Toon posts:

problemen met mc (midnight commander)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 gentoo pc's staan een als server en een als werkstation. Nu heb ik mc gemerged om hiermee vanuit het werkstation mappen en files over te kunnen zetten naar de server via "shell link" dit omdat ik dat een makkelijke manier vind doordat ik dan bv iets locaal op mijn werkstation kan bewerken en vervolgens via mc kan overzetten. Op die manier deed ik het ook altijd met debian, maar als ik nu een shell link wil openen bv 192.168.0.5 dan krijg ik de melding "cannot chdir /#sh192.168.0.5" opties zoals "inlognaam@192.168.0.5/path" werken ook niet en geven dezelfde melding "cannot chdir" .
Na het bekijken van de handleiding blijkt dat dit met ssh werkt dus gecheckt of "ssh -l inlognaam 192.168.0.5" werkte en daarmee kan ik dus gewoon de server benaderen conclusie shh werkt zoals het hoort.
Ik heb op google en forum.gentoo.org gezocht naar een oplossing, maar hierover jammergenoeg niets bruikbaars kunnen vinden met de volgende zoek opdrachten.

- mc AND shell link
- mc AND ssh
- mc AND remote

(mc ook veranderd in midnightcommander midnight commander en midnight-commander tijdens de speurtocht)

Ik heb geen idee waar ik het nu nog zoeken moet of hoe ik dit kan oplossen.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Nog nooit gehoord van 'shell link', maar kun je niet gewoon een dir delen dmv NFS en die mounten op de andere pc? Kun je het mc ook kopieren..

Verwijderd

Topicstarter
RickJansen schreef op 12 november 2003 @ 15:33:
Nog nooit gehoord van 'shell link', maar kun je niet gewoon een dir delen dmv NFS en die mounten op de andere pc? Kun je het mc ook kopieren..
Dat is een mogelijkheid ware het niet dat je dan per directory werkt en je met mc de complete tree in een keer kan pakken.

O ja de shell link optie in mc.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/shell1.jpg

Verwijderd

Topicstarter
tja naar 24 mag je kicken is me verteld dus bij deze.

Ik heb immers nog geen oplossing voor dit probleem gevonden alleen een tijdelijke niet zeer gebruikers vriendelijke tussen oplossing mbv "scp" dus als iemand toevallig de oplossing voor mijn mc probleem weet of een andere funtie weet (moet over ssh ivm remote login wat niet altijd lokaal gebeurt)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:27

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik denk dat het te maken heeft met ssh die automatisch wil inloggen maar dit niet kan! Dus je zult een authorized host moeten aanmaken en die in je ~/.ssh map maken. Kan zo even niet 1-2-3 een link vinden.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-04 21:10

Eijkb

Zo.

Zoek ook nog eens op 'MC' en 'cannot chdir'. Dan weet je wat er fout gaan en kan je van daaruit naar een oplossing werken.

.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Als je NFS mount kun je onderliggende directories ook gewoon recursive kopieren hoor. Maar je zult dus moeten uitzoeken wat die shell link precies doet, want ws draaide je in debian eoa rsh service en die draai je nu niet meer.. oftewel, zoek uit wat de vereisten zijn van mc om shell link te kunnen gebruiken en probeer die te voldoen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 16:54:
Dat is een mogelijkheid ware het niet dat je dan per directory werkt en je met mc de complete tree in een keer kan pakken.
Begrijp ik niet? Je kunt toch willekeurig wat je maar wilt via NFS delen (dus bv. ook het complete FS al zou ik dat nu niet direct aanraden i.v.m. beveiliging), en dan alles inclusief de onderliggende dirs recursief kopieeren?

/eerst lezen dan posten...wat RickJansen net ook al zegt dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 14-11-2003 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
RickJansen schreef op 14 november 2003 @ 14:49:
Als je NFS mount kun je onderliggende directories ook gewoon recursive kopieren hoor. Maar je zult dus moeten uitzoeken wat die shell link precies doet, want ws draaide je in debian eoa rsh service en die draai je nu niet meer.. oftewel, zoek uit wat de vereisten zijn van mc om shell link te kunnen gebruiken en probeer die te voldoen.
Neen in debian ging het ook via ssh om rsh te gebruiken dien je zoiezo een extra parameter aan je opdracht toe te voegen (welke ioverichens ook niet werkt).
De enige vereisten die mc heeft is een werkende bash-compatible-shell of fish-server op de te benaderen machine en natuurlijk een actieve sshd als je van ssh gebruik wilt maken.
Verders is de sshkey natuurlijk belangrijk deze dient geautoriseert te zijn en dat is hier ook het geval anders is het werken met scp of ssh in het algemeen al niet mogelijk.

Dat ik geen gebruik wens te maken van NFS is o.a doordat ik het niet fijn vind om over een open verbinding onbeveiligd in de root te gaan zitten rotzooien, daar ik ook vanuit buiten moet kunnen inloggen om zaken te bewerken en op die locatie kan ik ook geen verbinding maken met mc.

Verwijderd

Het probleem schijnt al een tijdje te bestaan en er staat een thread in de mailing list van gnome:

http://mail.gnome.org/archives/mc/2003-May/msg00007.html

Ze zeggen ook een eventuele fix ervoor te hebben dus lees de hele thread even door.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Volgens mij maakt die shell link ('fish') gebruik van sftp. Heb je in je sshd_config op de server
code:
1
Subsystem sftp /usr/lib/sftp-server

staan? Dit is nodig om de sshd ook als sftp server in te kunnen zetten.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1