Ervaring met Linux Suse 9.0 en waar te koop in nederland?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er in de pricewatch geen linux suse9.0 te koop staat, en ik op google niets in nederland kon vinden alleen in het buitenland, vroeg ik mij af waar deze te koop is?

En heeft iemand hier ervaring mee? Is hij wel of niet gebruiksvriendelijk? Dus makkelijk te installeren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:43

BoAC

Memento mori

Dixons heeft em tekoop: Zoek
En SuSE 7.2 was al makkelijk dus deze ook wel verwacht ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx

maar nu de ervaringen.

en wat kan ik verwachten als ik dit vergelijk met windows XP kwa stabiliteit e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 14:15

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Toevallig zelfde vraag een tijdje geleden gesteld op een suse list, andres Jaeger antwoorde daarop:
Here's a list of resellers in the netherlands:

COMPUTERCOLLECTIEF

Amstel 312
1017 AP Amsterdam
Fax: +31 20 62 26 668
Email:verkoop@comcol.nl
WWW:http://www.comcol.nl

Please eMail to:
dealers@comcol.nl

Dealer-Web-Site:
http://www.comcol.nl/dealers/

------- ------- ------------

Micromedia B.V.:
Kerkenbos 10-103
6546 BJ, Nijmegen
The Netherlands
email: info@micromedia.nl
tel: (31) 24 645 2544
fax: (31) 24 645 2539

DUPACO:
Zwarteweg 32
3833 AL Leusden
The Netherlands
Tel: +31 33 494 8888
Fax: +31 33495 0520

Additionaly: MediaMarkt / OfficeCenter / Dixons & Dynabyte should have
SuSE 9.0 - and I hope also the version for AMD64.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx

maar is er trouwens ook een nederlandse versie van suse9.0 te krijgen?

of is dit een domme vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ondersteunt ook nederlands. KDE in elk geval en daar kijk je toch het merendeel van de tijd tegenaan (tenzij je gnome gebruikt, maar daar heb ik niet veel ervaring mee). Veel software is wel engels, dus hier en daar loopt het een beetje doorelkaar. Ik heb SuSE 9 nog niet geprobeerd, maar 8.2 is best mooi en werkt goed. Veel hardwareondersteuning. Om windows nou meteen de deur uit te gooien... nee, dat zou ik niet doen, als je nieuw bent met linux. Of je moet er geen bezwaar mee hebben de eerste maanden druk te zijn met experimenteren en een aantal dingen niet te kunnen (omdat je nog niet weet 'hoe').

Soms is linux nog wel wat lastig met hardware. Geluid is soms een probleem. Ligt er een beetje aan wat je wilt en wat voor hardware je hebt. Wifi is een probleem en zo nog wel meer. Maar verrassend veel hardware werkt meteen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:20:
...of is dit een domme vraag?
ben geneigd om ja te zeggen... ;) sorry (no offense)

Suse komt in NL in 2 talen (NL & Engels) en in 2 smaken (personal & pro). De laatste kan je vergelijken met winXP home & winXPpro. Versie 9 heeft nieuwe features, oa. installeren in windows NTFS partitie. Verder info kan je naar suse.com.
Deze distro vindt ik de geschikte linux voor windows verslaafden die poging wagen om linux uit te proberen, naast Red Hat. Andere distro zijn vooral gericht voor gevorderden. Als ik me niet vergis, de 64bit versie is alleen te verkrijgen als Enterprise server versie 8. kost zo'n 500 euri. (nog goedkoper tov. w2k3 server + licensie)

Waar te verkrijgen? overal in betere comp. (software)- en boekwinkel. Ik koopaltijd bij scheltema. De pro versie kost ca 95 euri. Voor een prikkie kan je mijn suse 7 van me kopen. :)

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Iedere zich zelf respecterende computerboekhandel verkoop linux producten. (Als ze dat niet doen respecteren ze zichzelf ten onrechte). Hier in Enschede (1% kans dat jij daar woont) zijn er in ieder geval verschillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoezo kopen... Waarschijnlijk kun je gewoon de ISO's downloaden...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
deepspace schreef op 12 november 2003 @ 22:53:
Hoezo kopen... Waarschijnlijk kun je gewoon de ISO's downloaden...
Niet waarschijnlijk, sterker nog, legaal kan dat zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:25

voodooless

Sound is no voodoo!

blaataaps schreef op 12 november 2003 @ 23:00:
[...]

Niet waarschijnlijk, sterker nog, legaal kan dat zeker niet.
Hmm, vroeger was dat in ieder geval wel zo... Maar als je met linux wil beginnen, en je wil niet al te veel geld uitgeven, pak dan een distro die je gewoon gatis kunt downloaden.

kijk op http://www.linuxiso.org voor infos. Je kunt er ook vinden wat de verschillende distro's inhouden. Er zal vast wel iets leuks te vinden zijn..

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 12-11-2003 23:10 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
SuSE iso's kun je niet downloaden (muv live evaluation versie die je niet kunt installeren) Je kunt wel een netwerk installatie uitvoeren, waarbij alles wat je installeert gedownload wordt. Ik denk alleen niet dat dat met 9.0 al kan, maar daar ben ik niet zeker van: ik gebruik geen SuSE meer tegenwoordig.

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik gebruik nu al een maandje Suse 9, en ben er toch wel van onder de indruk. De verschillen met 8.2 zijn eigenlijk niet zo groot. Vooral voor een beginner is Suse echt fijn. De hardwareherkenning werkt bij mijn systemen feilloos wat voor mij erg belangrijk is omdat ik nog niet zo'n held ben in het doorspitten van configuratiebestanden op zoek naar fouten. De installatie is echt een eitje, en je klikt je er in een half uurtje zonder moeite doorheen.

Ook het aantal bijgeleverde programma's en de manier waarop deze met enkele klikken geinstalleerd kunnen worden is erg fijn. Als je je aan de bijgeleverde software houdt dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over dependencies omdat Yast dit automatisch oplost door de benodigde pakketten automatisch te installeren.
Ook niet Suse specifieke paketten kun je zonder problemen installeren waarbij Yast ook weer automatisch de dependency problemen voor je oplost. Dat lukt niet altijd even goed, maar ik vind het in ieder geval duidelijker werken als in Red Hat en Mandrake.

Ik heb een jaar geleden ongeveer Suse 8 Pro gekocht en moet zeggen dat ik er geen minuut spijt van gehad. De bijgeleverde handleiding is erg duidelijk en als je het geld kunt missen zou ik aanraden gewoon het pakket te kopen. Je kunt alles ook wel op internet vinden, maar met een boek erbij vind ik toch wat makkelijker werken. Alleen wel even uitkijken dat je als het het pakket koopt zorgt dat de Administration Guide erbij zit. Dit behandelt namelijk de opbouw van het systeem en hoe je dit naar je hand zet alsmede veel algemene informatie over Linux. De User Guide behandelt alleen de bijgeleverde programma's. Ik heb destijds de pro versie gekocht omdat bij de gewone versie alleen de user guide zat. Maar misschien is dat tegenwoordig wel anders.
Pagina: 1