virusscanner toch wel uitgerust met de functies die jij omschrijft ? (norton, symantec etc)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 17:04 ]

Verwijderd

Wij gebruiken Sophos!

Die maakt gebruik van een centrale installatie/update map. Deze kun je natuurlijk gewoon op je samba server neer zetten. Gewoon hierna je virus handtekeningen downloaden en in deze map plaatsen en een scriptje draaien al je werkstations zullen mee gaan! (Direct zonder opnieuw op te starten!)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem dat we momenteel met Panda Antivirus hebben is als volgt:

In Panda Administrator krijg je een overzicht van alle servers die in je netwerk draaien. Je kan dan de server, die tevens de PDC is, selecteren en hierop de nodige Antivirus bestanden installeren. Dan zouden automatisch alle clients die met deze server verbonden zijn, geupdate en gescand worden.
Ik vind onze Linux server wel terug in het lijstje maar kan hier vanuit Panda Administrator niet mee connecteren. Panda geeft ook niet aan dat er clients achter deze server hangen, aangezien deze zelf geen PDC is, maar wél de Samba die er op draait.
Ik kan wel, ook in Panda Administrator, een lijst van alle clients in het netwerk opvragen, zonder de bijbehorende servers. Van hieruit kan ik de clients aanspreken en de nodige software installeren. Maar dan moet ik dit voor alle clients apart doen, hetgeen een hoop werk is. Zeker als je weet dat het op bovenstaande manier in 1 keer kan. Bijkomend probleem is dat de scheduler dan alle dienst weigert waardoor ik meerdere malen per week alle clients apart moet updaten en scannen. Met meer dan 120 clients is dit echt onbegonnen werk.

Als noodoplossing hebben we Panda AV Platinum op de clients geïnstalleerd. Maar dit werkt niet naar behoren daar de gebruikers geen administratierechten hebben, hetgeen wel vereist is voor deze virusscanner. Verder biedt deze software ook geen centraal beheer.

Ik hoop dat ik bovenstaande situatie op een begrijpelijke manier heb kunnen schetsen.
Ik ben nu dus op zoek naar een Virusscanner die wél Samba ondersteunt zodanig dat ik op eenvoudige wijze alle clients achter de Samba PDC tegen virussen kan beveiligen en automatisch kan updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 17:12:
Wij gebruiken Sophos!

Die maakt gebruik van een centrale installatie/update map. Deze kun je natuurlijk gewoon op je samba server neer zetten. Gewoon hierna je virus handtekeningen downloaden en in deze map plaatsen en een scriptje draaien al je werkstations zullen mee gaan! (Direct zonder opnieuw op te starten!)
Ik veronderstel dat je in dit geval op alle clients de antivirus software apart dient te installeren. Hierbij komt dat je dan weer niet vanaf een centraal systeem de clients kan beheren. Misschien is het zelfs weer noodzakelijk dat alle gebruikers administrator rechten hebben, hetgeen absoluut niet de bedoeling is.
Pagina: 1