[Gentoo] Installatie mbv bootflop en ftp?

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb me helemaal rot gezocht (got search, google, gentoo forum), maar ik kon echt geen enkel passend antwoord vinden.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om gentoo te installeren door van een bootflop te booten, en dat vervolgens alle bestanden via ftp binnengehaald worden.
Ik heb geen cd brander, dus ik logischerwijs ook geen bootable cd maken :P

Alvast bedankt!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:47
Je zou mbv een andere (1 flops) distro gentoo kunnen installeren. Ook kan je vanuit een al geinstalleerde distro gentoo kunnen installeren. Zoek eens op http://forums.gentoo.org want je bent vast niet de eerste die dat vraagt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dit kan op de manier zoals balk zegt, maar helemaal zonder bestaande distributie en zonder CD lukt het niet, omdat Gentoo alles zelf compileert (of binaries installeert van CD); je zult dus sowieso een compiler nodig hebben.

Er is geen FTP met binaries.

Wat je wel kunt doen is op een ander systeem de binaries maken (dat kan gewoon met portage), en dan op het systeem waarop je wil installeren deze binary packages weer neerzetten (via je eigen FTP). Maar automatisch zal dat op het moment niet gaan, voor zover ik weet. En ik denk ook niet dat er 1 bootdisk is met alle netwerk support etc. dus tenzij je die disk zelf helemaal samenstelt, heb je gewoon pech vrees ik :X

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 12-11-2003 16:38 ]

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bedankt voor het verlossende antwoord. Aangezien alle installatie opties op dit moment niet mogelijk zijn, ga ik toch maar naar een andere distributie kijken.

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Ik heb een WOS-post!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Dat inetd niet meer via portage te installeren is :P

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• WHiZZi
  • Laatst online: 18-02 16:04

WHiZZi

Museumdirecteurtje

TheFirstIkke> Anders kom je bij mij gewoon een bootable Gentoo CD'tje halen :P Ik heb nml 3 branders 8)7

Ik denk dat het best moeilijk wordt om zonder CD linux te installeren. Enige optie is wat Balk al aangaf (booten vanaf flop en dan een distro installeren). Ik weet niet of Debian het bijvoorbeeld ondersteund (booten vanaf flop, installeren vanaf FTP)

Maar ik denk dat je beter gewoon bij iemand effe gaat vragen of ie een bootable CDtje voor je wil maken.. ben je van alles af :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Juist omdat je bij gentoo het allereerste begin gewoon een tarball uitpakt en daar naartoe chroot lijkt t me toch niet al te moeilijk. Stappen:

1) zorgen dat je een stage-x-tarball hebt. staat vast wel op de gentoo-site.

2) boot-floppy (of cd, of bestaande linux-installatie) met netwerkondersteuning uitzoeken.

3) partities opzetten enzo (zie ook de normale gentoo-installatieguide)

5) partities mounten, tarball uitpakken en naar je root-in-wording chrooten

6) alles emergen.

Ik denk dat het heeel handig (noodzakelijk?) zal zijn om wel een iso op je hdd te hebben, zodat je toegang hebt tot alle bestanden (bv de portage-snapshot). De iso kun je gewoon mounten met mount -t iso9660 -o loop /path/naar/gentoo.iso /mnt/cdrom

Volgens mij is netwerkondersteuning niet eens echt noodzakelijk, dat kan ook later nog als je je nieuwe gentoo-systeem boot. Maar is niet zo moeilijk werkend te krijgen, dus why not!

Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie hoor, maar zou niet weten wat eik :P

It sounds like it could be either bad hardware or software

• WHiZZi
  • Laatst online: 18-02 16:04

WHiZZi

Museumdirecteurtje

smokalot schreef op 13 november 2003 @ 14:22:

Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie hoor, maar zou niet weten wat eik :P
De stage1 tarbal past niet op een floppy :P
Je zou hem eventueel via netwerk oid kunnen downloaden maar dan moet je dus een bootable floppy linux met netwerkondersteuning hebben :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

WHiZZi schreef op 13 november 2003 @ 14:55:
[...]

[...]

De stage1 tarbal past niet op een floppy :P
Je zou hem eventueel via netwerk oid kunnen downloaden maar dan moet je dus een bootable floppy linux met netwerkondersteuning hebben :)
Ik ga ervanuit dat TS op dit moment wel een werkende internetverbinding heeft, dus hij kan m nu gewoon downloaden en op hd zetten (als er 700MB ruimte vrij is ergens natuurlijk). Heb je nog steeds geen bootflop met netwerk nodig.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:47
Ik las op het gentoo forum dat iemand met de slackware installatie floppies de boel had geinstalleerd. http://forums.gentoo.org/...?t=86122&highlight=floppy
All you need is network, tar, gzip of bzip en wget

Je zou ook de schijf in een andere pc kunnen hangen. Zo heb ik ook mijn P233 van gentoo voorzien. Easy as can be.

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 14:31
WHiZZi schreef op 13 november 2003 @ 13:36:

Ik denk dat het best moeilijk wordt om zonder CD linux te installeren. Enige optie is wat Balk al aangaf (booten vanaf flop en dan een distro installeren). Ik weet niet of Debian het bijvoorbeeld ondersteund (booten vanaf flop, installeren vanaf FTP)
Het is heel simpel. Redhat / fedora / Debian / Mandrake:
Bij allen geldt: 1 of meerder floppen downloaden (max = 5 bij deban); die starten de installatie en de rest kan via FTP.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Omdat het toch een opsomtopic is geworden :)
Installeren vanuit Knoppix. Zo ongeveer de gehele mensheid heeft zo' n ceedeetje.
De Knoppix tools maken het mogelijk een netwerk in de lucht te hebben, te wgetten, formatteren, en te chrooten.

Bovendien kun je dan tijdens de installatie nog tuxracer spelen/internetten/etc. :+

Verwijderd

mja zo'n Knoppix cdtje moeje ook branden ... Kun je evengoed een andere bootcd gebruiken.

Ik zou toch ook gaan voor de methode die smokalot beschreef. Ik heb vanuit Mandrake toen voor de eerste maal gentoo geïnstalled. Netjes gechroot en liggen emergen. En het is niet dat zon stage 1 of 2 tarball veel ruimte inneemt.

Verwijderd

Debian is wel via diskette te installeren. je hebt er 6 nodig, de rest wordt an van internet gehaald.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klopt, maar ik weet niet of de topicstarter dat na een aantal maanden nog interessant vindt :)
En je hebt er trouwens als het meezit met support voor je nic maar 2 nodig :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.