[Barton 2500+]Niet stabiel te krijgen op 1833 Mhz :(

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:39
Beste tweakers, ik zit met een probleem. Deze zomer heb ik een nieuwe pc gekocht (zelfbouw) maar het probleem is dat ik mijn CPU met geen mogelijkheid op de geadverteerde kloksnelheid stabiel krijg. Ik krijg mijn Barton niet hoger dan 8,5 *166 :S dit lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling. Ik heb al gezocht op tweakers en via google, maar er zijn weinig mensen met precies dit probleem.
Even een overview van de specs:

kast : Aopen H600 (met 300W PSU)
mem: 512 MB Kingston 3200 ddr (8 3 3 3.0, geen HyperX)
VGA: Radeon 9200 128 MB
HD: Seagata 80 Gb, Sata
Moederplank: Epox 8rda3+

Ik heb memtest al een nacht op 1833 mhz laten draaien en dit gaf geen problemen, dus aan het geheugen kan het niet liggen (volgens mij). De Cpu wordt volgens USDM ook niet te warm, want ik heb al vastlopers gehad op 48 graden, wat toch ene normale operating temperature is. op de processor zit een Spire Whisperrock 4 en als ik na een crash aan dat blok voel dan voelt het ook niet echt heet.

Nog even een kleine omschrijving van vastlopen: Muis beweegt niet meer, HD led blijft branden, windows scherm blijft gewoon staan.
Ik ben eigenlijk ten einde raad want ik wil mijn CPU iig op de minimale snelheid aan het draaien krijgen, weet iemand misschien wat het kan zijn???
Als het nodig is wil ik hier ook wel voltager gaan neergooien maar ik weet niet of dat het probleem is. Als ik nl kaal draai (alleen HD en vid kaart) crasht hij ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Stubby op 12-11-2003 19:35 . Reden: OS toegevoegd ]

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 11:37

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Een werktemperatuur van 48 graden is inderdaad een redelijke temperatuur. Echter zeg je dat het koelblok niet echt heet aanvoeld. Nu weet ik niet wat jij als heet beschouwd, maar een te lage temperatuur van je koelblok, kan er op duiden dat de koeler geen goed contact maakt met de processor. Dit zou kunnen beteken dat het toch een temperatuursprobleem is.

Mocht je er nu zeker van zijn dat het echt aan de processor ligt, lijkt het me dat je beste terug kunt gaan naar de winkel waar je de processor gekocht hebt. Een processor moet in ieder geval op z'n standaard snelheid stabiel draaien, doet ie dat niet is ie stuk ;)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
hmmzzz, haal anders je cpu dr uit en test deze bij in een andere plank, kijken of deze dan t zelfde probleem heeft

Verwijderd

Check de voltages van je pc ook eens:
de 12 v lijn mag maximaal 10% naar beneden of naar boven afwijken.
de 5 v lijn maximaal 5% en de 3,3 volt lijn 4% dacht ik.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 15:30
Ik heb ff wat gezocht en kwam op het volgende uit:
Stabiliteits/boot-problemen met Asus A7N8X
En dan met name deze post:
Jag in "Stabiliteits/boot-problemen met Asus A7N..."

Ik weet dat het om een ASUS mobo gaat maar misschien heb je er toch wat aan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 11:37

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ik ben even aan het zoeken geweest naar de specificaties van je moederbord. Op de site van Epox is er niets over te vinden en ook Google komt met slechts 1 resultaat :?

Maar goed, ik ben niet zo thuis in de AMD's, maar weet je wel zeker dat je moederbord de Barton ondersteund ivm de grotere cache? Misschien dat je probleem zich daardoor voordoet?

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 23:33

Exigence

dnkroz

Pazzi schreef op 12 november 2003 @ 15:15:
Ik ben even aan het zoeken geweest naar de specificaties van je moederbord. Op de site van Epox is er niets over te vinden en ook Google komt met slechts 1 resultaat :?

Maar goed, ik ben niet zo thuis is de AMD's, maar weet je wel zeker dat je moederbord de Barton ondersteund ivm de grotere cache? Misschien dat je probleem zich daardoor voordoet?
Het is ook niet Epox 83da3+, maar Epox 8RDA3+ :)
Het is zeker dat deze deze processor ondersteunt.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 15:30
Ik denk dat z'n moederbord de EPoX 8HDA3+ of de EPoX EP-8RDA3+ is.
Dat zijn tenminste de enige DA3+ mobo's van Epox in de pricewatch.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Nieuwe bios? "Improved Barton and Thorton detection accuracy" ?

