Probleem met map delen

Pagina: 1
Acties:

• Syb
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 12:42
Ik heb een thuisnetwerk aangelegd met 2 XP computers aangesloten op een Repotec router. Alles werkt al maanden soepel: bestanden, printers delen en internetten.

Maar opeens kreeg een probleem met de gedeelde map 'Mijn documenten'. Over het netwerk kan ik gewoon de hoofdmap openen en van alles veranderen.
Maar als ik dan sommige (niet allemaal!) submappen in de gedeelde map probeer te openen, krijg ik de melding "Toegang geweigerd. U heeft mogelijk niet de juiste toegangsmachtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de netwerkbeheerder... bla bla."

Ik heb geprobeerd de map opnieuw te sharen, het netwerk opnieuw te installeren in windows xp, maar niets helpt.

Wat kan ik doen om de gedeelde map (inclusief submappen) weer volledig toegankelijk te maken vanaf het netwerk?

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

submappen als in de vorm van "program files"?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Syb schreef op 12 november 2003 @ 15:36:
Ik heb een thuisnetwerk aangelegd met 2 XP computers aangesloten op een Repotec router. Alles werkt al maanden soepel: bestanden, printers delen en internetten.

Maar opeens kreeg een probleem met de gedeelde map 'Mijn documenten'. Over het netwerk kan ik gewoon de hoofdmap openen en van alles veranderen.
Maar als ik dan sommige (niet allemaal!) submappen in de gedeelde map probeer te openen, krijg ik de melding "Toegang geweigerd. U heeft mogelijk niet de juiste toegangsmachtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de netwerkbeheerder... bla bla."

Ik heb geprobeerd de map opnieuw te sharen, het netwerk opnieuw te installeren in windows xp, maar niets helpt.

Wat kan ik doen om de gedeelde map (inclusief submappen) weer volledig toegankelijk te maken vanaf het netwerk?
Wat voor rechten staan er op die submappen ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Syb
Maikeltje schreef op 12 november 2003 @ 15:39:
submappen als in de vorm van "program files"?
Submappen binnen de gedeelde map documenten, dus bijvoorbeeld: \\Computer1\Mijn docs\Foto's\

En dan krijg ik de foutmelding bij ongeveer 10 van de 15 submappen, de andere submappen kan ik WEL gewoon openen.

• Syb
StevenK schreef op 12 november 2003 @ 15:43:
[...]

Wat voor rechten staan er op die submappen ?
Hoe bedoel je precies? Volgens mij is de map voor iedereen toegankelijk. Maar hoe kan ik dat controleren?

Verwijderd

Select Share -> Properties -> Permissions :)

Voeg om te testen bijvoorbeeld eens de user 'Guest' toe (Add -> Users) en geef die de gewenste rechten.

• StevenK
Syb schreef op 12 november 2003 @ 15:47:
[...]

Hoe bedoel je precies? Volgens mij is de map voor iedereen toegankelijk.
Je zegt net dat er mappen zijn waar niet iedereen bij kan ?
Maar hoe kan ik dat controleren?
In de properties van de betreffende mappen, onder 'permissions'.

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de rechten op de share, want die staan ongetwijfeld wel goed, maar over de rechten op de mappen die in de gesharede map staan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• StevenK
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 16:49:

Voeg om te testen bijvoorbeeld eens de user 'Guest' toe (Add -> Users) en geef die de gewenste rechten.
Het geschetste probleem kan *nooit* aan de rechten op de share liggen, als het een rechtenprobleem is, is dat op NTFS niveau.

(Daar heeft Minasi wel een stuk of 10 boeken over vol gekotst)

• Syb
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 16:49:

Volgens mij kan je de permissions voor gedeelde mappen alleen wijzigen in XP professional, en niet in de Home Edition. Ik kan het menu wat je beschrijft in ieder geval niet vinden, en op Microsoft TechNet staat:

"Internally Home sets the NTFS perms, but what if the user wants slightly more fine grained control? (...) most home users don't understand perms so there is no ACL editor in Home edition by which users can define more granular permissions. If you really want to, there may be third party command line tools"

Dus ik heb NTSEC gedownload, en daarmee alle permissions van de gedeelde mappen gezet op 'full' ipv 'read+write', bij de user 'Iedereen'.

Als het goed is zou nu iedereen de gedeelde map kunnen openen. Maar het werkt nog steeds niet. :(

Misschien heeft het toch te maken met die NTFS rechten ofzo? Maar hoe kan ik die aanpassen??

• Syb
Syb schreef op 15 november 2003 @ 00:12:
[...]

Volgens mij kan je de permissions voor gedeelde mappen alleen wijzigen in XP professional, en niet in de Home Edition. Ik kan het menu wat je beschrijft in ieder geval niet vinden, en op Microsoft TechNet staat:

"Internally Home sets the NTFS perms, but what if the user wants slightly more fine grained control? (...) most home users don't understand perms so there is no ACL editor in Home edition by which users can define more granular permissions. If you really want to, there may be third party command line tools"

Dus ik heb NTSEC gedownload, en daarmee alle permissions van de gedeelde mappen gezet op 'full' ipv 'read+write', bij de user 'Iedereen'.

Als het goed is zou nu iedereen de gedeelde map kunnen openen. Maar het werkt nog steeds niet. :(

Misschien heeft het toch te maken met die NTFS rechten ofzo? Maar hoe kan ik die aanpassen??
Na lang zoeken op internet en allerlei dingen uitproberen is het gelukt. Het had inderdaad te maken met de machtigingen voor users in de submappen.

Met XP Home heb ik het als volgt opgelost: ik heb de computer opgestart in veilige modus, en dan kan je wel (met Administrator account) de beveiliging instellingen veranderen. Ik heb alle machtigingen van de map en submappen verwijderd, en opnieuw weer toegevoegd en door laten werken op alle submappen. De machtigingen zijn nu OK, en ik kan overal weer bij!

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Pagina: 1