[XP]Windows installeren naar USB HD: Mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Targeter
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 19:46
Ik heb zojuist een USB/Firewire HD behuizing gekocht, omdat ik simpelweg geen aansluitingen op mn mobo had, of ruimte in mn kast (pomp waterkoeling in de weg |:( ). Ik wil graag van die schijf kunnen booten, om het mn "rommel" schijf te maken. Windows wil zonder moeite naar die HD installen, maar als het er eenmaal opstart krijg ik een blauw scherm.

Ik vermoed dat dit simpelweg veroorzaakt wordt doordat usb drivers worden geladen, waardoor de schijf wegvalt en windows z'n teergeliefde bestanden niet ziet. Weet iemand een mogelijkheid om dit te omzeilen en het toch te laten werken? Ik kan er niet echt documentatie over vinden, ik geloof zelf eigenlijk dat het redelijk onmogelijk is.

Iemand suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door Targeter op 12-11-2003 16:50 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

bootloader maken op flop
die dan de usb driver laten laden
dan door starten naar windows

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 17:41

megaleo

Special member

Met een floppy, van Norton Ghost zou je eventueel van USB kunnen booten.
Of een HD rack? Kost niet veel €5 ofzo en dan een harddisk in één rack bouwen, kan je ze ook nog makkelijk wisselen. :)

En is usb daar niet veels te traag voor? Wat voor usb heb je? USB 2.0?
En is usb wel via een opstartflop aan te sturen? :?

• Targeter
usb valt wel mee, is usb 2.0. HD rack heb ik al, is helaas geen oplossing omdat ik 3 schijven en 2 cd drives wil gebruiken, en ik maar 4 ide apparaten kan aansluiten, en niets meer kwijt kan in mn kast :'(

Booten van USB kan ik al, dat is het probleem niet, dus een floppy zal niet helpen. Booten doettie netjes (daarmee bedoel ik dattie de bootloader van de schijf laadt en dat windows een stukje opstart), het probleem is dat ik niet verder in windows kom, waarschijnlijk op het moment dattie zn usb drivers laadt.

In safe mode zie ik bijvoorbeeld een hoop drivers langskomen die laden, maar op een gegeven moment knaltie naar een blauw scherm.

Simply:
USB driver laden? wat voor driver bedoel je precies?

[ Voor 20% gewijzigd door Targeter op 12-11-2003 17:12 ]

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Er is een usb driver voor dos. Hier te vinden. Hiermee kun je van uit dos de windows setup starten...

Veni, vidi et cervesiam

• Targeter
ok misschien zo duidelijker: De setup is het probleem niet.
Setup gaat goed, en opstarten gaat goed, tot op een zeker punt.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 17:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is een nogal vreemd probleem omdat Windows hier toch wel ondersteuning voor zou bieden, kun je niet even vertellen welke foutmelding je precies krijgt? :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Targeter
BSOD: An hardware error occurred and windows has shut down the system to prevent damage.

of iets in die richting, maar ik denk dattie de meeste hier wel bekend voorkomt :p

Omdat dit dezelfde boodschap is die voorkomt als je een rack dr uittrekt tijdens het opstarten van windows ( O-) ), vermoed ik dat het gebeurd op het moment dat windows de besturing van de usb schijf over wil nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Targeter op 12-11-2003 23:11 ]

• Targeter
hoewel ik al dacht dat het geen nut heeft, heb ik het toch nog ff met die dos drivers geprobeerd: zelfde resultaat.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Het is niet een DOS driver die je moet gebruiken. Dat is echt pure onzin. Je gaat toch niet al je disk-access door een 16-bit DOS drivertje laten lopen als je een 32-bit OS aan het starten bent? ;)

XP ondersteund booten vanaf een FireWire of USB drive. Mijn gok is dat je op de geinstalleerde versie de USB drivers moet updaten - wellicht moet je de chipset/USB drivers van je moederbord installeren.

Probleem is natuurlijk dat je niet zover komt. Start de computer wel in Safe Mode van de USB schijf mischien? (Heel mischien.....)

Ik weet dat je tijdens de setup via F6 diskdrivers kunt laten, maar ik denk niet dat USB daar bijhoord. Alhoewel het wel kan mischien.....Mischien even kijken of je XP drivers voor je schijf hebt, en deze tijdens de setup met F6 laden. Wellicht werkt het :)

Via een bootfloppy met een DOS driver is in ieder geval overbodig.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Targeter
ja precies dat was ook mijn redenatie... maar ik heb het probleem gevonden, en ik voel me nu een echte n00b... :( :'( :'(

de HD is defect, verliest iedere keer zn spanning |:( 8)7 |:( 8)7 |:(

vandaar dat windhoos die schijf niet meer ziet, gewoon omdat die uitvalt.

toch allemaal bedankt voor het meedenken.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Oh, nog iets. Windows XP ondersteund booten vanaf een externe HD, maar je moet wel op dezelfde hardware blijven. Em meenemen naar een andere PC en daar booten is er meestal niet bij vanwege de hardware verschillen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Ik heb net een nieuw systeem gekocht ik had al een externe DVD brander (LA Cie DVD+-RW 8x4x12x USB 2.0). Ik had gehoopt hiervanaf win XP clean te instaleren.

Mijn mobo (MSI K8T Neo) ondersteund volgens mij boot vanaf USB.
Ik heb dit dus ook netjes aangegeven in de BIOS setup.

Ik krijg een bericht dat er spraken is van een boot failure.
Kan iemand mij vertellen of ik uberhaupt via een USB optical device kan booten?

Ps ik heb er momenteel alleen een HD in zitten.
Pagina: 1