• Stubby
Bedankt voor de vele tips so far. Het gaat hier idd om een 8rda3+ (soms willen je vingers net even sneller dan het keyboard ;) ) Ik ben nog even verder aan het zoeken geweest, en kwam erachter dat mijn Vcpu op 1.4 volts stond... Lijkt me niet echt genoeg om een barton te voeden... Dus omhoog gegooid... Wat blijkt, cpu temp schiet nu omhoog... Het ligt dus aan de temperatuur. Ik vind het op zich vreemd want ik dacht dat het stickertje aan de onderkant van zo'n Whisperrock toch wel voldoende moest zijn om contact te maken. Het advies is dus: koop artic silver III en verwijder de oude contact pasta???

[ Voor 1% gewijzigd door Stubby op 12-11-2003 19:39 . Reden: Typevauden ]

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 15:02
zet het voltage anders ook eens op DEFAULT

en artic silver is altijd beter dan zo'n thermal pad

• Stubby
polo1987 schreef op 12 november 2003 @ 19:45:
zet het voltage anders ook eens op DEFAULT

en artic silver is altijd beter dan zo'n thermal pad
Voltage staat op default. Ik heb zelf ook al lopen klooien met die instellingen, maar kwam er achter dat de default instelling hem automagisch op het juiste voltage zet.

Ja natuurlijk is artic silver beter, dat wist ik ook wel, maar als ik zo'n cooler (juist) plaats dan ga ik er toch vanuit dat dat wel voldoende is en dat ik niet ook nog eens van die meuk erop moet smeren. Maar goed, ik ga wel even op zoek naar die zooi. Iemand misschien nog andere suggesties/hints?

Verwijderd

WinME schreef op 13 november 2003 @ 14:21:
[...]

Iemand misschien nog andere suggesties/hints?
Ik heb zelf wel eens hitteproblemen gehad met een cooler die verkeerd om gemonteerd was, en dus scheef zat. Er zit op je socket een opstaand randje, bij je cooler moet daar dus ook niet vlak zijn, anders zit je met te weinig cooling door scheve cooler. (ik haal zelf met een spire whisperrock III op 1833Mhz. 39 graden maximaal stressed, dus dit is echt te hoog)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 14:30 ]

Verwijderd

haal met een eoa cheapass koelertje van 6,10 (falcon rock 2) temps rond de 55 graden op een msi k7n2 delta ilsr met de gewone koelprut die eronder zit. Kan dus wel kloppen zon temp, heb alleen geen stabiliteitsproblemen

Verwijderd

geheugen in sync met cpu? dus beiden 166?
nforce2 borden vinden dat namelijk heel erg fijn :)

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

staat je Vcore op 1.4 volt als je in de BIOS hem op default hebt staan? of staat hij bij default op ~ 1.65 V?

als 1.4 de default Vcore is, post dan ook eens je overige voltage lijnen, en dan met name de 3,3 en 5 volt sectie, misschien dat je voeding het allemaal niet meer trekt??

en anders kijk inderdaad even naar de nieuwste BIOS, daar staat inderdaad bij dat ie dan beter om kan gaan met Barton's

Verwijderd

Ik weet niet hoe je die temperatuur hebt gemeten maar bij een AMD zit die meter dus OP de processor en niet erin, de core temperature kan dus veel hoger zijn als dat ding niet goed gemonteerd is. Hierdoor kan het dus ook zijn dat hij veeeeel warmer is.

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 17:23

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb het zelfde probleem gehad op mijn Epox 8RDA3+ met AMD BARTON 2500+.
Op fsb 133 goed maar op fsb 166 liep hij vast.
Alles getest en vervangen, zelfs de CPU door de levarancier laten testen.
Ten einde raad de CPU geruild met mijn zoon, die heeft een MSI moederboard met de zelfde CPU maar dan zonder problemen.
Sinds die tijd draaien bijde systemen als een zonnetje.
De ene BARTON 2500+ is de andere niet, alle oderdelen werken goed maar werken niet goed samen volgens mij.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Stubby
Goed weer wat verder met het probleem te vinden. Het ligt dus duidelijk aan de processor, die gewoon echt belachelijk te warm wordt. De koeler zit er goed op (weer even lekker huisgehouden met de schroevendraaier in de kast... ik en schroevendraaiers :X)

Ik heb maar 1 casefan, ik zou willen testen of het daar aan ligt, maar helaas ligt mijn superhuge-bedek-je-oren-vanwege-overdrukventilator thuis en kan ik dus niet even testen of de extra airflow zal helpen. Of ligt het misschien echt aan mijn proc en heb ik van amd een tostiijzer opgestuurd gekregen ipv een processor? Ik ken helaas niemand in de buurt met een AMD zodat ik even kan testen...

edit:

Die Radeon 9200 is passief gekoeld, dat lijkt me op de een of de andere manier ook wel heel wat warmte naar boven leiden...

