Lenzen en toepassingen

Pagina: 1
Acties:

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:25
Heeft iemand een lijstje met globaal welke lenzen je waarvoor gebruikt?
Ik heb al lopen g00glen maar ik kan tot nu toe niks vinden.

Tot nu toe was het heel simpel, ik heb een 50 en een 135 mm lens, dus daar deed ik het maar mee.
Maar ik krijg hopelijk binnenkort een andere body, en dan zal ik dus ook moeten nadenken over welke lenzen ik wil kopen.

Zo'n lijstje is mischien ook wel leuk voor in de FAQ. :X

[ Voor 40% gewijzigd door Charly op 12-11-2003 14:48 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ehm, welke lenzen je waarvoor gebruikt? :? :D

Dat moet je toch gewoon lekker zelf weten?..... kijk, kan me voorstellen dat je voor een mooie landschap-plaat geen 300 mm zoom gebruikt maar eerder een ~ 28mm groothoek, maar nogmaals; dat is toch aan de fotograaf zelf?

• Charly
willem169 schreef op 12 november 2003 @ 14:58:
Ehm, welke lenzen je waarvoor gebruikt? :? :D

Dat moet je toch gewoon lekker zelf weten?..... kijk, kan me voorstellen dat je voor een mooie landschap-plaat geen 300 mm zoom gebruikt maar eerder een ~ 28mm groothoek, maar nogmaals; dat is toch aan de fotograaf zelf?
Ja *duh* uiteindelijk moet je het natuurlijk lekker zelf weten. 'T is niet dat de politie er streng op controlleert ofzo. Maar d'r zijn wel richtlijnen voor wat bijvoorbeeld een mooie portret lens is, of zoals je zegt voor landschappen etc.
En dat is me op die cursus wel verteld, maar ik ben het kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 12-11-2003 15:06 ]

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Geen portretten schieten met een 28mm :D

100-135mm is wel goed.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• JoeKurr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-11-2025

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt gaan fotograferen.
Zelf fotografeer ik vliegtuigen. Hiervoor gebruik ik twee zoomlenzen:
dichtbij (taxibaan / static) 28-90mm
ver weg (startbaan / vliegend) 100-400mm

Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Pak een beetje een goed fotografieboek en je ziet de voorkeuren van de schrijvers voor verschillende soorten fotografie.

Macrofotografie zijn speciale lenzen voor, meestal met een vrij grote focale lengte (85/90/105/185mm bijvoorbeeld).
Voor portretfotografie word eigenlijk ook vanaf zo'n 50mm gewerkt, de 50/1.8 is bijvoorbeeld een superlensje voor portretwerk, zeker als je een FOV-cropfactor van 1,5-1,6 hebt.
Landschapswerk wordt meestal gedaan op WA, 28mm en minder.
Stedenwerk kan zowel (S)WA als met grote zoomranges, afhankelijk van je doel.
Sportfotografie moet lichtsterk en geheel aangepast aan de situatie, voor skateboarden kan je bijvoorbeeld met een 15mm fisheye werken, maar ook met een 70-200mm lens.
Voor werk in hallen/zalen/theaters/tenten/huis/etc. word vaak met een (S)WA gewerkt voor overzichtsfoto's, erg lichtsterk is van belang. Voor het uitlichten van bepaalde accenten is wel iets zoombereik benodigd soms, maar veel verder dan ~70mm heb ik nog niet hoeven gaan. (Tenzij je een musical of concert gaat doen en echt niet in de buurt kunt komen natuurlijk.)

Tot zover mijn tips uit de losse pols :)

Bericht hierboven

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:04

EnnaN

Toys in the attic

@macrofoto: ik heb voor mijn at1 een setje extra "lensen", dwz tube extensions...eignelijk gewoon tussenstukjes die er voor zorgen dat je lens een stukje verder weg komt te staan, en je dus op kleinere/dichter bij staande objecten kan focussen..

sig

• Charly
Hmm, dus met een 28-90 zit ik voor zowel portretten als voor snowboard foto's (Park/piste) goed?

En is een 35mm een beetje bruikbaar voor gebouwen? (binnen en buiten) Dat deed ik tot nu toe met een 50 maar dan krijg ik er toch niet zo veel op als ik wil. :/

Een fisheye lijkt me ook wel leuk, maar die zijn zo beperkt bruikbaar. En kosten toch al snel weer 150 euro ofzo. (oostblok remake's)

[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 13-11-2003 13:55 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Charly:

Ik heb voor portretten een 50mm F/1.8 MarkII van Canon. Goedkoop en lief lensje, doet perfect werk, kost ± € 90,-

Voor sportfotografie wil je een superlichtgevoelige lens, afhankelijk van het soort foto's erg wijd of met een berg zoom. Voor snowboardfoto's, overdag, in een park zou iets met een stuk zoom wel prettig zijn, bijvoorbeeld zo'n 75-300. Omdat het overdag is heb je wat meer licht om mee te werken, daarom hoeft het niet superlichtsterk.
Als je juist extreem close-up wilt, dan heb je ook (S)WA nodig.
Tip: kijk eens naar: http://www.rud-gr.com ;)

Gebouwen zou ik persoonlijk toch wijder willen, zeker als je binnen aan de slag moet. Effectief onder de 28mm als het even kan. :) Ik werk binnen met een 17-35L F/2.8 en dat is mij eigenlijk niet lichtsterk genoeg. In het weekeinde van de 22e ga ik met een 15mm fish aan de slag.

Een oostblok remake ga ik niet eens over nadenken, niet alleen omdat ik lichtsterk moet, maar ook omdat ik te afhankelijk ben van de performance van de lens. Die Canon 15mm fish (F/2.8) kost dan wel ergens tussen de 550 en 700 euro, maar dan weet je wel wat je hebt. Beetje jammer dat de lenzen die voor mij goed bruikbaar zijn zo duur zijn... Ik had ook liever een 70-200L F/4 gehaald, maar daar kan ik gewoon niks mee. :/

Bericht hierboven

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Aangezien mobiliteit voor mij erg belangrijk is, gebruik ik 2 zoomlenzen. Een Sigma 28-200mm F3.5-5.6 Apsherical en een Sigma 135-400mm F4.5-5.6 APO lens (op twee Minolta Dynax 7Xi bodies).

Ik wil graag de overstap maken naar een Canon EOS 10D, met een Canon 70-200mm F2.8 L en een Sigma 28-70mm F2.8 en Canon EF 1.4x II Extender maar ja.... dat kost me nogal wat. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Pagina: 1