[ Voor 10% gewijzigd door Stubby op 27-11-2003 16:26 ]

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
'k heb zelf een epox k3a+ met een Barton 2600+.. Ook zo'n soort probleem dat ie op de default voltage vastliep.. Ik heb 't voltage voor m'n proc verhoogd met 0,025 (nu dus 1,625) en draait weer als een zonnetje :) De temp komt volgens de cpu sensor op 69 C terwijl de externe sensor op het koelblok maar 38 C oplevert... Mijn ervaring met die epox mobo's (ook de 8RDA3+) is dat 't voltage gauw 20 C afwijkt van wat ie werkelijk is...

[ Voor 13% gewijzigd door tommie-boy op 27-11-2003 16:33 . Reden: proc vergeten te vermelden ]

Humor moet je serieus nemen

• Stubby
Ik heb via via een oude fan op weten te duikelen, en deze nu onder mijn eerste casefan geplaatst (beide zitten nu ten hoogte van de processor. Nu krijg ik hem wel stabiel op 1833MHZ, met een idle temp van 54 graden celcius en stressed op 64. Ik vind het alleen nog steeds te hoog. En denk dat ik maar eens van die koelprut ga onderzoeken.

• Stubby
Ik heb weer wat gespeeld, helaas krijg ik mijn PC gewoon niet stabiel op de standaard timings (Bovengenoemd bericht is ongeldig na wat testen, want pifast crashte). Ik vraag me af of het misschien aan de processor zelf ligt. Zijn er misbaksels die een stuk meer warmte afgeven dan ze horen te doen??? Ik heb nog geen artic silver gekocht want kon zo snel niets in de buurt vinden die dat verkocht, en om het nou via internet te bestellen (Artic Sylver 5 = 5 euro...) lijkt me niet zo prettig.

Suggesties zijn nog altijd welkom.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hoeft natuurlijk niet specifiek Artic Silver te hebben. Ga gewoon langs de dichtsbijzijnde de computerboer en haal wat smurrie. Is altijd beter dan het standaard plakkertje.

Via internet bestellen is beetje zonde, betaal je meer aan verzendkosten dan aan het spul zelf.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Koop een andere koeler, met koperen heatsink en fan...

Plaats hem correct

En smeer er koelpasta tussen (heel heel dun leggen, evendun als de dikte van een A4 blad)

Hope this helps.

PS: doe ook eens defrag en scandisk!
Harddisk repair utility?

Groeten
Brecht

Verwijderd

ik heb een 2e pc gebouwd voor me pa.

Asus A7V8X-X
AMD 2500 + Barton
Corsair XMS DDR 400
450 W Codegen
Ati Radeon 9800

Op 1833 Never Stabiel , ikke bios updatje erover heen, hmm de eerste 4 uur geen probleem, zet em uit, kom later terug, aangezet, pfffft, uit WTF ?? ikke reboot bios in :P TEMP 89 Graden

Toen een Zalman CNPS 6000 CU gehaald, wel heavy maar directs goed..

Gemonteerd met AS3 ( my favorite ), temps 33 Idle / 36 Stressed, VCORE 1.63V, @ 11 X 168, omdat ie op 166 niet stabiel bleek te zijn...

Dus probeers een met de andere koeler & beetje AS 3 / 5 ( Coolermaster & anders is ook wel goed ) en iets hogere FSB dan 166 misschien dat ie het dan wel doet, bij mij iig wel :)

Suc6
Vaporizer :P

• Stubby
Even een update (voor de search enzo): Na het verwijderen van de oude koelprut en vervolgens er Artic Silver 5 op te smeren draait het geheel als een zonnetje! De oude koelprut was helemal hard geworden en ik had het idee dat het niet zoveel meer bijdroeg aan het koelproces. Bedankt voor de tips iig!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK :) Dit soort tips zijn onderhand wel in de FAQ's van dit subforum en die van DOC terug te vinden ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.